Vraag over grondwerk, mag dit wel zo??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

1natascha

Vraag over grondwerk, mag dit wel zo??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 18:21

Hi

Ik heb een cursus gedaan Bij Petra 2MOONS en daar hebben we geleerd hoe we grondwerk kunnen uitoefenen met /op onze paarden.

Ze gebruikt hierbij een beetje de methode van Monty Roberts maar dan iets vriendelijker, ze blijft niet steeds het touw gooien maar dmv het touw op en neer te bewegen en op het paard zn achterhand te blijven zo het paard vooruit te drijven (ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel) De mensen die weleens bij haar zijn geweest zullen het wel begrijpen.

Alleen op de cursus ging het om het join up moment, ze zei dat je thuis nog wel hiermee aan de slag kan maar dat het dan niet eerlijk is om het voor het join up te doen maar bv wel om verzameling te bereiken of gestrekte draf etc. door je lichaams houding te veranderen.(beetje spel ervan maken)

Ik heb hiervoor altijd gelongeerd met een longeerzweep en vond dit nooit prettig werken eveneens mij paard die van alles ging uithalen om mij (denk ik) te laten weten dat hij er gewoon niks van snapte wat ik nou van 'm wou?
Dus zo'n +- 2 weken geleden had ik mn zweep in handen paard reageert zeer fel dus ik heb de zweep weggelegd en paard gelongeerd enkel met het einde van de longeertouw maar niet helemaal los dus.

Het gebeurt zelden dat ik het touw moet gooien hij luistert heel goed naar mn aanwijzingen en lichaamshouding.

Hij reageert er perfect op, en ik vind het prettig om m even te longeren voor ik erop stap (met zadel dus) en helemaal los vind ik geen fijn idee met dat zadel op en de bak is vrij groot dus ik ren me helemaal de je weet wel heb op het moment niet het lint of iets anders om de bak kleiner te maken.

Dus mijn vraag kan het kwaad longeren op deze manier??

Hij gaat wel op een gegeven moment zn hoofd heel laag houden, (1 van de tekenen om aan te geven jij bent leider) dit deed hij ook wel als ik met zweep longeerde.

Als het fout is waarmee ik bezig ben dan hoor ik het graag op een normale manier onderbouwt met jouw argumenten.

natasja1991

Re: Vraag over grondwerk, mag dit wel zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:23

ik denk dat het geen kwaad kan maar je zou het ook even kunnen proberen om een klein zweepje erbij te pakken.
tip: voordat je gaat poetsen even losgooien in de bak en dan poetsen en zadelen

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:34

nee het kan prima wat je doet en als het voor jouw goed voelt en je paard vint het prettiger dan is het tog prima zo.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 18:34

Ik gok dat hij het daar niet heel goed op zou doen omdat hij wel zo slim is om te begrijpen dat ik m daar toch niet mee kan raken.
Of misschien 1e paar x maar dat hij dan ziet van ach ze kan toch niks met dat kleine zweepje. Bedankt voor je tip zo heb ik t ook weleens gedaan maar die bak is dus wat aan de grote kant en ze hebben uitloopstallen waar die dan zo in kan rennen dus dan moet ik allerlei dingen voor de ingang plaatsen en dan ontstaat er toch wel een gevaarlijke situatie..

maar je denkt dat het geen kwaad kan
hoop nog meer meningen te ontvangen

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 18:36

Okee. bedankt voor je reactie Sas

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:53

Kan op zich geen kwaad... maar waarom reageert je paard zo fel op de zweep?

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:03

Ik denk dat hij me gewoon niet goed begreep als ik aan het longeren was met een zweep..Sinds ik 'm heb, heb ik m nog nooit geraakt *dus dat kan t niet zijn) misschien bij vorige eigenaar..

gjalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:12

hey natascha....
nu weet ik wie je bent!!!
hoe is het met je??
groejtes...

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:24

haha zie topic meyvliet =D

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:12

Ik heb altijd het idee dat je zelf het paard het beste kent. mijn paard is dus niet gemaakt om op te jagen terwijl andere paarden dat niet erg vind. die van mij wordt er helemaal panisch van. Als het jou geen fijn gevoel geeft of dat hij er echt bang voor is moet je het niet doen of een andere manier er voor zoeken.
Het kan ook zo zijn dat hij gewoon aan het testen is en dan is de manier niet zo erg, het is maar hoe jij het ziet. Opzich heb ik geen problemen met longeren met zweep.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:38

De methode die je hanteerd klinkt niet zo zeer naar Monty Roberts, maar eerder naar Emiel Voest.
Of dit voor je paard uiteindelijk de goede methode blijkt te zijn zal je paard aan moeten geven. Zelf ben ik van mening dat, als je paard duidelijk aangeeft panisch te zijn voor de zweep, je deze angst moet proberen weg te nemen in plaats van de confontatie proberen uit de weg te gaan. Ik zou dus meer tijd besteden aan de friendly game volgens Parelli dan aan het loswerken....

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 10:26

Ok ben niet bekend met de methode van Emiel Voest. Misschien een beetje een combi van Monty met Emiel.

