Hoe longeren in de wei?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gaefa_

Hoe longeren in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 14:08

Hoihoi.
Wij zouden ons paard graag is longeren, maar we hebben geen bak,(of iets anders om in te longeren) We wouden dat dus gewoon in de wei doen.
maar wij hebben niet echt ervaring daar mee. We hebben het wel is geprobeerd maar hij gaat zeg maar niet de goede kant uit. We hebben ook geen (lange) zweep ofzo ervoor , om hem van achter te sturen.

Kan iemand tips/uitleg geven over hoe een paard gelongeerd kan worden ? In de wei ?
Of kan je dat zowiezo niet zo goed doen in een wei?

(Yeah, vaag uitgelegt. Bloos Haha! )

Nibbit

Re: Hoe longeren in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:10

Je kan het beste een stukje afzetten zodat je niet wordt meegesleurd.
En een longeerzweep is idd wel handig.
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 28-05-07 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:10

net zoals in de bak Tong uitsteken koop een lange longeerzweep of train hem op je stem, als hij nog helemaal niet weet wat het is, doe hem dan aan een lange lijn en laat iemand anders aan het begin even meelopen.
succes!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:17

je kan ook een stuk touw als zweep gebruiken, en je arm als zweep.
Het is niet echt super om in de wei te gaan longeren aangezien hij dan constant afgeleid word door dat lekkere gras waar die overheen loopt. handig is als je eerst zelf in het midden gaat staan, en je vriendin aan de buitenhand van je paard, en die een halstertouw geven die ze aan het halster/hoofdstel vast maakt, en zelf even meeloopt zodat ie niet naar binnen of een andere kant op kan gaan.

Nicki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:15

In de wei is ook goed te doen hoor'.
Je moet alleen wel goed opletten dat er geen "gaten" of iets dergelijks zijn, zodat tie zicht verstapt.
Die vallen in een bak altijd beter op dan in een wei.
Het lijkt altijd zo mooi vlak, maar stiekem .......

Ik gebruik wel een longeerzweep. Al is het vasthouden ervan alleen al voldoende voor mijn merrie, gelukkig.

Jolijntjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:13

Als hij het longeren nog niet snapt kun je het beste een stuk wei afzetten, met een paar paaltjes en wat lint Lachen Zo ben ik ook begonnen, was altijd in m'n eentje met de paarden bezig, dus niemand die met het paard mee kon lopen terwijl ik in het midden stond. Als het in het afgezette stuk goed gaat kun je dat gewoon weglaten, longeren in de wei is prima te doen!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:14

Voor 20 euro kun je volgens mij een longeerzweep kopen.. Verder kun je paaltjes in de grond steken en daartussen van dat rood/witte lint spannen zodat je paard je niet de hele wei door kan slepen.

Gaefa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 22:58

ik vertelde wat jullie uit legde, aan mijn moeder. maar volgens haar, ging tijdens de keuring (Toen we hem kochten) met de zweep erbij het niet zo goed.
Hij is bang voor zwepen, is het longeren nu niet meer te doen? Hoor jullie allemaal erover..

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 00:45

Als hij gewoon goed luisterd naar je stemhulpen waarom niet?

Jolijntjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:41

Je kunt met de zweep ook hele kleine hulpen geven. Je kunt hem achter je rug houden als je hem niet nodig hebt (of naar de grond laten wijzen als het een lange zweep is). Kleine signalen kun je geven door de zweep iets van de grond te tillen of zachtjes heen en weer te bewegen, in plaats van gelijk op/achter je paard te richten.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:53

Je kan ook gewoon je arm strekken, want hij moet even goed luisteren naar een zweep als naar een lange arm.

binkytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:22

niet te lang gras,
moet ook niet heuveltjes zijn
een idd afzetten is heel handig!!
(ook voor andere dingen)

Melissaa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:45

stukje afzetten Knipoog

Tychootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:34

je kan met je arm of het een stukje touw ook dingen aangeven die je normaal met de zeep zou doen!! ik zou ook zeker een stukje afzetten dit helpt vaak bij de paarden dat ze een beetje steun hebben aan het stukje dat je hebt afgezet...