Ouder paard doet raar bij longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LF_xx_D

Ouder paard doet raar bij longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 22:12

Mijn vriendin en ik gaan weleens naar onze leasepony's, en haar leasepony doet aardig raar bij het longeren. We hebben het 2x gedaan:

1e keer na een dag halfuur rijden, halfuur stappen en dan even longeren. We hadden best veel gedaan met dat beest en hij had er niet zo'n zin in.. Maar wij wouden alleen ff kijken of hij wou longeren. Nou, het verliep vaag, hij kwam steeds naar het midden en al hield je de zweep ertussen blokkeerde hij, draait (op afstand) naar je toe en blijft dan staan. Na een hele poos ging ik met hem op het midden staan en liep ik achteruit richting z'n achterhand en steeds een tikje achter z'n achterbenen. Clown Zo draaiden we om elkaar heen en heb ik de lijn steeds langer gelaten. Zo heeft hij 2 minuten normaal gedraafd (hij kon het dus wel) en toen hij even in galop moest flipte hij totaal.. toen zijn we even wezen stappen, belonen en opgehouden.

Wij dachten dus dat hij bijna nog nooit was gelongeerd enzo, en dat hij de galop moeilijk vond (met rijden wou hij ook al niet in galop..)

2e keer, als eerste gelongeerd (halfuur longeren & halfuur losgooien) Beginnen we zo, galoppeert hij keurig op de linkerhand, na 2 rondjes lieten we even draven, denken we: 'Nu even de andere kant op', wil meneer niet meer.. Ernaast lopen werkte ook niet, ook niet als je een tik met de kleine zweep achter hem/tegen z'n achterhand gaf.. Dan blokkeerde meneer. Deden we het zonder zweep blokkeerde meneer ook. Toen is mijn vriendin ervoorgaan rennen, en toen hobbelde hij er een beetje achteraan. Tong uitsteken

Nu ging hij dus makkelijk in galop enzo, was zelfs klaar voor een paar bokken maar naar de andere kant, ho maar?

Wij vragen ons af, is dit gewoon ouderdom of luiheid, en wat kunnen we er het beste aan doen? Bloos

xx. LF_xx_D Knipoog

joyca23

Re: Ouder paard doet raar bij longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:36

Wie weet snapt hij het gewoon slecht, sta jij verkeerd en leest hij je lichaamstaal anders dan jij bedoeld, wie weet heeft hij gewoon geen zin. Vraag eens een ervaren persoon om te kijken en je te helpen!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:13

[OMG] -> [LO]

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 09:21

Heeft het paard wel genoeg conditie? Wat zijn de omstandigheden van de longeerbak (is die zwaar of niet)? Hoe staan jullie tijdens het longeren (lichaamstaal)?

Dit zijn allemaal factoren die mee spelen en waarover je moeilijk vanachter de computer over kan oordelen. Wellicht is het handig om hulp te vragen van een ervaren persoon.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 18:17

Eerst stonden we gewoon met z'n tween op het midden, de een stond rechtop, zweep in de 'achterste hand' en de longeerlijn in de voorste en een soort driehoek vormen het paard. En de ander stond er een beetje achter/naast. Een mevrouw die even stond te kijken zei dat het luidheid was en dat het paard zou weinig mogelijk wou doen (Dat is waar, maar bijv. als je er en uur op rijdt is hij al bezweet en erg moe, dus geen superconditie)

Maar we hebben zaterdag weer gelongeert, en het ging al een heel stuk beter Knipoog