boom voor niets uitgevonden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sas_Mon

boom voor niets uitgevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 18:58

ik ben de laatste tijd veel informatie aan het doorlezen over boomloze zadels maar ik vroeg me af als boomloze zadels zo veel beter zijn (ik zeg niet dat dat zo is) waarom is de boom dan ooit uitgevonden? omdat het de druk beter verdeeld? maar je hebt wel minder contact met je paard

of is de boom uitgevonden voor de ridders met de zware harnassen enz...
de indianen zonder zware harnassen reden altijd zonder boom en dat ging ook prima!

wie kan mij meer vertellen? maar dan wel onderbouwde antwoorden en niet aleen van "een boom verdeeld de druk beter"want dat weet ik ook wel!

Shetfan

Re: boom voor niets uitgevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:18

Misschien komt het ook doordat ze vroeger niet van die supersonische schuimrubbers e.d. hadden, die nu gebruikt worden in boomloze zadels en dekjes om de druk beter te verdelen. Maar het is eigenlijk best apart ja, hoe iemand ooit op het idee is gekomen een stuk hout op een paardenrug te leggen, hoe zou het eerste zadel er uit gezien hebben? Hmmm

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:52

Is een boom niet eerst uitgevonden geweest voor de calverie, de soldaten? Die konden allemaal niet rijden, maar een paard was snel en hun enige vervoer.En hebbe ze een boom uitgevonden om makkelijker te blijven zitten dus niet voor het paard maar voor hun gemak?Dacht dat het zo iets was.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:56

Stel je voor dat ze in de middeleeuwen met de metalen harnassen zonder zadel op t paard zouden zitten Nagelbijten / Gniffelen Lijkt me prikken.
Verder heb je natuurlijk de dameszadels, moeilijk om zonder zadel met twee benen aan een kant te rijden Tong uitsteken
En inderdaad om beter te blijven zitten, met een knop aan het zadel om zich vast te houden, en om spullen achterop te binden.

Ik denk dat ze in die tijd ook nog niet de technieken hadden om pommels en beugels goed aan een lapje leer vast te maken zonder dat het ging schuiven. Alles werd van hout gemaakt. Boten, huizen, meubels, dus ook zadels..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:46

Ik vind boomloos niet geschikt voor langere zwaardere ritten zoals bij de endurance.
Bij kortere ritten en ritten met voornamelijk stap vind ik het wel kunnen. Naarmate je meer draaft en galpeert komt er meer druk op de beugels en die moet imo verdeeld worden. Daar is het ook mis gegaan bij mijn boomloze zadel.

Maar dan moet de beugelophanging wel ver genoeg naar achteren aan de boom zitten. Bij veel gewone engelse zadels zit die helemaal voor aan de boom en dan verdeel je de druk nog niet.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:53

wil je zeggen, Lenneke, dat de druk van de beugels bij een boomloos zadel niet optimaal wordt verdeeld?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:59

Ik wil zeggen dat een goed boomzadel (waarbij de beugels niet vooraan de boom hangen) de druk beter verdeeld.
Ik heb zelf gezien wat voor drukplekken anouar heeft van de barefoot en hoor in de endurance heel vaak dat mensen problemen krijgen met de drukverdeling van een boomloos zadel.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:06

dat is toch wel goed om te weten. want ik hoor altijd alleen maar superverhalen over boomloos, maar er is dus ook een minpuntje. maar als ik bijvoorbeeld een rit van 3 á 4 uur met een boomloos zadel maak, is dat dan al slecht?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:20

Dat ligt eraan. In stap zit je de meest van tijd op je kont en de binnenkant van je bovenbenen, maar draaf en galopeer je voornamelijk dan komt er veel meer druk op de beugels

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:21

oké, dank je wel voor je uitleg!
(ben me aan het orienteren voor als ik ooit een eigen paard koop Haha!)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:56

Lenneke_ schreef:
Ik vind boomloos niet geschikt voor langere zwaardere ritten zoals bij de endurance.
Bij kortere ritten en ritten met voornamelijk stap vind ik het wel kunnen. Naarmate je meer draaft en galpeert komt er meer druk op de beugels en die moet imo verdeeld worden. Daar is het ook mis gegaan bij mijn boomloze zadel.

