[AR] achenbach, went het echt? ;)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

achenbach, went het echt? ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 10:43

Heb afgelopen zondag mijn 1e menles gehad, ging helemaal super! Wending rechtsom in de dressuurhouding gaat goed, linksom lukt, maar niet vlekkeloos, alleen hand over hand verkorten... en boem, stef is alles kwijt Knipoog
Zit vooral ook te kloten met leidsels én zweep, ik kom wat stukken hand te kort her en der zeg maar...
Gewoon echt een kwestie van wennen? (ben al langer met achenbach bezig met droog mennen zeg maar)

sumic

Re: achenbach, went het echt? ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:02

Ja echt gewoon een kwestie van wennen, het regelmatig doen, zodat het 'eigen' is! Maar ook belangrijk is dat als je het (automatisch, dus zonder erover te hoeven nadenken) kunt, blijf het vooral ook doen. Ik heb het na het behalen van mijn koetsiersbewijs 1 en 2 span, niet meer gedaan. (wel nog veel gereden, maar ben een beetje eigenwijs, houdt zelf niet zo van het achenbach systeem..maar dat is een andere discussie Knipoog ) Ik ben het dus zo goed als verleerd Bloos , is toch wel jammer, want in de dressuurring vindt ik het wel netjes staan als je achenbach rijdt.
Veel succes ermee! Nerd Haha!

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:06

Ja hoor het went echt.
Ik men al 20 jaar, en heb al jaren geleden mijn koetsiersbewijs gehaald ook met het achenbach systeem toen al.
Ik moet je zeggen dat ik wel een voorkeur heb ontwikkeld voor een bepaalde houding.
Ik rijdt meestal in de dressuurhouding, dat bevalt me het beste.
Soms rijdt ik met 1 hand maar dat is meestal op het terrein en met buitenritten heb ik dan toch weer liever de dressuurhouding.
Veel succes met oefenen.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:33

Op de club zeggen ze ook allemaal tegen mij dat het went, maar ik snap er helemaal niks van Clown Morgenavond krijg ik theorieles en zal ik ook aan de achenbach moeten. Ben bang dat het me nooit zal lukken, maar goed we gaan gewoon oefenen.
Veel succes ermee!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 11:43

nouja, het principe snap ik, alleen én leidsels, én zweep in je handen, en dan eventueel ook nog even op je pony letten Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:43

Ik kan je de hand geven Stef.

Gister was ik op het land aan het rijden en hield de leidsels zo vast dat het voor mij makkeljk was ik had een heerlijk lopend paard op 2 'teugels'.
maar toen we even een stukje over de weg gingen pakte ik het achenbach weer op....gelijk paard scheef en mijn stalhouder vroeg al of ik gezopen had Haha!

Ik ga vandaag het land weer op en achenbach oefenen...morgen heb ik weer les dus weer een paar ogen extra Haha!

Misschien een tip om droog te gaan oefenen dus zonder kar.

viktor00

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:07

Ook ik heb vorig jaar mijn koetsiersbewijs gehaald, en inderdaad op het begin was het een ramp....
Maar na 8 lessen en een aantal keer oefenen (ook droog met de flesjes) Bracht ik het er op mijn examen goed van af.
Maar nu heb ik een mengeling van het achenbach en wat van mezelf en dat gaat vrij aardig.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:46

Als je altijd met twee handen gewent ben te rijden is het achenbach vrij onlogisch en went het moeilijk. Ik heb altijd achenbach gereden (ondertussen er wel een eigen draai aan gegeven) en vind het prettiger rijden als tweehandig

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 16:56

ik rij nu ook nog 2 handig, maar wel achenbach, eenhandig begin ik nog maar even niet aan Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:26

Maar Stef, je hebt toch sowieso een zweep om vast te houden? Ook als je niet volgens Achenbach rijdt? Lijkt me niet dat dat een probleem moet zijn.

