Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lenneke_ schreef:Ik vind boomloos niet geschikt voor langere zwaardere ritten zoals bij de endurance.
Bij kortere ritten en ritten met voornamelijk stap vind ik het wel kunnen. Naarmate je meer draaft en galpeert komt er meer druk op de beugels en die moet imo verdeeld worden. Daar is het ook mis gegaan bij mijn boomloze zadel.
Maar dan moet de beugelophanging wel ver genoeg naar achteren aan de boom zitten. Bij veel gewone engelse zadels zit die helemaal voor aan de boom en dan verdeel je de druk nog niet.
sandro schreef:Is een boom niet eerst uitgevonden geweest voor de calverie, de soldaten? Die konden allemaal niet rijden, maar een paard was snel en hun enige vervoer.En hebbe ze een boom uitgevonden om makkelijker te blijven zitten dus niet voor het paard maar voor hun gemak?Dacht dat het zo iets was.
schaapjuh schreef:Een boomzadel kan alleen druk verdelen als het zadel goed past. Maar als het zadel in stilstand past, is dat niet meer zo wanneer een paard gaat bewegen, de boom beweegt immmers niet mee.
Visconti schreef:Het valt me op dat het bij boomloze zadels altijd over het barefoot/torsion model gaat. Terwijl er ook boomloze zadels zijn die met vrij stugge kussens werken. Deze zadels passen minder makkelijk op elk paard maar verdelen de druk wel beter omdat ze minder flexiebel zijn. Heb zelf een half jaar met zo'n zadel gereden en mijn paard heeft nooit ergens last van gehad.
Citaat:The Saddle Evolves
The first "saddles," which appeared more than 4,000 years ago, were little more than a patch of animal hide or a piece of cloth. We've come a long way since then, as this brief history shows.
By Rachel Cohen
Discomfort and riding are old partners. So it's no mystery why horsemen through time devised soft pads and supportive saddles to make riding more of a pleasure and less of a pain for man and beast.
The first "saddles" appeared more than 4,000 years ago and were nothing more than a patch of animal hide or a piece of cloth. These early models offered little in the way of support or security, but they served as a buffer between horse and rider during bareback migrations and battles.
As this novel concept caught on, the hides and cloths became more elaborate. About 700 B.C. in the Middle East, Assyrian warriors went on campaigns seated atop decorative saddle cloths. Some had straps that resembled girths.
Moving north toward the area that is now Siberia, the nomadic Scythians created saddlery that was functional and beautiful. A frozen Scythian tomb from the 5th Century B.C. revealed a saddle cover intricately decorated with animal motifs made from leather, felt, hair and gold. As expert horsemen, the Scythians used cushioned saddles and girths and may have had leather stirrups.
Concerned with their mounts' comfort, Asian horsemen created a felt saddle with a wooden frame about 200 B.C. This primitive saddle tree kept a rider's weight off the horse's tender, sensitive vertebrae, preserving the animal's well-being and prolonging his usefulness.
This article first appeared in the January, 1996 issue of Dressage Today magazine.
Sas_Mon schreef:wie kan mij meer vertellen? maar dan wel onderbouwde antwoorden en niet aleen van "een boom verdeeld de druk beter"want dat weet ik ook wel!
beantsje schreef:Sas_Mon schreef:wie kan mij meer vertellen? maar dan wel onderbouwde antwoorden en niet aleen van "een boom verdeeld de druk beter"want dat weet ik ook wel!
Maar dat is een ondebouwing! De oppervlakte waar het gewicht over verdeeld wordt, is groter.
Hoeveel ruiters in de hogere klasses endurance rijden boomloos? zegt wel genoeg, dacht ik.