Ik wil longeren maar paard loopt alleen achter me aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Ik wil longeren maar paard loopt alleen achter me aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 13:41

Ik heb sinds 2 a 3 maanden een haflinger die ik 3 keer in de week rijdt.
Een tijdje terug probeerde ik hem te longeren, maar hij liep alleen maar achter me aan.
Hoe los ik dit probleem op? Want met de longeerzweep erbij blijft hij ook niet bij me vandaan.
En het ligt er niet aan dat hij niet weet wat hij moet doen, want bij zijn eigenaresse loopt hij wel gewoon. Aan gebrek aan ervaring bij mij ligt het ook niet.

Wil hem vandaag gaan longeren, maar als hij het weer doet, weet ik niet wat ik moet doen.

Rubiquil

Re: Ik wil longeren maar paard loopt alleen achter me aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:48

Misschien moet je eerst even nagaan waarom hij achter je aan loopt.
Vaak zie je dat een paard niet begrijpt wat de bedoeling is, maar dat is bij jou niet het geval zeg je. Misschien heeft hij er geen zin in of vindt hij het niet leuk? Dan zul je hem denk ik wat strenger aan moeten pakken en duidelijk aangeven wat jij van hem verwacht.

Ik hoop dat het vandaag wel lukt, en probeer anders goed op te letten wat je zelf evt fout doet of waardoor je misschien (te) onduidelijk naar hem bent. Misschien doet de eigenaresse net wat dingen anders dan jij waardoor hij achter jou aan gaat lopen?
Veel succes ermee!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:56

Als het bij zijn eigenaresse wel goed gaat, denk iktoch dat je te weinig ervaring hebt. Laat het je eens leren door een ervaren longeur.

Als het paard achter je aanloopt, moet je zelf een andere positie innemen.
Zorg in ieder geval dat de driehoek die je vormt (longe, paard, zweep) klopt, dat je zelf niet teveel voor het paard komt.
Als het paard naar je toe komt, tik hem dan met de longeerzweep aan. Als je hem echt raakt, komt hij echt niet bij je hoor! (de longeerzweep moet natuurlijk wel een slag hebben ie lang genoeg is om hem te raken).

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 14:09

Over ervaring gesproken: heb al 13 jaar ervaring met paarden, 3,5 jaar bijrijdpaarden gehad en 1,5 jaar een eigen paard. En reken er maar op dat ik VAAK heb gelongeerd.

Maargoed.. het gaat niet om mijn ervaring maar hoe ik dit op kan lossen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:14

mijn haffie deed dit ook. nu nog aventoe vooral als hij meot stappen komt hij constant naar me toe of loopt hij achter mij aan.

wat bij mij haffie helpt is met de zweep hem van je weg jagan. zodat hij wel rondjes moet lopen. En soms werkt dat ook niet bij mij. dan wilt het ook wel eens helpen om iemand even een paar rondjes mee te lopen gewoon in stap en dat dan belonen. tja veder heb ik niet echt een oplossing er voor.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:15

iemand mee laten lopen met je paardje, zodat hij leert dat hij rond moet, die gene als het goed gaat steeds verder naar binnen laten komen.
Maar als hij het bij het baasje wel goed doet, zou ik toch even wat strenger zijn, je hebt je stem, je armen en ook nog zo'n hengel, er is vast iets waar hij op reageert.

Wat nog wel eens een handig trucje is, als ze naar binnen komen, is je groot maken en terug op hem aflopen, maar dan moeten ze al wel aan de gang zijn. (kan de persoon die eventueel meeloopt ook doen, als hij terugvalt, weer even dichterbij gaan lopen en dan weer langzaam terug naar binnen komen)

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:51

hihi ik heb helaas geen tips voor je, maar je bent niet de enige die staat te klungelen met longeren op het moment. Ik heb al 22 jaar eigen paardjes maar met die eigenwijze nieuwe shet van ons wil het ook niet lukken. Zijn vorige baasje is gisteren langs geweest om te laten zien hoe zij het doet, het kost haar ook moeite maar het lukt haar wel. Bij mij zit hij echt op mijn huid geplakt. Ergens doe ik met mijn lichaamshouding en positie tot het paard net iets anders dan zij het doet. Mijn shet (en jouw haflinger) zijn waarschijnlijk net wat gevoeliger voor een iets verkeerde positie. Mijn fjord kan ik zonder probleem longeren en die neemt wel genoegen met de positie waar ik normaal sta. Maar ik denk toch dat wij alle twee (ondanks onze ervaring) iets verkeer doen;-)

Succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:29

gucci_girl schreef:
Over ervaring gesproken: heb al 13 jaar ervaring met paarden, 3,5 jaar bijrijdpaarden gehad en 1,5 jaar een eigen paard. En reken er maar op dat ik VAAK heb gelongeerd.

