Na 'trainen' bloedneus.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Na 'trainen' bloedneus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:36

Allereerst, ik ren normaal niet hoor, alleen recreatief.

Zondag heb ik een ponyren-wedstrijdje op de manege.
We zijn hier al een goeie 4 maanden voor aan het trainen. Afentoe een sprintje trekken enzo.
Nu was ik laatst een sprintjes aan 't trekken op 't gras bij ons in de buurt.
Ik heb toen ongeveer 200 m gerend en dan weer ongeveer 5 minuten stappen.
En dat 3 keer achter elkaar.
Toen ik daarna terug bij stal kwam, had m'n paard een bloedneus.
Weten jullie of dit kwaad kan?
Het gaat hier overigens over een arabier van 12 jaar oud Lachen
Alvast bedankt!

Liefs Marije

Ogrop

Re: Na 'trainen' bloedneus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:37

Ik denk dat je die 5 min wel nog wat langer mogen duren. Een bloedneus lijkt mij nooit goed. Misschien even afwachten; Wanneer heeft hij het? (alleen als hij drie x moet rennen, of altijd,...)

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:38

Kan ws niet kwaad.
Had mijn paard na de les ook, want die rent altijd keihard de bak gewoond oor als die even mag Clown

We zijn ook naar de DA geweest, en die zei dat er waarschijnlijk door de inspanning een adertje was geknapt, en dat dit niet erg is, als het maar niet te vaak gebeurt, kan het geen kwaad.
Heeft je paard ook wel eens last van hoesten?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:40

Soet schreef:
Ik denk dat je die 5 min wel nog wat langer mogen duren. Een bloedneus lijkt mij nooit goed. Misschien even afwachten; Wanneer heeft hij het? (alleen als hij drie x moet rennen, of altijd,...)

Voor de rest heeft ie 't nooit.
Hij was na ongeveer 3 minuten al weer op adem, dus ik dacht dat 't wel weer kon (en aangezien die erg graag wilde)

Riss schreef:
Kan ws niet kwaad.
Had mijn paard na de les ook, want die rent altijd keihard de bak gewoond oor als die even mag Clown

We zijn ook naar de DA geweest, en die zei dat er waarschijnlijk door de inspanning een adertje was geknapt, en dat dit niet erg is, als het maar niet te vaak gebeurt, kan het geen kwaad.
Heeft je paard ook wel eens last van hoesten?

Afentoe, maar niet op bepaalde momenten.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:40

Het kan een onschuldig wondje zijn ontstaan door het proesten wat is gaan bloeden. Het kan ook zijn dat ze last heeft van haar bronchieen en dat die zijn gaan bloeden omdat die wat gevoelig zijn en ze door de belasting (het rennen) zijn gaan bloeden.

Als het vaker voorkomt zou ik een DA erbij halen en ik zou voorzichtig zijn met het crossen.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:43

Kaat18 schreef:
Het kan een onschuldig wondje zijn ontstaan door het proesten wat is gaan bloeden. Het kan ook zijn dat ze last heeft van haar bronchieen en dat die zijn gaan bloeden omdat die wat gevoelig zijn en ze door de belasting (het rennen) zijn gaan bloeden.

Als het vaker voorkomt zou ik een DA erbij halen en ik zou voorzichtig zijn met het crossen.

Ik zou idd hetzelfde doen als wat Kaat18 zegt...

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:35

wat voor bloed was het? hoe zag het er uit?

kan zijn dat er een adertje in zijn neus is gesprongen. of in een ergere geval in zn longen, dan is het een longbloeder.. wat voorkomt bij zware arbeid.
als het vaker voorkomt kun je het best een endiscopische onderzoek doen..

ff gegoogled.. want ik ben niet zo best in uitleggen Scheve mond

Door de verhoogde weerstand bij in-en uitademing ontstaat er teveel druk in de longblaasjes, en dan kunnen de dunne wandjes daarvan scheuren. In deze wandjes lopen ook bloedvaatjes, en die scheuren mee.
Longbloeden komt bijna nooit voor bij paarden die slechts lichte of gewone arbeid verrichten.
Bij prestaties waar veel gebruik gemaakt wordt van de longcapaciteit komt dit probleemvaak voor (renpaarden, dravers, volbloeden, eventers, ...)
Het paard kan veelal wel herstellen van een longbloeding maar bij een volgende zware inspanning zal de longbloeding meestal weer optreden.
Het dier wordt zonder behandeling daardoor eigenlijk ongeschikt voor het werk dat hij moet doen.