Maar dan moet de beugelophanging wel ver genoeg naar achteren aan de boom zitten. Bij veel gewone engelse zadels zit die helemaal voor aan de boom en dan verdeel je de druk nog niet.

Een boomzadel kan alleen druk verdelen als het zadel goed past. Maar als het zadel in stilstand past, is dat niet meer zo wanneer een paard gaat bewegen, de boom beweegt immmers niet mee.
Daarnaast moet dan wel de beugelophanging in het midden van de boom zitten, zoals je al zei, om de druk te verdelen. Maar bij welke boomzadels zit de beugelophanging in het midden van de boom?
Door deze 2 punten zijn boomzadels dus ook eigenlijk niet goed, ze kunnen immers geen druk verdelen. Boomloze zadels ook niet. Misschien beter om zonder zadel te rijden Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:16

Bij de meeste endurance zadels zit de beugelophaning duidelijk verder naar achteren

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:19

Daarom heb ik dus, als recreatie-ruiter, een endurance zadel gekocht! Haha!

Ik vind een boomloos zadel beter dan een slecht passend boomzadel, maar ik vind een goed passend boomzadel dan wel weer veel beter dan een boomloos zadel. De druk kan nooit over een groter oppervlak verdeelt worden als je boomloos rijd dan het oppervlak van je kont en dijen. Een boomzadel doet dat wel en is dus imo geschikter om lange afstanden mee te rijden. Let wel, ik heb het hier over een goed passend boomzadel! Je moet het zelf misschien maar eens uitproberen (je kan een boomloos testzadel aanvragen), er zullen genoeg mensen zijn die lange afstanden rijden met een boomloos en geen problemen ondervinden, bij ons was dit dus niet het geval. Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:23

Het valt me op dat het bij boomloze zadels altijd over het barefoot/torsion model gaat. Terwijl er ook boomloze zadels zijn die met vrij stugge kussens werken. Deze zadels passen minder makkelijk op elk paard maar verdelen de druk wel beter omdat ze minder flexiebel zijn. Heb zelf een half jaar met zo'n zadel gereden en mijn paard heeft nooit ergens last van gehad.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:27

dit viel mij ookal p. Want volgends mij verdelen zulke zadels de druk veel beter dan een gemiddelde BF.

En is dat dan weer niet echt te verglijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:47

sandro schreef:
Is een boom niet eerst uitgevonden geweest voor de calverie, de soldaten? Die konden allemaal niet rijden, maar een paard was snel en hun enige vervoer.En hebbe ze een boom uitgevonden om makkelijker te blijven zitten dus niet voor het paard maar voor hun gemak?Dacht dat het zo iets was.

Het zadel op zich is bedacht voor de ruiter, zodat ie meer 'houvast' had op het paard.
De boom echter, is bedacht voor het paard. Omdat de boom zorgt voor een betere drukverdeling van de ruiter (blijkbaar kwamen ze er achter dat drukverdeling belangrijk is voor de paardenrug).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:51

schaapjuh schreef:
Een boomzadel kan alleen druk verdelen als het zadel goed past. Maar als het zadel in stilstand past, is dat niet meer zo wanneer een paard gaat bewegen, de boom beweegt immmers niet mee.

Klopt, maar de panelen wel (mits deze niet te hard/vol opgevuld zijn). Daarbij is er bij een goed passend zadel voldoende bewegingsvrijheid voor de wervels, schouders, schoft e.d..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:41

Visconti schreef:
Het valt me op dat het bij boomloze zadels altijd over het barefoot/torsion model gaat. Terwijl er ook boomloze zadels zijn die met vrij stugge kussens werken. Deze zadels passen minder makkelijk op elk paard maar verdelen de druk wel beter omdat ze minder flexiebel zijn. Heb zelf een half jaar met zo'n zadel gereden en mijn paard heeft nooit ergens last van gehad.

Ja dat is zo, Ik heb een Freeform, maar die zijn een stuk steviger dan de Barefoot hoor.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:00

Wel intressante vraag trouwens.

Ik ga eens googelen om te kijken of ik wat kan vinden over de oorsprong van het paarden zadel.
Zelf denk ik dat de eerste zadels wel boomloos waren maar dat men door gebrek aan stevigheid en slijtage bij de paarden een andere oplossing zocht.

