[AR] dressuur & men/tuigpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

dressuur & men/tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 10:04

Ik heb al 2 jaar 2 tuigpaarden thuis staan (wegens erfenis), deze paarden hebben voor ik ze kreeg altijd samen in tweespan gelopen. Maar aangezien ik toch veel liever op het paard zit heb ik in die twee jaar tijd maar hooguit 4 keer gemend met ze. Een van de twee paarden rij ik sinds een aantal maanden fanatiek (poging tot) dressuurmatig en hij begint het redelijk door te krijgen.
Gister ben ik voor het eerst met enkelspan wezen mennen met dat paard, aangezien me dat wel beviel (wat betreft inspannen en verantwoordelijk over maar 1 paard) wil ik dat wel vaker gaan doen.

Nou vraag ik me dus af of het bevoordelijk of juist nadelig is voor mijn tuigpaard om met hem te gaan mennen, terwijl ik ook dressuurmatig met hem aan het werk ben (en stiekem de hoop op officiele dressuurwedstrijden nog wel ergens heb)?
Die man die me gister hielp met mennen zei dat het goed voor de achterhand spieren was van m'n paard, omdat hij die wel moet gebruiken bij het trekken van de kar.

Napie

Re: dressuur & men/tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:30

Een menpaard kan je net zo dressuurmatig laten lopen als een paard onder het zadel. Als je geen idioot zware kar heb en op normaal terrein rijd kan je gewoon de oefeningen vragen zoals je onder het zadel gewent bent. Been wordt vervangen door de zweep. Bij een lichte wagen kan je zelf dingen oefenen die je soms onder het zadel moeilijker voor elkaar krijgt omdat je het paard niet door jouw gewicht uit evenwicht kan brengen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:51

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:51

Alleen maar goed voor je paard inderdaad Ja
Afwisseling, je traint andere spieren, waardoor ook de andere spieren weer wat rust hebben. Zolang jij niet ineens heel lomp met je paard gaat rijden voor de wagen, is er niets mis mee. Mits je natuurlijk niet gaat trainen voor echte tuigpaardconcoursen (dus echt dat showen in draf), want dat werk je jezelf dressuurmatig wel wat tegen. Maar gewoon mennen is alleen maar goed.
Sterker nog, de meeste internationale menpaarden lopen minimaal M niveau onder het zadel. Ook in de basissport zijn er veel mensen die het mennen en dressuur ohz combineren, met resultaat.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:25

Als ik veel aangespannen heb gereden (ook buiten) dan loopt mijn paard onder het zadel vaak heel lekker los, vooral het wijken en de zijgangen lukken dan heel makkelijk. Ik denk juist dat het voor beide takken van de sport een mooie aanvulling kan zijn. daarnaast is afwisseling in de training natuurlijk ook nooit verkeerd....

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 11:31

@ Napie, het is niet dat ik dressuurmatig wil (en kan) rijden met de kar, maar alleen lekker buiten rond rijden in het bos.
@ Echwel, thnx dat is precies wat ik bedoel
@Sjonniej, ik ga ook niet trainen voor die tuigpaardachtige manier van lopen, want die wil ik er juist zo veel mogelijk uit hebben tijdens de dressuur. Hij kan het nog wel (hebben we gister gemerkt), maar dat is maar ligt er gewoon aan hoe je met hem rijd..
ik heb het inderdaad ook eens gehoord.. een goed menpaard moet ook een goed dressuurpaard zijn ofzo iets Tong uitsteken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:28

Het paard van de smid waarbij ik stage loop is een (grotendeels) tuigpaard gefokte gelderse. Hij springt er mee en gaat er zo af en toe mee ring steken(voor de wagen dus) en zijn dochter rijd er ZZ licht mee.

Ik zie het probleem niet? Gewoon lekker doen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 12:50

Dennis schreef:
Het paard van de smid waarbij ik stage loop is een (grotendeels) tuigpaard gefokte gelderse. Hij springt er mee en gaat er zo af en toe mee ring steken(voor de wagen dus) en zijn dochter rijd er ZZ licht mee.

Ik zie het probleem niet? Gewoon lekker doen.

ja ik las jou berichtje ook al in een ander topic.

maar conclusie dus over de berichtjes:
het is wel goed voor een paard om dressuurmatig gereden te worden en daarnaast mee gemend te worden.
in verband met gebruik van andere spieren, ontwikkelen van de achterhand en natuurlijk voor de afwisseling.

overigens kan m'n paard een goed springpaard worden volgens die menner, ivm sterke achterhand (ben trots!!! Haha!)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:51

Ja hoor, mijn ervaring is dat paarden de afwisseling juist lekker vinden.
Mijn Haflinger loopt 3 x per week voor de wagen en 3 x per week onder het zadel en het gaat prima. Ze M dressuur mennen en B dressuur onder het zadel (in 5 wedstrijden met 8 winstpunten).
En op de koets kan je gezellig mensen meenemen, zodat je met de hele familie er wat aan heb. Cool

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 16:10

dat is ook de reden dat ik met m'n paard vaker ga mennen... me moeder durft niet meer op het paard te zitten, dus wilde graag mee mennen en het ook een beetje leren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:58

Bij ons worden de paarden ook dressuurmatig onder het zadel gereden (ook wedstrijden) en aangespannen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:22

Beetje nieuwsgierige vraag, wat doe je met het andere paard?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 08:53

pantarhei schreef:
Beetje nieuwsgierige vraag, wat doe je met het andere paard?

die andere staat heerlijk in de wei en word in beweging gehouden door m'n bijrijder.
ik moet zelf 40 uur per week stage lopen, daarnaast dus dat ene paard alles dressuurmatig nog leren. ik heb op het moment absoluut geen tijd om 2 paarden alles te leren, aangezien ze beide niks kunnen. dus ik ben eerst met de ene aan de gang en later (over een half jaar ofzo, als m'n stage klaar is) wil ik de ander ook oppakken.
maar misschien dat ik daar binnenkort wel mee ga proberen enkel span te rijden hoor. stel dat we vaker weg willen gaan, dan wil ik niet m'n ene paard en veel in het span en veel dressuurmatig rijden. dus kan ik wel een beetje afwisselen met het andere paard.

lekker wazig verhaal, hoop dat jullie het snappen Bloos