[AR] Menles of een mencursus?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_W

Menles of een mencursus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 20:10

Hoi,

Ik ben een vriendin van Linda maar heb geen internet dus kan zelf niet op Bokt.. Toch wil ik even een paar dingen weten.. Lachen

Mijn pony (haflingermerrie, 9 jaar, vrij pittig, buiten niet snel schrikachtig..) heeft bij haar vorige eigenaren altijd voor de kar gestaan. Marathons ed gelopen en deed dit, volgens de eigenaren, erg braaf. Ze gingen met haar elke week met een paar mensen uit hun dorp lange ritten maken en ze was dan wel voorwaarts maar volgens hen niet té en makkelijk terug te nemen..
Volgens mij vind Hope het heel erg leuk en ik wil ook graag leren mennen.
Nu is het dus zo ík kan niet mennen en mijn paard heeft het al een jaar niet meer gedaan. Ik weet wel wat de uitgangshouding, gebruikshouding, dressuurhouding, het achenbachsysteem, het tuig, ed allemaal is en hoe het (ongeveer) moet zitten.

Nu zit ik met een paar vragen;

Ik heb twee mogelijkheden om het mennen te leren.
1. een mencursus volgen en mijn koetsiersbewijs halen..
2. mijn pony een weekje naar een héél ervaren persoon brengen die haar dan voor de kar zet (ik ga dan wel elke dag mee!) en waar ik later les van kan krijgen.

De kosten zijn ongeveer het zelfde maar wat denken jullie dat het beste is?

Hope heeft al een jaar niet meer voor de kar gestaan en met een mencursus moet ik dus zélf zorgen dat ze weer braaf gaat lopen en omdat ik geen men ervaring heb vind ik dit een beetje link.

Wat zouden jullie doen?

Alvast heel erg bedankt! Haha!

Groetjes Thalita (dat ben ik, een vriendin van Linda Lachen ) en Hope (mijn paard Tong uitsteken )

Linda_W

Re: Menles of een mencursus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 20:49

Niemand?

(sorry ben alleen vanavond bij Linda, daarom ben ik wat ongeduldig.. Bloos )

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:27

Zoals je het hier omschrijft zou ik voor optie 2 gaan.
Je pony leert daar veel meer van en als jij weet hoe je moet inspannen en wat de verkeersregels zijn, heb je meer aan een uur intensief privé les dan aan die hele cursus.

Ik denk dat wanneer je voor de cursus gaat, je na die tijd nog niet lekker op pad kan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:32

Optie 2 Ja Zeker als je er niet veel meer geld aan kwijt bent.
Zoals laura al zegt, aan privélessen heb je veel meer dan aan een cursus, waarbij je in groepen werkt.

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 21:35

Dankjewel voor de reacties! Lachen

Laura2span: Ik zat ook al aan optie 2 te denken omdat Hope dan eerst een paar keer gement wordt door een wél ervaren persoon.. En ik weet ongeveer hoe ik het paard moet inspannen en de benamingen enz. Maar die vrouw kan mij dat ook leren Lachen

Dat weekje weg brengen kost ongeveer €200,-. En verder kost het €25,- (ongeveer) voor een uur privéles.. (de ene keer iets meer dan een uur de andere keer iets minder, ligt aan het weer Tong uitsteken )...

Sjoniej: Ja dat dacht ik ook.. De een zegt dan ook wat jullie allebei zeggen.. Maar de ander zegt dat je van zo'n cursus ook heel veel kan leren..

Maar ik ben bang voor ná de cursus, dan sta ik er ineens alleen voor.. Terwijl die lessen kan ik langzaam afbouwen, en weer oppakken indien nodig..

Hmm ben er nog niet helemaal uit, overtuig mij! Bloos

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:38

Privé les heb je meer aan en dan kun je ook juist op de moeilijke zaken extra letten en bij een groepsles zal de aandacht toch verdeeld worden over iedereen.
Ook is het goed voor je pony, na een jaar door een proffesional te worden ingespannen, evt. eerst een keertje voor de sleep, om te kijken hoe hij het oppakt en dan voor de kar, het is maar een voorbeeld.
Uiteraard hangt het e.e.a. af van de reacties van je pony.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:40

Bij de mencursus leer je in het algemeen mennen. Je leert hoe je je paard inspant volgens de richtlijnen van het KB. Je leert hoe het achembach systeem werkt en je leert de verkeersregels.
Voor een echte leek is dit ideaal!

Wanneer jij menles neemt, leer je mennen met jou pony. Je leert hoe jullie samen lekker op pad kunnen. In jou geval lijkt mij dit dus verstandiger.

Bij het KB ben je ook afhankelijk van anderen. Zit je in een groep met 4 mensen die de voor en achterkant niet uit elkaar kunnen houden, heb jij daar nadeel van.

