Desensibiliseren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Desensibiliseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 20:00

Bijna 3 weken terug op vrijdag avond toen ik aan het rijden was kwam er ineens een groot wit piepschuim blok die de buurman gebruikt voor het bouwen van zijn nieuwe huis, voorbij gewaaid juist toen ik aan het rijden was.
Meneer schrok enorm hiervan, hij is al niet de meest dappere en bomproof, hij draait om zijn as, gaat er vandoor ondertussen mij lozend in het zand met zware hersenschudding en gekneusde arm.

Het blok waaide voorbij over de weg achter de bosjes, net al plaats waar hij al soms wat meer kijkerig kan zijn. Na deze ervaring is elke mogelijke verdachte beweging vanuit die richting al verdacht en reden om te schrikken en te willen vluchten.
Natuurlijk logische reactie, echter ik vind hem wat ongewenst tot niet zo erg plezierig om het zachtjes uit te drukken.

Niet alleen met het rijden maar ook met het longeren heeft hij dit, dus het is niet puur ruiter en hij heeft het ook met andere ruiter op zijn rug. De omstandigheden zijn al zoveel mogelijk aangepast, minder energie (geen luzerne meer) omdat bij veel energie hij op die dagen ook veel meer kijkerig is, dan op duffe dagen. Ruwvoer krijgt hij ook vrijwel onbeperkt, loopt op de wei en in de paddock, etc.

Op de grond vertrouwt hij volledig op mij, echter zodra ik erop zit is dit nu door dit ongeval al kwijt. Hoe krijg ik hem zover dat hij mij en weer gaat vertrouwen en hij niet meer zo enorm gevoelig is op zijn omgeving? Hoe kan ik hem wat meer desensiliberen?

Ik ben geen volkomen NH'er maar hoop toch wat tips hier te vinden Lachen

sybje

Re: Desensibiliseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 00:12

Die van mij is ook erg opvliegerig. wat ik heb geleerd is niet kijken naar dingen die ze eng kunnen vinden. Als je ze voelt verstrakken kijk je de andere kant op. Dit werkt bij ons met treinen, vogels, fietsers met vlaggetjes. Eigenlijk heel veel.
Ik ben het eerst gaan proberen naast de hand en op zich kan het geen kwaad om dit eens te proberen.
Het viel me ook op toen ik een keer dromerig naar rook aan het staren was en ze er als een malloot briesend langs liep omdat ik er te lang naar keek. Het was voor haar al eng omdat ik keek. Heel raar.

Wat bij syb ook werkt is een keer goed zuchten en ontspannen. Is voor jezelf ook fijn.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 06:23

misschien juist op "enge" plaatsen meer aandacht naar jou vragen ...bv tegen je paard te praten of meer drijven ...zo leid je hem af ...

of je hangt juist enge wapperende dingentjes daar neer en ga je oefenen (grondwerk) laat je paard zien dat het niet eng hoeft te zijn en dat hij jou kan vertrouwen als er wat is

is kwestie van tijd en geduld

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 08:38

Het zuchten en jezelf bewust ontspannen helpt inderdaad ook als hij spanning heeft, alleen soms heeft hij geen spanning op dat moment en schrikt hij ineens van iets.

Maar dat juist niet kijken naar wat hij misschien eng vind zal ik gaan doen Ja En je laat hem ook niet kijken als er iets engs is?
Meneer denkt soms iets te zien, moet ik hem dan juist even laten kijken dat het niet eng is of is het hem laten kijken een bevestiging dat het eng is?
Ik probeer idd te praten om hem af te leiden en stelling vragen, ophouding, maar het lukt nog niet altijd om zijn aandacht bij mij te houden. Rij er ook in begin niet recht op af, maar via schouderbinnenwaarts e.d.

Maar neem deze tips zeker mee Ja Bedankt!

Grondwerk is mischien ook wel een idee, alleen ik / hij heeft moeite met het 'meenemen' van het vertrouwen dat hij op de grond in mij heeft naar dat ik er bovenop zit.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 08:54

je zegt dat hij je volledig vertrouwd als je vanaf de grond met hem werkt, dus ik denk dat je moet oefenen als je er op zit.