Verder heb ik er weinig aan toe te voegen. Ik vind het wel een erg handige manier bij verkorten of verlengen. Als ik mijn leidsels gewoon in ruiterhouding heb zeg maar, vind ik het een stuk lastiger om ze te verkorten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 22:19

toch wel, aangezien ik nu 2 leidsels in 1 hand heb, als je niet achenbach ment maar 1

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:19

Ja het went echt wel Ja
vind het nu juist veel fijner,

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:03

Ik les nu ook volgens Achenbach, omdat ik m'n koetsiersbewijs wil halen. Ik vind of eenhandig wel fijn (idd vanwege die zweep), óf juist de dressuurhouding. Maar dat mag niet (altijd) van ome Benno von Achenbach. En God mag weten waarom hij vindt dat dat niet mag. De gebruikshouding vind ik geforceerd en onhandig. Maar ja, we doen het er maar netjes mee tot en met het examen, en dan gaat het lekker in de dressuurhouding als ik dat handiger vind Cool

Wat ik zo jammer vind is dat er eigenlijk niemand nou eens nadenkt of het niet eens nodig is Achenbach aan te passen aan de moderne tijd. Het systeem is 100 jaar oud en het verkeer is sterk veranderd. Waarom zou je níet altijd 2-handig mogen mennen? Wie bepaalt dat nou eigenlijk?

En dan dat richting aangeven in het verkeer: als ik dagelijks in de stad zou rijden monteerde ík wel clignoteurs op m'n kar. Met een voetknopje om ze te bedienen. Niks heisteren met de zweep boven je harses (wat geen hond snapt) of de leidsels + zweep in je linkerhand. En nu ik niet dagelijks in het verkeer kom: ik heb niet voor niks een groom op de kar. Laat die z'n hand maar uitsteken, kan ik lekker veilig op m'n knol letten en beide handen aan de leidsels houden.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:20

hmm ben ik niet met je eens Ibbel, wat zou eraan gemoderniseerd kunnen worden dan?
het gaat om het blok, en die kun je echt niet veranderen.

En dat richting, tja hoeveel mensen mennen wel niet alleen, zo moeilijk is het toch niet,

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:28

Nee, maar je zou wel kunnen aanbevelen zo veel mogelijk 2-handig te mennen. Naar mijn gevoel heb je dan meer controle/kun je sneller ingrijpen dan eenhandig. En is het niet de aanbeveling altijd een groom mee te hebben? Zonder groom zou ik dus echt niet het huidige verkeer ingaan.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:18

mmm ik vind ook dat achenbach wel eens onder de loep mag.
Van veel dingen begrijpen de automobilisten niets namelijk.
Als ik links af moet en ik steek mijn zweep met de rechterhand boven het hoofd en de punt naar links zijn er veel mensen achter het stuur die terug zwaaien.
Maar dat ik naar links wil begrijpen ze niet.
Ik laat mijn man gewoon zijn hand naar links uitsteken, en dat werkt wel.
Je moet het voorlopig maar net zo zien als afrijden met je auto (handen op 10 voor 2 aan het stuur).
Je doet wat ze willen zien om je koetsiersbewijs te halen.
En gaat daarna lekker met 2 handen in de dressuurhouding rijden (doe ik ook met buitenritten)
En laat je groom richting aangeven.
In de praktijk werkt dat beter vind ik, en is het veiliger omdat de medeweggebruiker dit wel begrijpt.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:09

Ibbel schreef:
Nee, maar je zou wel kunnen aanbevelen zo veel mogelijk 2-handig te mennen. Naar mijn gevoel heb je dan meer controle/kun je sneller ingrijpen dan eenhandig. En is het niet de aanbeveling altijd een groom mee te hebben? Zonder groom zou ik dus echt niet het huidige verkeer ingaan.

