Waarom kunnen wij zoveel met paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leetje

Waarom kunnen wij zoveel met paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 19:19

Ik weet niet of dit een goede plek is voor dit topic, maar vond het wel een mooie plek Lachen

Honden kun je trainen met eten, omdat ze roofdieren zijn, in een roedel (sociaal) op jacht gaan en dus moeten werken voor eten. Daardoor kan je een hond naar mijn inziens alles leren, voor voedsel.

Paarden hoeven niet te werken voor hun eten, gras groeit immers overal.
Waarom kunnen wij paarden dan zoveel leren?

En waarom kunnen we op paarden rijden? Waarom laten ze dit toe?
En waarom rijden we bijvoorbeeld dan niet op koeien?

Ben benieuwd Haha!

Lenneke_

Re: Waarom kunnen wij zoveel met paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:24

Ik denk omdat paarden heel sociaal zijn. Sociaal bezig zijn vinden paarden heel erg fijn en dit kun je dan ook heel goed als beloning gebruiken.
Waar een hond wordt beloond met voedsel kan een paard al net zo blij worden van een vriendelijk aai of kriebel.

Daarnaast hebben paarden in vergelijking met andere prooidieren in verhouding meer hersenen, waardoor ze slimmer zijn en meer kunnen leren

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:31

Paarden zijn groepsdieren, en juist de groepsdieren zijn over het algemeen goed te trainen, omdat groepsdieren zich aan kunnen passen aan een leider, en volgzamer zijn dan bijvoorbeeld een hamster.
Ze waren eeuwenlang het snelste vervoermiddel, en sterk genoeg om een mens te dragen, en toen de wegen beter werden, en later de geveerde wagens werden uitgevonden, nóg comfortabeler in het gebruik.
Wat de koeien betreft: die zijn ook eeuwenlang gebruikt, het hele wilde westen is zo ongeveer met ossenkarren veroverd!
Koeien zijn heel goed te trainen, ze weten precies hun plek, en je kunt ze heel makkelijk leren te komen als je ze roept! Ze kunnen bereden worden, maar zijn ook veel gebruikt om mee te ploegen.

Paarden zijn alleen wat sneller dan koeien, en hoeven niet zoveel te herkauwen, en dat zal de hoofdreden zijn geweest, dat paarden meer in gebruik zijn geraakt dan koeien.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:42

Afbeelding

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:48

Ik probeer me het commentaar van Hans Eijsvogel voor te stellen.."En dan nu in de ring, Holsteiner gefokt, Greta 31, met de jonge amazone..." ROFL

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:56

Citaat:
Paarden zijn alleen wat sneller dan koeien

Maar zou een paard in die jaren ook sneller geweest zijn? Paarden zijn tegenwoordig op snelheid gefokt, met name de volbloed/arabier die je tegenwoordig overal in tegenkomt. Maar het herkauwen is een goed punt, al hoewel paarden ook 14 uur nodig hebben om hun eten te eten en te verwerken. "vroeger" hadden ze nog geen krachtvoer en hadden paarden die 14 dus ook echt nodig.

Waarom we een paard vandaag de dag zo veel kunnen leren komt denk ik omdat ze zo gewend zijn aan mensen dat ze het als normaal beschouwen, ze zijn niet bang voor ons. Paarden zijn van zichzelf nieuwsgierig, sluit jezelf maar eens op samen met je paard in een padock. Als snel zal het paard zich gaan vervelen en bij de mens opzoek gaan naar vermaak.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:59

Als ik de koeien hier naast m'n deur zie rennen vind ik dat er toch niet echt comfortabel uit zien.
Ze zullen misschien best nog hard kunnen, maar ze rennen zo bonkig en die uier klotst alle kanten op Clown

Paarden zijn denk ik toch wat atletischer

hexje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:00

Een manege instructrice vertelde ons een keer in de les: Paarden zijn dommer dan koeien...want ze laten zich berijden....... Frusty

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:05

lees is het boek 'aard van het paard' staat veel info in.