hoe ik het zou doen:
er op gaan zitten. overal proberen aan te raken. zodra dat lukt doe je hetzelfde, maar dan met een krakende plastic zak(dit moet ie wel al toelaten als je er naast staat ook dan hoor, maar k ga er van uit dat je vanaf de grond alles al kunt doen bij hem)...
verder kun je ook in de bak of een afgezet stukje land allemaar enge dingen neer zetten waar je langs rijdt (mss eerst aan de hand?) ook zeil op de grond neer leggen waar hij overheen moet en wapperend lint aan een zijkant ofzo. zo steeds meer in aanraking laten komen met rare dingen op vertrouwd terrrein. als dat goed gaat kun je weer buiten proberen.
heet paard voelt jou nu ook aan dat je bang bent, want waarschijnlijk ben jij al gespannen op die plek waar je toen gevallen bent bijvoorbeeld. dat voelt je paard, en die gaat dan zoeken naar iets wat eng is waar hij voor uit moet kijken. zijn leider(jij dus) is namelijk ook al bang, dus dan zal er wel iets zijn... dan heb je een paard dat gaat zoeken naar een aanleiding om weg te kunnen vluchten...

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 09:10

ikenindi schreef:
heet paard voelt jou nu ook aan dat je bang bent, want waarschijnlijk ben jij al gespannen op die plek waar je toen gevallen bent bijvoorbeeld. dat voelt je paard, en die gaat dan zoeken naar iets wat eng is waar hij voor uit moet kijken. zijn leider(jij dus) is namelijk ook al bang, dus dan zal er wel iets zijn... dan heb je een paard dat gaat zoeken naar een aanleiding om weg te kunnen vluchten...

Klopt, herken ik op het moment even heel erg Ja

Ik zal vast onbewust wel spannen, heb van de week ook zitles gehad, stond al voor mijn val gepland en zo kon ik mooi aan de slag met mijn ademhaling en ontspanning.
Ik zit nu vast in kringetje, hij spant, daardoor span ik (onbewust vaak) en dan is helemaal het hek van de dam omdat hij dan nooit meer ontspant. Probeer eruit te komen, maar ene dag gaat dat beter dan andere dag.

Hij leunt inderdaad erg op je als je op de grond sta, ook met buitenrit in het begin ging mijn moeder mee op de fiets dan kroop hij bij wijze bijna op bagage drager bij iets engs. Vanuit daar heb ik het toe opgebouwd naar buitenritjes alleen.

Heb met plastic zak nog nooit zoiets gedaan op zijn lichaam, maar ga dat eerst op de grond oefenen kijken hoe hij reageert en als dat goed gaat zoals jij zegt dan wanneer ik erop zit. En zal eens kijken of ik inderdaad mogelijkheid heb tot zo'n parcoursje. Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:13

als hij het vanaf de grond al eng vind moet je het zeker niet doen als je er op zit hoor! even voor de duidelijkheid...

als hij het op de grond al te eng vind kun je de zak ook aan een zweepje vast maken en het paard zelf vasthouden aan het halstertouw. rustig met hem praten en ondertussen aaien met zweep en plastic zak (moet hij wel al eerst de zweep accepteren om geaaid mee te worden!)

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 09:31

Nee, was duidelijk, mijn leven is mij ook nog iets te lief om het zo ineens te paard te proberen Knipoog
Probeer het zowiezo even altijd op grond uit voordat ik het te paard doe, zeker omdat het vertrouwen wat ik had, nu ook even kwijt ben en hij ook.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:28

Het weg kijken werkt omdat je paard altijd de richting op kijkt naar waar jij kijkt. Zowel er naast als er op.

Als het al verteld is sorry maar ik heb haast en niet zo veel tijd om alles door te lezen.. Bloos

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:03

Het principe van DEsensibiliseren is:

met Ritme
Naderen en Terugtrekken
en pas STOPPEN als de schrik-reactie van het paard afzwakt of zelfs uitblijft.

Dit kun je op ALLES toepassen. Zijn het stilstaande dingen, dan laat je je paard erheen en weer weglopen, zijn het kleine dingen, dan kun je die vasthouden en je paard ermee benaderen en weer weglopen. Alleen met voorwerpen waarover jij geen controle hebt (rijdende auto's, langsrazende trein) is het lastig desensibiliseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:10

Het werkt twee kanten op. Het is namelijk niet alleen zo dat hij weer vertrouwen in jou moet krijgen, jij moet ook vertrouwen in hèm krijgen. Jij moet hem eerst vertrouwen géven, zodat hij ook werkelijk vertrouwen krijgt. En van daaruit ook steeds meer zelfvertrouwen kan opbouwen.

Je geeft aan dat jullie beide nog moeite hebben met het 'meenemen' van het vertrouwen op de grond naar het rijden. Wellicht is de basis nog niet stevig genoeg en heb je nog te weinig grondwerk gedaan en/of niet die oefeningen waar jullie rijdend ook wat aan hebben.