Ik ben wel bekend met parelli methode en de friendly game, ik kan hier dus idd mee bezig gaan, maar stel dat hij daarna niet meer panisch is voor de zweep, kan ik toch wel alsnog deze methode van longeren aanhouden? Hij reageert er goed op en ik ben vriendelijk bezig. Het longeren met een zweep zat me zo ie zo niet lekker

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:21

Waarom niet? Wat doe je met de zweep dan waar je niet zo blij van wordt?
Ik longeer dus wel met een longeerzweep, als verlengstuk van mijn arm.

Friendly game met de zweep lijkt me idd sowieso een goed idee Lachen

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:04

Ik ken de werkwijze van 2moons niet, maar ik denk dat ik wel begrijp waarom ze je verteld heeft los te longeren.

Wanneer je paard los is, moet je écht je lichaamstaal gaan gebruiken om iets van hem gedaan te krijgen. Door middel van juist lichaamstaal kun je je paard in een grote bak ook op een kleine cirkel rond je krijgen. Jij moet leren je lichaamstaal te beheersen en in te zetten waar nodig en op de manier die op dat moment nodig is. Daarom moet je paard los lopen zodat hij je kan vertellen wanneer je het goed doet.

Natuurlijk, jouw manier kan wel, maar hou wel in de gaten dat je paard nu dus al onder gezag staat door de longeerlijn, en dus niet meer helemaal vrij is in zn reacties.

Groetjes, Lacuna

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 10:47

Ik word er niet blij van (longeren met een zweep) omdat ik het zie als een constante dreigement met dat ding achter zn kont. Stukke minder vriendelijk dan de manier waarop ik nu bezig ben, en omdat ik ook aan hem merk dat hij er vriendelijker op reageert.

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 10:50

Ja dat klopt idd wel lacuna als ik het met het andere paard op stal doe dan blijft deze om me heen een volte maken, maar mijn paard duikt alle hoeken van de bak in, waar ligt dat nou aan, het zal toch niet zo zijn dat ik bij de eene wel mn lichaamshouding goed gebruik en bij de andere niet?

En kan je dit nader uitleggen: "Natuurlijk, jouw manier kan wel, maar hou wel in de gaten dat je paard nu dus al onder gezag staat door de longeerlijn, en dus niet meer helemaal vrij is in zn reacties"

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:20

precies zoals ik het zeg.

Een paard wat los loopt heeft geen beperkingen, en kan dus puur op jouw lichaamstaal reageren.
Een paard aan een longeerlijn heeft dus al een grens waar hij niet doorheen weg kan, en zal daarom niet meer zo puur reageren als wanneer hij los zou lopen.

Je ziet dit ook heel goed bij paarden die vanuit het land gehaald worden. Op het moment dat het touw eraan geklikt wordt, en ze meelopen is er een zeer duidelijke verandering in het paard waarneembaar. Hetzelfde verschil zie je tussen een loslopend paard en een paard wat loopt aan een (al dan niet doorhangende) longeerlijn.

Het duidt er misschien wel op dat je paard nog niet voldoende respect heeft voor jouw leiderschap? Of dat jij onbewust meer eist van je eigen paard en daardoor gespannen wordt in je lichaamstaal?
Het ene paard is het andere niet, en als ik met verschillende paarden werk, geven zij ook allemaal een andere reactie, en moet ik ze allemaal net iets anders de vraag stellen om het juiste resultaat te bereiken. Paarden zijn nu eenmaal geen robots die op knopje A allemaal reactie Q geven.

Groetjes, Lacuna

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:08

1natascha schreef:
Ik word er niet blij van (longeren met een zweep) omdat ik het zie als een constante dreigement met dat ding achter zn kont. Stukke minder vriendelijk dan de manier waarop ik nu bezig ben, en omdat ik ook aan hem merk dat hij er vriendelijker op reageert.

En dat zit nu echt tussen jouw oren. Een paard ziet een zweep, of een stok, of een touwtje niet als bedreigend als hij er niet eerder onaangename aanvaringen mee heeft gehad. Hoewel, dat is ook niet helemaal waar. Sommige paarden kunnen panisch reageren op nieuwe objecten die bewegen en die geluid maken. Ook al hebben ze er nooit een negatieve aanvaring mee gehad. Ligt aan het paard, maar daar kun je aan werken, zodat het paard dat niet meer als bedreiging ziet. Je kunt er zelfs zover aan werken dat een aai met een zweep een liefkozing voor dat paard kan zijn, omdat het het verlengde is van je arm, en niet het instrument van straf of pijn.

Maar een zweep als bedreigend ervaren is de waarde die jij aan dat ding toekent. Net zoals het bij jou waarschijnlijk niet in je hoofd op zou komen om een merrie door haar eigen zoon te laten dekken, of waarom jij geen slakken zou eten, of bij de gedachte aan sprinkhanen als eiwitbron over je nek zou gaan (om maar een gooi te geven, voor hetzelfde geld vind je ze hartstikke lekker).
Maar snap je wat ik zeggen wil? Die barriere zit in je eigen hoofd, niet in dat van het paard.