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 21:43

Jos1 bedankt voor je reactie! Zelf ga ik niet aanklooien met slepen oid want ik vind dat ik daar te onervaren voor ben.. Ik laat die vrouw alles uitzoeken en vertrouw ook volledig op haar Lachen
Zij zal Hope ook eerst mentuig om doen om te kijken hoe ze stuurt ed en ook laten slepen voordat de kar erachter komt denk ik Lachen

Ik zou het wel moeilijk vinden om m'n paardje een week af te geven! Bloos

Laura2span: Ik denk dat ik voor optie 2 ga inderdaad Lachen Want ik wil niet leren mennen.. Ik wil leren mennen met míjn pony, en dat is een geval apart Tong uitsteken

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:52

ik zou ook voor die 2de optie gaan, succes ermee!en laat je ons nog weten hoe het allemaal gegaan is? daar ben ik altijd nieuwsgierig naar Knipoog

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 21:54

Sumic bedankt! En dat zal ik zeker doen.. Zullen zeker ook wel foto's komen als ze eenmaal voor de kar weer staat Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:10

Als je ook wat theorie erbij wilt leren, kan je het cursusboek van het Koetsiersbewijs ook gewoon los kopen. Met een beetje zelfdiscipline kan je hier via zelfstudie ook al veel van leren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:18

Leuk, weer een aangespannen haflinger erbij Haha!
Ik zou ook voor optie 2 gaan, dat zou ik in ieder geval doen, voor jezelf en voor je pony. Want geef een haflinger de ruimte en zij neemt het hoor. Clown
En met het theorieboek kom je ook al een heel eind en hoe meer kennis hoe beter.
Met deze link kan je je geheugen ook weer aardig opfrissen: http://www.mencursus.net/index2.htm

Veel succes!!

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 10:47

Dankjullie wel! Lachen

Ja janouk, en vooral Hope moet je niet te veel ruimte geven want dan ben je d'r kwijt Tong uitsteken

Het enige waar ik me zorgen over maak is dat ze dan een weekje ergens anders naar toe moet. Die vrouw is héél goed hoor, maar Hope moet altijd vreselijk wennen aan een nieuwe stal!
Ik heb haar nu iets meer dan 1,5 jaar en ze begint nu pas gewend te raken aan de stal, de paarden, mij, etc.
In het begin was het dan ook meppen, dreigen en bijten naar alles en iedereen dat voorbij kwam.. Tong uitsteken
Ik hoop dat ze dat bij die vrouw dan niet zal gaan doen.. Lachen

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:52

Optie 2 lijkt me ook het beste. Zoals anderen al aangaven leer je met het KB alleen de basis van het mennen en kun je van minder snelle medecursisten hinder hebben. Als je een eigen aanspanning hebt en over het algemeen alleen met die aanspanning zult gaan mennen, kun je veel beter daar (prive)les mee nemen. Bij het KB wordt namelijk niet gekeken naar hoe je combinatie loopt en wat je kan verbeteren. Tijdens les leer je veel meer en daar zul je ook veel meer aan hebben.

Klein voorbeeldje van mezelf: Mijn eerste pony scheen ook betuigd geweest, en samen met een ervaren menner hebben we haar voor de wagen gezet. Ging perfect, ondanks dat ze er 6 jaar niet voor had gestaan pakte ze alles direct op, alsof ze er gisteren nog voor had gestaan. Ik kon er prima mee rond rijden, maar verder wist ik niets van mennen.
De pony overleed echter na een jaar en dus stopte het mennen bij mij ook. Nouja, niet helemaal, ik heb sindsdien wel veel gegroomd bij een enkelspan. Via mijn opleiding kon ik 8 jaar later met flinke korting het KB halen, dus dat heb ik meteen gedaan. Veel geleerd, maar met name over hoe ik zelf moet mennen, en niet hoe ik de aanspanning beter aan het lopen kan krijgen.
Vervolgens weer een paar jaar niet zelf actief gemend, totdat we een jonge pony er bij kregen. Die heb ik zelf beleerd, weer met de ervaren menner van mijn eerste pony er bij. Toen ben ik ook op les gegaan met de aanspanning, en daar is echt een wereld voor ons open gegaan. We zitten nu een goed jaar op les (1 uur in de 2 weken) en we leren echt zo veel! Als ik het vergelijk met wat ik op bij het KB heb geleerd, is die KB-cursus voor mij een beetje te oppervlakkig.

Ik zou het boek van het KB zelf aanschaffen zoals al werd gezegd, en dan met je Haflinger op les gaan. Een goede instructeur zal jullie beide heel veel kunnen bijbrengen en je krijgt veel meer afwisseling dan bij het KB.
Als je dan later wat geld overhebt kun je altijd nog het KB halen. Ik ken genoeg mensen die wel het KB hebben, maar van gaan meter kunnen rijden met een aanspanning. Met lessen leer je toch het meeste.
Probeer in die week dat ze weg gaat, zo veel mogelijk er zelf ook bij te zijn. Je geeft al aan dat ze slecht kan wennen, en sommige paarden geven zich in een week echt niet over aan een vreemde.