De behandeling wordt bepaald door de dierenarts.
Een deel van de behandeling zal moeten bestaan uit het trachten te verbeteren van de elasticiteit van celwanden van de longblaasjes.
Natuurlijke voedingssupplementen die de elasticiteit van alle celwanden in het lichaam verbeteren zijn gekend. Dit zijn de vetzuren (omega-3-vetzuren) die met veel sucses bij dravers gebruikt worden.

Ook bij paarden met andere longproblemen zoals bronchitis en dampigheid worden soms longbloedingen waargenomen.
Door de vernoemde longproblemen wordt de druk in de longblaasjes en haarvaatjes te hoog.
Een lichte inspanning kan er reeds voor zorgen dat vaatjes knappen, waardoor de longbloeding ontstaat.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:51

Ik denk ( en dat denk ik dat ik bijna neer zou zetten dat ik het zeker weet mara dat weet ik natuurlijk niet Clown ) echt dat door de inspanning een adertje is geknapt want dat had mijn paard ook. Na het rijden, toen stond Obelix weer in de trailer, en toen gingen wij ff naar de kantine, toen kwamen we later terug en toen had ie een bloedneus. En de DA zei dat het inspanning was, en dat er daarom een adertje was geknapt.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 23:23

esperance schreef:
wat voor bloed was het? hoe zag het er uit?

kan zijn dat er een adertje in zijn neus is gesprongen. of in een ergere geval in zn longen, dan is het een longbloeder.. wat voorkomt bij zware arbeid.
als het vaker voorkomt kun je het best een endiscopische onderzoek doen..

ff gegoogled.. want ik ben niet zo best in uitleggen Scheve mond

Door de verhoogde weerstand bij in-en uitademing ontstaat er teveel druk in de longblaasjes, en dan kunnen de dunne wandjes daarvan scheuren. In deze wandjes lopen ook bloedvaatjes, en die scheuren mee.
Longbloeden komt bijna nooit voor bij paarden die slechts lichte of gewone arbeid verrichten.
Bij prestaties waar veel gebruik gemaakt wordt van de longcapaciteit komt dit probleemvaak voor (renpaarden, dravers, volbloeden, eventers, ...)
Het paard kan veelal wel herstellen van een longbloeding maar bij een volgende zware inspanning zal de longbloeding meestal weer optreden.
Het dier wordt zonder behandeling daardoor eigenlijk ongeschikt voor het werk dat hij moet doen.

De behandeling wordt bepaald door de dierenarts.
Een deel van de behandeling zal moeten bestaan uit het trachten te verbeteren van de elasticiteit van celwanden van de longblaasjes.
Natuurlijke voedingssupplementen die de elasticiteit van alle celwanden in het lichaam verbeteren zijn gekend. Dit zijn de vetzuren (omega-3-vetzuren) die met veel sucses bij dravers gebruikt worden.

Ook bij paarden met andere longproblemen zoals bronchitis en dampigheid worden soms longbloedingen waargenomen.
Door de vernoemde longproblemen wordt de druk in de longblaasjes en haarvaatjes te hoog.
Een lichte inspanning kan er reeds voor zorgen dat vaatjes knappen, waardoor de longbloeding ontstaat.

Bedankt voor de uitleg.
Het was 'gewoon' bloed, met een beetje snot er doorheen..

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:22

kwam het uit 1 neusgat, of uit 2?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 14:37

Mackie schreef:
kwam het uit 1 neusgat, of uit 2?

1 Lachen

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:15

dan is het het meest waarschijnlijk (maar geen vast gegeven) dat er gewoon een adertje in de neus zelf is gesprongen en dat is niet zo erg.

Als het uit 2 gaten kwam, komt het meestal niet uit de neus, maar uit de delen die erachter liggen en dan met name de longen en dan wordt je niet blij