Wij kunnen voornamelijk (In mijn ogen) op paarden rijden omdat wij de leider worden van de 'kudde' entja, als paarden eenmaal bij mensen opgroeien zijn ze niet anders gewend. Probeer maar is een echt verwilderd paard te vangen en onder het zadel te krijgen. Dan ben je veel langer bezig dan de paarden vanuit de opfok of die dagelijks in stallen staan en veel mensen zien.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 20:52

Haha die foto Haha! Die is wel goed!

Maar toch, even in gaan op jullie commentaar verder...

Een hond is ook een sociaal dier, is ook in staat een leider te volgen en toch gebruikt bijna iedereen bij het trainen van honden brokjes, omdat het blijkbaar anders toch niet zo goed gaat...
En een hond is ook gedomesticeerd en opgegroeid met mensen...

Dus het sociaal aspect speelt zeker mee (alhoewel katten ook in principe solidair zijn, terwijl ze wel samen met mensen leven...) maar toch vind ik het bijzonder dat we paarden kunnen rijden (op de plek waar een roofdier hun aanvalt!) en dat ze dat toelaten!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:56

Dat vind ik ook het mooie aan omgaan met paarden

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 14:57

Ik weet niet hoe ik dit goed kan zeggen, maar ik denk dat het ook voor een deel angst voor de mens is. Angst voor de gevolgen als ze niet doen wat dat 'roofdier' van ze verlangt. (Denk aan een klap met de zweep.) En er zijn genoeg mensen die dit misbruiken. Maar gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer mensen die op een zo natuurlijk mogelijke manier met hun paard omgaan (zoals iedereen van dit topic). En dan kom je inderdaad in de richting van het 'kuddesysteem'.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:58

met wat voor zadel zouw je op een koe kunnen rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:02

Omdat het gewoon erg lieve dieren zijn, die veel pikken (te veel soms)

Als ik iemand hoor mekkeren
rot knol dit, pokke knol dat
Is meestal mijn antwoord ook, als het echt zo'n pokke knol was, had jij niks te zeggen tegen die 600 kg en kwam je er niet eens op.
Vaak geeft dat mensen toch wel inzicht dat het dier zo lastig niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:18

Het schitterende boek "Horse Feelings" zegt hier o.a. dit over:

Paarden hebben een uitzonderlijk aanpassingsvermogen en hebben een buitengewone sociale intelligentie. Paarden lijken in staat ook met andersoortige wezens te communiceren; ze spreken vreemde talen. Zo begrijpen ze bijv. de lichaamstaal en vermoedelijk ook de geluiden van de dieren die op hen jagen.

Natuurlijk hebben we hulpmiddelen ontwikkeld, die ons in staat stellen het paard te beteugelen. Maar zonder de welwillendheid van het paard zouden we het paard nooit zo dicht kunnen naderen dat we de hulpmiddelen zonder gevaar voor eigen leven kunnen gebruiken.

Misschien komt het doordat het paard en de mens duizenden jaren partners waren in de strijd om het voortbestaan van de soort. In de loop der tijd zijn we aan elkaar gewend geraakt. We hebben manieren gevonden om met elkaar te communiceren, we zijn bevriend geraakt. Dat is niet alleen de verdienste van de mens. Zelfs al waren wij de drijvende kracht achter die vriendschap, zonder de zachtmoedigheid van het paard, zonder zijn bereidwilligheid en gevoeligheid was de stap van werk- en strijdpartners naar vrijetijdskameraden niet mogelijk geweest. De ezel, vroeger niet minder belangrijk dan het paard, is daar maar gedeeltelijk in geslaagd. Trekossen zijn er nauwelijks meer. Maar paarden zijn er nog altijd. We genieten van hun schoonheid en zijn blij met hun zachte aard. Paarden geven ons iets waarnaar we in onze geïndustrialiseerde wereld steeds meer verlangen: het contact met de natuur en een 'waarheid' die zo oud is als de wereld zelf. Paarden liegen niet, ze veinzen niets, ze vinden ons aardig zonder naar onze status en bankrekening te kijken. Voor paarden telt alleen het wezenlijke: dat wat overblijft wanneer "zijn" belangrijker is dan "hebben". Met paarden samen te leven en ze te leren kennen is een verrijking van het leven en opent ons telkens weer de ogen voor de natuur in een van haar mooiste verschijningsvormen.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 21:42

JoviBan schreef:
Het schitterende boek "Horse Feelings" zegt hier o.a. dit over:

Paarden hebben een uitzonderlijk aanpassingsvermogen en hebben een buitengewone sociale intelligentie. Paarden lijken in staat ook met andersoortige wezens te communiceren; ze spreken vreemde talen. Zo begrijpen ze bijv. de lichaamstaal en vermoedelijk ook de geluiden van de dieren die op hen jagen.

