Werk aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noemy

Werk aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 14:04

Ik ben hier sinds kort een beetje mee begonnen, maar omdat ik er verder niet echt ervaring mee heb wil ik jullie toch om wat tips vragen.

Het gaat dus om mijn shetlander, hij is bereden en beleerd voor de kar. Ik men zelf dus met hem en er zijn wat kleine kinderen die op hem rondhobbelen. Ik heb zelf soms zin om een beetje met hem aan de slag te gaan, maar heb dan geen zin om hem helemaal in te spannen, daardoor ben ik er dus op gekomen.

Wat ik nu doe, ik doe zijn gewone hoofdstelletje aan, ik gebruik het schoftje van mijn tuig en de leidsels, die doe ik dus door de ringen. Ik ga met hem in de bak of in de longeerbak aan het werk. Het stelt niet veel voor, ik loop wat rond, loop wat figuurtjes, laat hem verschilende bochtjes draaien en als ik hem laat galopperen doe ik dat op een volte en ren ik zelf mee (Meteen goed voor mijn eigen conditie Tong uitsteken )

Iemand suggesties? Tips? Alles is van harte welkom!

andafries

Re: Werk aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:09

Hallo, Ik doe met mijn paard werk aan de lange teugel. Ontzettend leuk werk om te doen en inderdaad goed voor je conditie. Wij doe het niet met het schoftje maar gwoon kaal trens hoofstel en een lange teugel.Ik loop naast het achterbeen van het paard (zie foto in mijn profiel). En ik doe bijna alle manege figuren met hem ook zijgangen en de verzamelde oefeningen tot en met de levade. Bij werk aan de lange teugel is het van groot belang dat je in de tact van het paard mee loopt en niet mee gaat rennen zodat je het paard niet in de mond hangt.Heel veel succes ermee en als je nog tips nodig hebt, stel ze gerust.

lolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 02:15

kan je misschien een beetje uitleg geven over hoe de dingen aan te leren aan de lange lijnen zoals zijwaardse gangen ed.
ben er ook net mee begonnen namelijk Haha!

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:43

Oke een paar tips , Ik vindt het altijd lastig om iets uit te leggen zo via een forum.
Maar ik zal het proberen, het belangrijkste is dat de basis goed voor elkaar is. Dat is dus net zoals met rijden. Het paard moet op de stemhulp netjes naar de stap, draf en evt de galop.Dat laatste is aan de lange teugel vrij moeilijk omdat het paard heel verzameld moet kunnen galoperen. Dus eerst maar de stap en de draf.Voor de stap vraag ik van mijn paard een tactmatige vlotte stap en de draf een tactmatige rustige draf. Als dit goed voorelkaar is dan begin je met de volte's en het van hand veranderen , je zorgt ervoor dat je altijd aan de binnenkant van het paard loopt nooit erachter of aan de buitenkant. Dus tijdens het van hand veranderen ga je naar de andere kant van je paard , dit wisselen doe ik altijd op X en niet eerder. In het begin zal je dit het paard moeten leren want meestal vinden ze het heel vreemd als je naar de andere kant gaat. Ik ga dan eerst ook stilstaan en als het paard het heel vreemd vindt dan houdt iemand het paard vast. Waarom niet voor X wisselen omdat als je later wilt appuyeren, leert het paard dat vooral doordat je naar de andere kant gaat.
Als dit er allemaal goed inzit begin ik met slangenvolte's over de middellijn volte's links en rechts, door een S van hand veranderen , bijna alle rijbaan figuren uitgezonderd de gebroken lijn dit is een onlogisch figuur voor de lange teugel. Als dit allemaal bevestigd is begin ik met de zijgangen daarbij hoort in mijn optiek niet het wijken voor de kuit , het woord zegt het al bij lange teugel heb je geen kuit dus kun je deze oefening niet uitvoeren. Ik begin met schoudervoor/binnenwaarts.Eigenlijk doe je hetzelfde als onder de man alleen heb je geen benen. Ik begin altijd vanuit een volte (6mtr) maak ophouding binnenhand valt hij dan naar buiten vang dit weer op met de buitenhand doe in het begin niet meer dan drie passen en als het paard het een beetje doet wordt hij beloont. Als je deze oefening al onder het zadel gedaan hebt is het uiteraard makkelijk.Dit is eigenlijk het begin van de zijgangen. Het is hard werken (vooral conditie) maar heel leuk om te doen kan het iedereen aanraden je krijgt een hele goede band met je paard voor terug!
Ben je benieuwd naar foto's over dit onderwerp neem dan een kijkje op onze site , ik geef hierin ook les en wij verzorgen tevens clinic's werken aan de lange teugel. Ook geef ik met mijn paard Bondadoso shows met deskundig commentaar in het hoe , wat en waarom wij dit doen