Obstakelparcours is altijd goed (en leuk) om te doen; eerst aan de lijn, daarna - als dat goed gaat - los. En ook veel wandelen met je paard.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 10:24

Klopt, vertrouwen van beide kanten is door die val weg. Het gaat steeds weer wat beter, maar moet duidelijk weer groeien.
Maar door de val is het nog moeilijker geworden vertrouwen van grond weer mee te nemen naar het rijden.

Ga eens kijken of ik vandaag obstakelparcours in elkaar kan knutselen en hoe we het doen.

Ga hopelijk van het weekend (als het weer meewerkt) weer een buitenrit doen, dat zijn ook dingen waar hij weer dapperder van wordt.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 15:01

Even kleine update (wel wat laat Bloos ) : met krakende plastic zak over zijn lijf heeft hij geen moeite, even wel spannend, maar mag alles doen zonder verdere problemen. Dit kan ook met jas, handdoek en andere andere voorwerpen.

Alleen hij blijft enorm gespannen bij de zweep, dit was al toen hij bij ons kwam, zowel op de grond als onder het rijden vind hij zweep, dood en doodeng en doet niet anders dan hem in de gaten houden.

Ik ben er wel mee bezig, alleen gaat wat langer duren, ik heb hem er nog nooit mee geslagen, maar hij vertrouwt het 'ding' toch niet. Ik had het al verwacht dat het hele poos gaat duren voordat hij hierop ontspannen het toelaat. Maar we blijven elke dag even paar minuten oefenen. Stapje voor stapje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:56

Als de zweep zo spannend blijft, moet je doorgaan en langer oefenen dan die paar minuten. Ook die zakjes, als ze door het paard worden geaccepteerd maar hij gespannen blijft, doorgaan tot je ontspanning krijgt, en niet alleen tolerantie. En dat kan even duren. Langer iig dan die paar minuten die je zegt te oefenen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 15:21

Dus door blijven gaan in die sessie tot hij ontspanning heeft als ik het goed begrijp?

Met plastic zak vind hij het in het begin even spannend maar ontspant dan wel en steeds sneller en nu kijkt hij er bijna al niet meer van op.
Zweep is ander verhaal. En ik vraag me ook af of hij het gaat doen als ik langer bezig blijf, is het dan juist niet beter elke dag kort te herhalen?

Omdat hij echt soort van 'trauma' van zweep heeft. Kan er ook niet mee rijden, opstijgen, longeren ook niet met longeerzweep wel met kortere zweep inmiddels.

Vandaar dat ik korte sessies deed en veel herhalen. Maar dan toch juist doorgaan tot hij ontspant? En als hij het na hele poos dan nog niet doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:08

Skipper, wat doe je precies, hoe reageert je paard daarop en op welk moment stop je?

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:22

ik blijf dit ff volgen omdat ik ietswat zelfde probleem heb

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 08:47

Ik zal het vandaag of vanavond even proberen te beschrijven Joviban.

Het ging gister al weer beter, alleen rechts gaat beter dan links.
Rechts stond hij al snel om te kijken van : 'waar blijft mijn beloning?' en was hij ontspannen.

Nu was dat ook niet het effect wat je wil, ik hou niet van gebedel, maar was al blij dat hij ontspannen was en omkeek terwijl ik bezig was.

Alleen links is hij dus wat gevoeliger dan rechts op de zweep. Eigenlijk vanaf begin al. Per toeval had kennis het gister over de nieren, nu geeft Tudor daar links wel reactie op en rechts niet.
Weet niet of dat in verband met elkaar staat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:58

Als hij echte paniek toont voor de zweep zou ik het eerst met leadrope en stick proberen (en niet met zweep, want die wil nog weleens doorzwiepen wanneer je dat niet wilt). En ik heb de indruk dat je dingen overslaat. Begin met carrot stick en string eraan. En wat Calippo zei: ritme, naderen en terugtrekken, en goede timing wanneer je moet stoppen zijn in dit geval het belangrijkste.

Ik zou eens wat aandacht besteden aan Parelli, en dan met name de friendly game (game 1).