Natuurlijk hebben we hulpmiddelen ontwikkeld, die ons in staat stellen het paard te beteugelen. Maar zonder de welwillendheid van het paard zouden we het paard nooit zo dicht kunnen naderen dat we de hulpmiddelen zonder gevaar voor eigen leven kunnen gebruiken.

Misschien komt het doordat het paard en de mens duizenden jaren partners waren in de strijd om het voortbestaan van de soort. In de loop der tijd zijn we aan elkaar gewend geraakt. We hebben manieren gevonden om met elkaar te communiceren, we zijn bevriend geraakt. Dat is niet alleen de verdienste van de mens. Zelfs al waren wij de drijvende kracht achter die vriendschap, zonder de zachtmoedigheid van het paard, zonder zijn bereidwilligheid en gevoeligheid was de stap van werk- en strijdpartners naar vrijetijdskameraden niet mogelijk geweest. De ezel, vroeger niet minder belangrijk dan het paard, is daar maar gedeeltelijk in geslaagd. Trekossen zijn er nauwelijks meer. Maar paarden zijn er nog altijd. We genieten van hun schoonheid en zijn blij met hun zachte aard. Paarden geven ons iets waarnaar we in onze geïndustrialiseerde wereld steeds meer verlangen: het contact met de natuur en een 'waarheid' die zo oud is als de wereld zelf. Paarden liegen niet, ze veinzen niets, ze vinden ons aardig zonder naar onze status en bankrekening te kijken. Voor paarden telt alleen het wezenlijke: dat wat overblijft wanneer "zijn" belangrijker is dan "hebben". Met paarden samen te leven en ze te leren kennen is een verrijking van het leven en opent ons telkens weer de ogen voor de natuur in een van haar mooiste verschijningsvormen.

Das wel heel mooi geschreven! Kan je me iets meer vertellen over dat boek "horsefeelings"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:25

Leetje schreef:
Das wel heel mooi geschreven! Kan je me iets meer vertellen over dat boek "horsefeelings"?

Het is een prachtig, groot en dik boek, vol met schitterende foto's, en ze vertellen over het wezen paard.
Het is geschreven door Sibylle Luise Binder en Gabriele Kärcher.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:02

Heb het in de winkel gezien gezien en stond op het punt om hem te kopen, alleen heb er op het laatst toch vanaf gestapt omdat ik er erg veel plaatjes in vond staan en in verhouding weinig tekst. Maar is het een beetje een leerzaam boek jovi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:08

In het boek staan idd veel en ook schitterende foto's.
En ja, ik vind het best een leerzaam boek.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:28

Lenneke_ schreef:
Als ik de koeien hier naast m'n deur zie rennen vind ik dat er toch niet echt comfortabel uit zien.
Ze zullen misschien best nog hard kunnen, maar ze rennen zo bonkig en die uier klotst alle kanten op Clown

Paarden zijn denk ik toch wat atletischer

Maar dat zijn waarschijnlijk ook melkkoeien. Die hebben sowieso een grotere uier. Als ze geen kalfje hebben is het uier ook een stuk minder klein.
Maarja, een paard is toch inderdaad wel atletischer dan een koe. Vork Ik zie wel eens een koe bokken of een sprintje trekken maar zijn nooit zulke rare sprongen als paarden wel maken. Koeien zitten trouwens wel best lekker.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:33

paarden zijn gewoon ontzettende dienstbare dieren......... met een enorme will to please.

Tari2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:49

Ze zijn geweldig en idd, die will to please zorgt er denk ik wel een groot gedeelte voor dat ze zoveel van ons tolereren.
Ik kon met mijn oude paardje echt bijna alles, zo'n trouw dier!!!

chareno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:03

ik denk omdat een paard een leergierig dier is dat er ook plezier in heeft om dit te leren en te doen en dan daarbij nog verwend wordt met een aai of een lekker snoepje