Rijden met alleen teugels? (weinig/geen beengebruik?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bonaire

Rijden met alleen teugels? (weinig/geen beengebruik?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 11:27

Hallo!
Ik heb een vraagje. Op een manege waar ik misschien mag gaan helpen rijden ze op een, voor mij, onbekende manier. Namelijk met alleen teugels? (geen zadel, wel dekje) en zonder gewoon lichtrijden etc?

Heeft dit een naam? Wat is het precies? Kunnen jullie me er wat meer over vertellen?

Ik hoop het!

x Bonaire
ps. Heb geen flauw idee waar dit hoort. Sorry als het verkeerd staat!

Qimm

Re: Rijden met alleen teugels? (weinig/geen beengebruik?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:28

Poe, hoe kun je nou zonder je benen te gebruiken paardrijden? Met alleen je teugels wordt een paard zo scheef als een hoepel lijkt me.

Geen idee hoe het heet overigens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:10

Vreemd...
En is dit dan met bit of zonder?

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 15:18

met bit. Wel je benen om te blijven zitten lijkt me maar niet om aan te drijven of iets in die richting..

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 15:19

sommige met bit, sommige zonder. En niet echt een zadel meer een soort kussentje. Sommige hoofdstellen lijken eerder een soort halster..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:31

Hmm dat ken ik ook niet volgens mij..

Gebruiken ze alleen hun benen niet, of ook de rest van hun lichaam helemaal niet (alleen de armen dus)?
Ik kan mn paard ook sturen door iets meer naar rechts of links te leunen namelijk, gewoon op zit dus. Bijna niet te zien maar wel te voelen. Maar echt alleen met de teugels lijkt me lastig.
Hoe gaan ze harder? Op stem, of ook met de teugels?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:35

ik volg ff *

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:38

Gebruiken ze serieus hun benen niet of lijkt het alsof ze hun benen niet gebruiken?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:40

Bonaire schreef:
sommige met bit, sommige zonder. En niet echt een zadel meer een soort kussentje. Sommige hoofdstellen lijken eerder een soort halster..

Barebackpad?
Bitloze hoofdstellen? Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:43

Afbeelding

Zo'n soort 'dekje' bedoel je?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:55

Die foto doet het niet.

Het lijkt me stug dat ze hun benen niet gebruiken.. Ik geloof niet dat ik ooit gehoord heb van een manier van rijden waarbij je alleen je teugels gebruikt, kan me ook niet voorstellen dat het voor paard of ruiter een prettige manier is Nagelbijten / Gniffelen

*edit* Nu doet de foto het wel Haha!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:56

Nouja, misschien is het niet een manier met een naam, maar een manier die zij hanteren. Lachen

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:59

dat kan ook!

Wat ik weet is dat ze niet 'schoppen' zoals ze het noemde maar echt op hun teugels en zit rijden. Ik krijg dan een beetje een Hatsjik idee!

Ik hoorde ervan in een mail, er stond zoiets als; Wij rijden met onze teugels en niet door te schoppen en van hip-hop-hop..(denk dat ze daarmee lichtrijden bedoelt?)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:03

Klinkt vreemd eerlijk gezegd. Mijn pony's tempo regel ik ook met de stem, maar de buiging en alles regel ik wel met mn benen, net zoals een pasje opzij met wijken..

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:03

LilianR schreef:
Nouja, misschien is het niet een manier met een naam, maar een manier die zij hanteren. Lachen

Dan nog zou ik er wel of niet van gehoord kunnen hebben Haha!

Wbt rijden zonder schoppen; dat doe ik ook, maar ik gebruik wel mijn benen. Er is natuurlijk rijden met je benen en rijden met je benen Clown Voor druk geven gebruik je ook je benen en rijden zonder druk te kunnen/mogen geven lijkt me verdomd moeilijk Nagelbijten / Gniffelen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:04

Wat een rare manier..
Ben wel benieuwd wat hier achter zit.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:39

Ik denk dat ze het gewoon nogal simpel voorstellen om een groter publiek te trekken en dat het een manège is waar de paarden zo licht mogelijk op de hulpen moeten reageren. M.a.w. zoals het hoort! Knipoog Dat ze zonder zadel rijden is denk ik voor de ruiter zodat die sneller zijn balans vindt en een onafhankelijke zit creeert.

Denk ik hé Verward Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:41

Bonaire schreef:
Ik hoorde ervan in een mail, er stond zoiets als; Wij rijden met onze teugels en niet door te schoppen en van hip-hop-hop..(denk dat ze daarmee lichtrijden bedoelt?)

Ik kan me niet voorstellen dat iemand die serieus en proffessioneel met paarden bezig is dingen zegt als hip-hop-hop Clown

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:45

weet je zeker dat iemand niet en grap met je uit haalt Clown
dit is toch geen échte normale manege?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:48

Qimm schreef:
Bonaire schreef:

Ik kan me niet voorstellen dat iemand die serieus en proffessioneel met paarden bezig is dingen zegt als hip-hop-hop Clown

Kan ook gewoon een soort van slogan zijn om de aandacht te trekken! Maar het komt inderdaad niet erg professioneel over. Tong uitsteken

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 19:59

denk inderdaad om iets duidelijk te maken. Denk dat de persoon in kwestie iets overdreven heeft uitgelegd. Dat het wel gewoon met beengebruik is! Ben benieuwd.. ergens in Augustus krijg ik het allemaal uitgelegd! =S

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:30

Zonder benen kun je volgens mij niet rijden. Met een lichte kuithulp vraag je toch echt altijd wel iets (bijvoorbeeld het aanspannen van de buikspieren van het paard). Met alleen de zit kun je er eigenlijk niet komen. Daarnaast is het onvriendelijk om altijd zonder zadel te rijden, zeker bij beginnende ruiters is een zadel dat de fouten van de ruiter een beetje opvangt naar mijn mening veel vriendelijker. Bij onervaren ruiters krijg je ook snel dat de teugels gebruikt worden voor het evenwicht.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:27

ook zonder beenhulpen te kunnen geven kun je paardrijden. Je zult het paard even je nieuwe manier van rijden moeten aanleren, maar net als hij moet leren reageren op je beenhulpen, kun je hem dus leren reageren op je zit- en gewichtshulpen.

En het paard hoeft daar verder helemaal geen last van te ondervinden. Mocht mijn paard echter wel scheef worden door het rijden, dan kan ik hem vanaf de grond terug rechtrichten en hem lichamelijk doortrainen zodat het rijden voor het paard geen probleem hoeft te zijn.

Of het aan te raden is om zonder beenhulpen te rijden is natuurlijk een tweede, maar het bewijs dat je kunt rijden zonder beenhulpen te gebruiken zit hier achter deze computer.

groetjes, Lacuna

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:51

wel leuk rijden ze altijd zooo
en denk dat je gewoon moet proberen paard te rijden alleen dan niet ligt rijden..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:44

Ik denk dat je de freestyle methode bedoelt (of een andere vorm hier van).
Dan rijd je met een touwhalstertje met teugels eraan geklipt + barebackpad, en sommige zullen dan wel met een bitje gereden worden.

En zonder benen zul je wel bedoelen dat je niet constant ziet dat ze drijven Knipoog Gewoon benen lang en wanneer er wat gevraagd moet worden komt er een keer been bij.