Het is wel aanbevolen, maar je ziet het nog vaak genoeg Ja
Snap wel wat je bedoeld hoor,
Maarja als je hem eenmaal hebt mag je toch mennen hoe je wilt Knipoog

Maar met koetsiersbewijs moet je/de groom eht met richting aan geven ook overnemen dus ja,

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:29

Ibbel, het enige wat lastig is in het huidige verkeer is dat er met het rijbewijs geen aandacht wordt geschonken aan menners. Waardoor de rest niet weet wat onze gebaren betekenen. Lastig probleem, simpele oplossing; Laat je groom gewoon zijn hand uitsteken. Dan lijken de knipperlichten me ruim overbodig.
Systeem an sich is gewoon goed te gebruiken, mits je het onder de knie hebt. Als je zelf nog niet blindelings ermee kunt mennen, ja dan is het lastig. Maar ook het 2handig rijden was in het begin lastig, alleen doe je dat ondertussen al zoveel jaren (ook ohz) dat het een gewoonte is geworden. En je kan nu zonder te kijken je leidsels verkorten/verlengen. Als je dit met Achenbach ook kunt, dan zul je merken dat het systeem nog gewoon voldoende werkt in het huidige verkeer. Juist doordat je zo gemakkelijk van 1 naar 2 handen en weer terug kunt, kun je zelf ook netjes je hand uitsteken.
Nee ik zie het probleem niet. Het is een degelijk systeem en ik vind het nog niet echt een probleem dat ze je dat leren met de mencursussen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:49

idd dat van die zweep uitsteken wordt dus echt niet gezien als een koetsier die linksaf wil...., mogen ze bij een autorijschool ook wel aan bod laten komen.

Als je iemand mee hebt op de koets is het makkelijk, die steekt gewoon de hand uit.
Toch denk ik dat we een mobiele lichtbalk gaan ontwikkelen, met knipperlicht erop.
Ik zat ook altijd in de knoei met die zweep en deed ook pijn bij langere ritten, dus dan grijp je snel terug naar een makkelijkere en bekende manier.
Ik vind het goed dat je het zo leert op de mencursus, maar je moet een echte doorzetter zijn om zo te blijven mennen! Bloos Knipoog

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:25

Ik heb net als vele voorgangers bij dit topic ook met Achenbach leren mennen en het is bij mij echt een automatisme geworden. Buiten oefenen ik nog wel regelmatig de keertwendingen om dat nog een beetje te blijven opfrissen. Verder rij ik buiten best vaak met één hand. ook de bochten gaan lekker tegenwoordig...Als ik aan het dressuren ben pak ik een extra brede dressuurhouding vooral bij de kleinere wendingen. Ik vind Achenbach wel erg paardvriendelijk. Dus wat mij betreft mag het blijven hoor!! Haha! Haha!

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:24

@ Anke, wij hebben ook een wagen met knipperlichten Ja
opzich best handig, ligt er maar net ana hoe en waar ze zitten Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:57

Ik kan met Achenbach mennen, maar krijg m'n pony dan ehct niet recht.

Een pony die op 2 handen gewoon fijn nagevelijk, recht gericht loopt loopt(op M nivo, dus niet rondje-langs-de-weg-nivo) bij mij met Achenbach als een banaan te slingeren(en dit bleef zo na veel oefenen met verschillende pony's).

M'n zusje heeft ook met Achenbach leren mennen, maar vond ook dat haar haar pony zo scheef was, ik vond het wel mee vallen als ik d'r 2 handig mee stuurde. Bij haar ook toen ze er 2 handig mee aan de gang ging Knipoog.

karlijn_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 14:26

ik heb vorig jaar enkelspan mencursus gehaald en ben nu met tweespan bezig. ik rijdt zelf nooit in achenbach, alleen tijdens de curssussen doe ik het en als ik met het paard rijdt wat we daarvoor gebruiken ook, maar met mijn eigen niet. ik vindt het helemaal niet handig en vooral de gebruikshouding niet, ik vindt zelf dat ik de paarden dan helemaal niet goed in aanleuning kan rijden.

dus als de cursus weer is afgelopen weer lekker op mijn eigen manier.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:31

Ook met achenbach kun je gewoon recht en nageeflijk en met aanleuning rijden,
dan heb je je leisdsels gewoon niet evenlang

karlijn_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:12

wereldhummel schreef:
Ook met achenbach kun je gewoon recht en nageeflijk en met aanleuning rijden,
dan heb je je leisdsels gewoon niet evenlang

in dressuurhouding lukt met dat ook wel, maar met de begruikshouding niet. dressuurhouding vindt ik ook zelf best fijn rijden hoor.