Oer de drukverdeling van de BF ben ik ook niet zo tevreden. Mijn paard kreeg er ook drukplekken van.
In 13 jaar tijd nog nooit een zadel gehad die geen drukkingen gaf Huilen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:05

Citaat:
The Saddle Evolves
The first "saddles," which appeared more than 4,000 years ago, were little more than a patch of animal hide or a piece of cloth. We've come a long way since then, as this brief history shows.

By Rachel Cohen

Discomfort and riding are old partners. So it's no mystery why horsemen through time devised soft pads and supportive saddles to make riding more of a pleasure and less of a pain for man and beast.

The first "saddles" appeared more than 4,000 years ago and were nothing more than a patch of animal hide or a piece of cloth. These early models offered little in the way of support or security, but they served as a buffer between horse and rider during bareback migrations and battles.

As this novel concept caught on, the hides and cloths became more elaborate. About 700 B.C. in the Middle East, Assyrian warriors went on campaigns seated atop decorative saddle cloths. Some had straps that resembled girths.

Moving north toward the area that is now Siberia, the nomadic Scythians created saddlery that was functional and beautiful. A frozen Scythian tomb from the 5th Century B.C. revealed a saddle cover intricately decorated with animal motifs made from leather, felt, hair and gold. As expert horsemen, the Scythians used cushioned saddles and girths and may have had leather stirrups.

Concerned with their mounts' comfort, Asian horsemen created a felt saddle with a wooden frame about 200 B.C. This primitive saddle tree kept a rider's weight off the horse's tender, sensitive vertebrae, preserving the animal's well-being and prolonging his usefulness.

This article first appeared in the January, 1996 issue of Dressage Today magazine.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:10

Sas_Mon schreef:
wie kan mij meer vertellen? maar dan wel onderbouwde antwoorden en niet aleen van "een boom verdeeld de druk beter"want dat weet ik ook wel!

Maar dat is een ondebouwing! De oppervlakte waar het gewicht over verdeeld wordt, is groter.
Hoeveel ruiters in de hogere klasses endurance rijden boomloos? zegt wel genoeg, dacht ik.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:04

beantsje schreef:
Sas_Mon schreef:

Maar dat is een ondebouwing! De oppervlakte waar het gewicht over verdeeld wordt, is groter.
Hoeveel ruiters in de hogere klasses endurance rijden boomloos? zegt wel genoeg, dacht ik.

ja dat is mischien wel zo maar ik rij dan ook geen 120 km op een dag!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:27

Wat zich pas uit na 120km kan na een paar kilometer reeds voor pijn of ongemak zorgen alleen zie je er meestal dan niets van. Knipoog

Boomloos kan prima imo, maar is niet geschikt voor elk paard en elke ruiter. Ik heb zelf ook getwijfeld of ik een boomloos zou nemen maar aangezien ik heel veel licht rijd in draf heb ik toch maar geopteerd voor een boomzadel.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:39

even een hele domme vraag hoor...

Lichtrijden is toch iets genuanceerder dan gewoon je volle gewicht op je beugels zetten en uit je zadel komen?

Je behoort toch te kunnen lichtrijden op je knieën, zelfs zonder beugels? En wanneer je dat dus op de juiste manier doet, dan maakt het toch geen bal meer uit of er nou een boom in je zadel zit of niet?

Kijk, tuurlijk, voor beginnende ruiters raad ik een boomlooszadel niet aan. Die zoeken hun evenwicht op de stijgbeugels en dat komt de drukverdeling niet echt ten goede.
Maar of ik heb iets echt totaal verkeerd aangeleerd gekregen, maar ik rij net zo gemakkelijk licht met als zonder beugels, en zie dus eigenlijk het probleem niet zo Lachen

Groetjes, Lacuna

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:47

Je zet altijd druk op de stijgbeugels al is het maar om je been netjes naar beneden te houden, een voet die op een stijgbeugel 'rust' geeft al druk om het zo te stellen. Uiteraard moet je met je knieën en bovenbenen naar bovengaan, maar dat wil niet zeggen dat er totaal geen druk op de stijgbeugels komt te staan. Het probleem bij sommige boomloze zadels is dat zelfs die kleine druk een probleem kan worden omdat je slechts een kleine oppervlakte hebt waar dat wordt verdeeld. Namelijk daar waar de stijgbeuelriemen aan het zadel bevestigd zijn.