[AR] wondje achter de elleboog

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marieke67

wondje achter de elleboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 10:13

Mijn fjord heeft steeds aan de linker kant een wondje achter de singel na het mennen. Ik rij met een ideal tuig met onderleggers onder het schoftje en het borsttuig. Ooit had ik dit probleem ook onder het zadel maar dit is door gebruik van een gel-hoes om de singel toen opgelost. Wie weet of er ook zoiets bestaat voor het tuig???? Het lijkt ook wel alsof hij daar gewoon wat veel "los" vel heeft. (Klinkt een beetje raar, maar ik weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen) Ik singel altijd goed aan en trek dan ook nog voor de zekerheid zijn been naar voren. Mijn fjord is momenteel ook niet te dik zodat het naar voren zou schuiven. Hopelijk kan iemand me een gouden tip geven!!!!

Napie

Re: wondje achter de elleboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:26

Past de gel-hoes niet gewoon om je singel? Of een gel-hoes van een dressuursingel of westernzadel, die zijn wat korter.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:46

Ik heb daar vroeger ook veel last van gehad met mijn toenmalig hackney. Ik had daar zelf een soort van bontje voor gemaakt, maar ook dit was niet heel ideaal. Het enigste wat echt hielp was het schoftje wat verder naar achter te leggen en de staartriem iets strakker te doen, zodat het schoftje mooi op die plaats bleef liggen. Zo kreeg de wond de kans om te genezen en uiteindelijk (vele wondjes verder...) leek het net of hij een soort van eelt gekweekt had, want toen had hij er geen last meer van. (dit kon je niet zien hoor, het was gewoon ineens over) Het is wel heel lastig vooral als je wat langere ritten rijdt of wedstrijden. hoop voor je dat je een passende gelsingel kunt vinden en dat die ook werkt!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:48

Er zijn er heel veel met Ideal-tuigen die hier last van hebben, ik heb er ook last van gehad.
Bij mij was het niet op te lossen met een bondje erom heen. Maar sinds ik een onderlegger onder mijn schofttuig heb zitten, blijft alles wel mooi heel.
Laura2span heeft neoprenensingels laten maken voor bij haar mentuig. De gewone dressuursingels kan je er niet aanmaken, maar de tuigenmaker kon ze voor haar wel zo vermaken dat ze aan een mentuig pasten. Misschien is dit voor jou een oplossing?
Nouvel heeft hier ook last van gehad, maar ik weet eigenlijk even niet meer hoe zij het heeft opgelost.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 10:55

Kijk, hier kan ik wat mee. Knipoog
Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ik idd eerst een gelsingel ga proberen te vinden die past want dat werkt onder het zadel ook het allerbeste.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:56

Hoe lang is je Fjord al betuigd, want mijn pony had het in het begin ook. Daarom heb ik er een tijdje een bontje er tussen gehad. Maar daarna is de huid wat sterker geworden (denk ik) want de huid blijft nu gaaf zonder bescherming tussen singel en huid.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:56

Wij hebben een hele zachte westernsingel ipv de binnensingel
Werkt perfect.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 11:19

@ A10
Onze Pony is nu al zo'n twee en een half jaar betuigd, maar de laatste weken hebben we er pas echt grote tochten mee gereden. Afgelopen weekend een van zo'n 36 km. We rijden normaal ook meer op de gladde weg en dit was nogal ruw terrein. Ik denk dat dat ook nogal scheelt. Het probleem onder het zadel hadden we een jaar of vier geleden. Tja er hoeft ook maar een velletje niet lekker te zitten he....En als het eenmaal een wondje is dan is het ook zo weer open natuurlijk.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:49

Mijn paarden hebben ook last van de binnensingel. Ook op de ellebogen wondjes. Nu heb ik er een gelpad onder, maar dat helpt nu ook niet meer. Ik ben nu ook opzoek naar een andere binnensingel, maar die tip van Sjonniej is wel een hele goede idd!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:32

Ik had hier ook last van met mijn idealtuig. Ik heb toen bij de zadelmaker een neoprene singel zo om laten bouwen dat hij op mijn tuig paste. Ik heb nooit meer ergens last van gehad.
Bontjes en gelpadjes losten dit probleem bij mij trouwens niet op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:31

Mijn vorige paard, en deze ook weer, hebben daar ook last van...

Ik rijd nu altijd met singelhoezen van echt schapenvacht er omheen en dat werkt super!

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 19:48

Nou ik heb heel wat verschillende maar vooral bruikbare tips gekregen. Bedankt!!! Denk dat ik nu eerst maar even zonder zadel ga rijden en wat longeerwerk (helaas dan maar zonder singel Huilen ) ga doen tot het wondje droog is en er weer wat haartjes doorkomen. Denk dat het anders zo weer open gaat en dat schiet ook niet op. Nou ja, geeft me in ieder geval de tijd om verschillende oplossingen te gaan verwezenlijken.