Niet in de verdediging vliegen...je schreef dat het paard het bij zijn eigenaar wel goed doet. Daarom trok ik de conclusie dat het aan jou lag. Logisch toch?

Voor een paard dat het echt niet begrepen heeft, kan een dubbele longe het kwartje doen vallen. Je kunt ze dan met de buitenteugel naar buiten houden. Mijn tinker wilde eerst gewoon niet bij me weg, ik kreeg de longeerzweep er niet tussen. Na 2 x aan de dubbele longe snapte ze het.

Maar dit moet je wel even leren met een paard die dit kent en je moet beseffen dat sommige paarden de eerste keer wat heftig kunnen reageren als ze de buitenlonge achter tegen hun billen voelen.

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 19:39

beantsje schreef:
gucci_girl schreef:

Niet in de verdediging vliegen...je schreef dat het paard het bij zijn eigenaar wel goed doet. Daarom trok ik de conclusie dat het aan jou lag. Logisch toch?

Ik wilde die conclusie gewoon even meteen uit de wereld helpen Knipoog

Het longeren ging ''goed'' vandaag. De vorige keer was ik gewoon nog onzeker omdat ik hem nog niet zo lang kende en was ik daarom ook te makkelijk. Het enige probleem waar ik nu nog mee zit, is dat hij niet normaal kan stappen. Hij draaft alleen maar heel voorwaarts en galloppeerd. Op die hulpen reageert hij wel. Draf en gallop, alleen met stap heeft hij moeite. Dan stapt hij 4 passen en dan draaft hij weer aan. Maargoed.. het begin is er..

binkytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:20

dat had ik ook met mijn verzogpony!
ik ben doen een x behorlijk boos geworden en er op los gemept!:$
ze dee het doen niet weer

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:33

beantsje schreef:
gucci_girl schreef:
Maar dit moet je wel even leren met een paard die dit kent en je moet beseffen dat sommige paarden de eerste keer wat heftig kunnen reageren als ze de buitenlonge achter tegen hun billen voelen.

je kan ook (met een degelijke longeersingel) de 2e teugel (of buitenteugel net hoe je het noemen wil) via de rug naar jouw terug laten komen, mits je gebruik maakt van een shabrak want anders kan het gaan schuren...

ik heb ook met dit probleem te kampen gehad, en kreeg toen deze tip van m'n instructrice vanwege het feit er voor mij geen paard in de buurt beschikbaar was om mij het principe met 2 lijnen te leren,,,

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:33

sorry, quoten ging een beetje fout...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:36

Heb dit ook eens gehad, met een welsh. Ik weet niet of je het hebt geprobeert, maar ik had hem naast de zweep lopen, dus met de zweep bij zijn schouderblad. Zo bleef hij buiten. Kreeg later diezelfde tip van nog iemand, dus t wordt vaker gedaan.
Succes ermee iig!
Groetjes, mij

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:44

ow ja zo ken ik dr meer!
een bijrijdpaardje van mij deed dat ook altijd... die was zelfs zo erg dat ze bij sommige mensen ook nog expres kreupel ging lopen en dan hielden ze op emt proberen liep ze weer normaal...
Je weet zeker dat hij weet wat de beling is toch? Dan neemt ie je dus in de maling..
wat ik dan altijd doe is een dreigende lichaamshouding aannemen, maak je groot geef en een flinke stamp op de grond. Ik wijs dan ook altijd met de hand waarin ik de lijn heb in de richting waarop in m wil hebben en zorg dat ik net iets verder bij de achterhand sta zodat dat ook voor t paard de meest logische kant is om op te gaan. Vaak denken ze dan van oww... zal toch maar ff doen wat er gevraagd wordt. En als ie naar jou toe komt beloon hem dan niet door mn lichaamscontact te geven! Doe boos en jaag m van je af! Je kan ook een tweede zweepje erbij pakken in de hand waar je ook de longe hebt, maar mijn ervaring is dat weinig uithaald.

