[AR] Zijn er langere leidsels dan 4 meter enkel gemeten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Zijn er langere leidsels dan 4 meter enkel gemeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 17:42

Hoihoi.

MIjn teugels zijn te kort,
Deze zijn 4 meter, enkel gemeten.
ik heb een groot paard, dus lange teugels wel nodig.
Dusa vandaar mijn vraag of er langere teugels zijn als 4 meter? en zoja, waar te krijgen?

Sjonniej

Re: Zijn er langere leidsels dan 4 meter enkel gemeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 19:23

Dan zal je naar de wat grotere zaken moeten; Van Rijs bijvoorbeeld. Eventueel kunnen ze ze zelfs met de hand op de juist lengte maken (wordt wel een duur grapje dan).

Is er geen mogelijkheid je paard korter op de wagen te zetten?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 19:55

Dan zou dat misschien in totaal 5 cm aan elke leidsel schelen, daar ga ik niet moeilijk voor doen.

En een gewone teugel eraan vast maken? Dat is mij voorgesteld,maar dat lijkt me niet heel handig

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:54

Als je geen wedstrijden rijdt en een hele praktische oplossing wilt zou ik zeggen: ga naar een winkel in watersportartikelen en koop 10 meter (of meer) schotentouw. Kijk even wat je een prettige dikte vindt, schotentouw is er in allerlei soorten en maten (en kleuren). Gebruik die als leidsels, zoals bij de Friezen voor de sjees gebruikelijk is (touwen leidsels dus). Laat door een zadelmaker/leerwerker leren stoten en gespen aan de uiteinden aan zetten, kan je de kop niet kosten. Of laat er twee lussen in maken door de zeilmaker, en bevestig de leidsels met een knip aan je bit, ipv met een gesp.

Het zal misschien even wennen zijn met wat je in de hand hebt. Maar ik rijd onder het zadel ook met touwteugels, heerlijk (worden ook niet glad bij regen) en ik zou niet anders meer willen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 20:56

Ik weet niet of ik dat de ideale oplossing vind, aangezien ik de gewone leidsels erg fijn in de hand vind liggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:18

Ik moest er ook gelijk aan denken of je je paard niet te ver voor de wagen hebt staan...
Als 4m. echt een standaard paardenmaat blijkt te zijn zou je zeggen dat het lang genoeg moet zijn, ook voor grote paarden...
Ik heb me eigenlijk nooit in de lengte van leidsels verdiept, je zou misschien eens bij Ideal of van Rijs ofzo kunnen informeren.
En als je echt niks vind kun je er misschien ergens een stuk tussen laten zetten...

ujim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:06

Hoe lang zou je ze willen, ik ben tuigmaker en ik maak ze op maat.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 23:18

Ik zal van de week eens een foto laten maken, ik vind zelf dat hij dichtbij/vergenoeg er vanaf staat.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:24

Je kan het voorste stuk (laten) vervangen door webband (nylon) en aan het achterste gedeelte van leer vast laten maken. Dan heb je nog steeds de leren leidsel in je hand.
Webband is lichter dan leer, onderhoudsvrij en je hebt een las minder in de leidsels.
Het is een kleine verbouwing en zou minder moeten kosten dan een stel nieuwe leidsels.
Voor de tuigmaker:
Meet even op welke lengte vanaf de achterkant je hand nu de leidsels vast hebben en hoeveel cm je er bij wilt. Hou hierbij rekening met het gedeelte achter de hand wat in een boogje naar je pink gaat.
Normaal is het gedeelte achter de hand ongeveer 100 cm.