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:14

Ik heb vroeger een pony gehad die ook als de dood voor de zweep was ( waarschijnlijk op de weide langs de dijk geziekt door voorbijgangers ). Gele voorwerpen waren ook eng. Ik heb toen heel voorzichtig eerst de angst weten overwinnen door gele lapjes en plastic zakjes aan mij zelf te hangen. Eerst 1 geel zakje, toen een geel doekje erbij en steeds wat meer gele voorwerpen. Eerst een zakje dat ik in mijn jaszak had wat uit laten steken en steeds meer voorwerpen er bij gehaald en steeds duidelijker zichtbaar tijdens het benaderen van mijn pony. Toen ze eenmaal over die angst heen was heb ik een zweep vol gehangen met die ( inmiddels vertrouwde ) gele voorwerpen. Eerst gewoon in de hand mee genomen. Toen voorzichtig gaan aaien ermee. Toen ze dat rustig toeliet ben ik langzamerhand de voorwerpen gaan minderen zodat de zweep steeds zichtbaarder werd. Toen ze de zweep op den duur gewoon kon zien als ik aan kwam lopen was ze over haar angst heen en kon ik de zweep zelfs met rijden gewoon meenemen. Niet dat ik de zweep nodig had maar wilde niet dat ze er zo'n angst voor had. Daarna ben ik voorzichtig met de zweep langs haar schoft gaan aaien tijdens het rijden en dat heb ik langzaam uitgebreid naar een klein tikje. Al met al ben ik er weeeeeeken mee bezig geweest maar het vertrouwen kwam er en de rust dus ook. Ik hoop dat je er wat mee kunt. Succes.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:13

Citaat:
Zweep is ander verhaal. En ik vraag me ook af of hij het gaat doen als ik langer bezig blijf, is het dan juist niet beter elke dag kort te herhalen?

nee, als je er te kort mee werkt dan ben je hem juist aan het sensibiliseren ipv DE-sensibiliseren dus leer je hem juist steeds om bang te blijven voor de zweep.
Maar zoals calippo en cassidy al aangaven, het gaat er om dat je met ritme en approach en dan (vooral!) de retreat werkt als je ziet dat ie onzeker reageert, maar vooral niet stoppen met de stimulatie maar doorgaan en dan van een iets grotere afstand en dan weer opnieuw naderen. Er zullen vast wel plekjes zijn waar je hem wel aan kunt raken, dan begin je daar en breidt je dat verder uit.
Hij moet leren dat de zweep/stick het beste middel is om eens lekker mee gekriebeld te worden op itchy-places Lachen

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 11:20

Het is niet dat hij het niet toeliet, mag alles met alle items doen, alleen op sommige blijft hij wat gespannen staan wat per dag ook kan verschillen. Wanneer het wat frisser is, veel wind, veel energie is hij veel sensibeler dan op warme dag, minder voer, minder energie.

Het is puur dat hij wel stilstaat, het allemaal toelaat, was ook niet in paniek, alleen hij blijft wat gespannen bij sommige dingen. Lees : hij staat er alert bij mij in gaten te houden of ik toch niet per ongeluk keer uit zal halen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:29

dan is ie dus niet helemaal op zn gemak met de zweep want hij verwacht dat je uit gaat halen. Klein nuance verschil maar voor paard heel belangrijk!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 11:58

Dat zeg ik toch, hij staat er nog gespannen bij. En dat is het probleem waar ik nog tegenop loop op sommige dagen!
En daar wil ik dus van gespannen naar ontspannen.
Wat ene dag dus beter gaat dan andere dag afhankelijk van externe factoren.

Maar daar zal in het verleden wel iets voorgevallen zijn, bij ons heeft hij eigenlijk nog nooit klap er mee gehad. Was ook niet nodig.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:45

Ik heb dat met mijn arabiertje die bij mijn oom stond toen gedaan. Zij was als de dood voor plastic. Dat ging als volgt

Ik heb een stuk plastic in mijn hand. en mijn paard aan een lange leadrope. Ik wapper een beetje met het plastic en ze begint als een gek rondjes te rennen. ik blijf maar wapperen met dat plastic. Dan staat ze in een keer vertwijfeld stil (dit kan best een tijdje duren). Dan reageerde ik direct door te stoppen met wapperen en zo 'de dreiging' weg te halen. ik heb haar even zo laten staan en toen ging ik weer verder met wapperen met het zeil. hier herhaalde zich hetzelfde ritueel, maar deze keer duurde het iets korter. Dit ben ik blijven herhalen tot dat ze helemaal stil stond. ik kon wapperen wat ik wou, maar ze verzette geen stap. Nu wapper ik net zo lang door tot ze haar hoofd naar beneden doet.

Op het laatst kon ik het zeil helemaal van oren tot staart over haar heen leggen en ze bleef ontspannen. Zo gaat desensibiliseren ongeveer in zijn werking