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:32

binkytopper schreef:
dat had ik ook met mijn verzogpony!
ik ben doen een x behorlijk boos geworden en er op los gemept!:$
ze dee het doen niet weer

Ja, dat is echt wel een goede manier Frusty Gestoord

niet dus...

Nelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:47

dit volg ik ook even.. zelfde probleem

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 18:25

der valt niks te volgen.. het is een oud topic die steeds weer uit de sloot gehaald wordt. Tenslotte is het maar 1 keer voorgekomen, daarna ging het goed

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:00

Chakkie17 schreef:
beantsje schreef:

je kan ook (met een degelijke longeersingel) de 2e teugel (of buitenteugel net hoe je het noemen wil) via de rug naar jouw terug laten komen, mits je gebruik maakt van een shabrak want anders kan het gaan schuren...

ik heb ook met dit probleem te kampen gehad, en kreeg toen deze tip van m'n instructrice vanwege het feit er voor mij geen paard in de buurt beschikbaar was om mij het principe met 2 lijnen te leren,,,

Ja, maar 1 x van hand veranderen en de longe ligt weer achter het paard. Werkt niet echt dus. Ach, ze wennen er heel snel aan.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 01:41

Het is misschien een oud topic dat uit de sloot gehaald word, maar wel nuttig!

Die van mij doet hetzelfde, heb haar nu een paar keer rond laten gaan, omdat ze nog jong is maar een paar rondjes om het principe te snappen. Dat snapt ze nu, maar vooral in de wei verrékt ze het. Dubbele lijnen dus proberen? Touwtjes achter haar kont vind ze niet erg

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 01:25

Hoe is jouw lichaamshouding?? Nodig je je verzorgpony niet onbewust uit om 'achter je aan te lopen'?. Maak je groot en jaag je pony weg..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:11

Ik sta rechtop, armen net wat van mijn lichaam, en ik kijk streng. Ik gebruik mijn stem ook streng, en ik sta in de drijvende positie, waarbij ik actief drijf. Als ze niet loopt, klap ik met de zweep bij haar achterhand, maar daar is ze écht niet van onder de indruk, en haar raken lukt ook niet. Het enige dat helpt om haar in beweging te krijgen is harde stem, groot maken, en op de grond stampen, maar om nou elke keer mijn pony op te jagen... ik probeer het wel vaker buiten de wei, waar ze sneller actief is, en dan beloon ik haar zéér uitbundig als het goed gaat, met de stem, waarbij ik zorg dat ze niet naar me toe komt, doet ze dat wel, meteen een strenge 'Nee, hup' waarbij ik haar met lichaamstaal op haar plaats zet, en waarna ze meteen besluit dat het wel goed was voor vandaag. Ze moet het wél snappen, want ze gaat geen andere kant op dan rond, ze trekt verder ook niet aan het touw, en het hangt niet (als ze er zin in heeft). Ik kan haar ook weleens aanduwen, maar dan gaat ze een rondje, en is er geen beweging in te krijgen.

Tychootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:57

mijn fjord die was altijd heel erg eigenwijs met longeren in de rijbak hij begon te bokken en wilde geen rondje meer lopen als ik dan actie ondernam werd hij boos haha rende hij weg soms bokken en soms richting mij ik had hem toen aan een longeerlijn dus soms best gevaarlijk, nu ben ik op een andere stal en hebben ze daar een aparte cirkel voor het longeren daar kan hij het wel heel erg goed zonder te bokken of mij aan te vallen bij hem had het te maken met de aanleuning van de bak die hij miste in de rijbaan in de cirkel gaat het perfect Haha! hij loopt nu zonder longeerlijn super goed!! het kan dus best zijn dat je haffie het niet helemaal snapt... en je lichaamstaal moet duidelijk zijn!! veel succes

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:03

Voor zover ik weet, is dat zo. Heb laatst nog bij een vriending gelongeerd (haar paard) en dat gaat prima, maar ik denk dat ik inderdaad maar eens ga proberen een round pen op te zetten.

Tychootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:14

khirshanta schreef:
Voor zover ik weet, is dat zo. Heb laatst nog bij een vriending gelongeerd (haar paard) en dat gaat prima, maar ik denk dat ik inderdaad maar eens ga proberen een round pen op te zetten.

ja je kan het altijd proberen niet geschoten is altijd mis...
en mijn fjord doet het nu echt super stond er helemaal van te kijken !!!
veel succes