[AR] Wat trekt prettiger?Smal of breed borsttuig ?Klein beetje Sp

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Wat trekt prettiger?Smal of breed borsttuig ?Klein beetje Sp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 11:36

Ik heb 2 tuigen, een landauer ponytuig met breed borststuk en een Ideal ponytuig met smal borststuk.

Meestal rijdt ik met het brede tuig. Tom zweet daaronder echter altijd wel een boel.

Vanmiddag ligt er een lange rit in de planning, het is warm dus nu vraag ik me even af waar ik beter mee kan gaan rijden, het brede borststuk of het smalle ?

Het brede zal vast beter trekken, maar onder het smalle zweet hij minder snel... dus welke is nou het prettigst voor hem ?

Voorbeeld van de tuigjes

Landauer tuig
Afbeelding

Ideal tuig
Afbeelding

Wie o wie ? Ga zo naar stal dus hoop nog gauw een reactie te krijgen Knipoog

Sjonniej

Re: Wat trekt prettiger?Smal of breed borsttuig ?Klein beetje Sp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:55

Ik zal wel te laat zijn ondertussen Tong uitsteken Maar op de foto's zie ik eigenlijk maar weinig verschil. Dan kan je beter het brede tuig nemen, dan is de druk verdeling minder. Dat kleine beetje dat het warmer is, merkt hij weinig van.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:09

Het brede tuig, juist voor de druk verdeling. Als hij goed werkt krijgt hij het toch wel warm Knipoog.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:59

Ik vind dat smalle tuig wel erg smal voor jouw wagen. Trekt niet prettig.
Is dat trouwens echt een Ideal tuig (zit er een merkteken op het hoofdstel en schoftje) want ik heb zo'n Ideal tuig nooit gezien

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 21:06

Ik heb uiteindelijk toch gereden met het brede borsttuig. Ging prima, onderweg Tom af en toe wat koeling gegeven met de meegebrachte emmer water en zo heeft meneer het prima volgehouden.

@Napie; Ik meende dat het een Ideal tuig was, weet het niet zeker, ik heb het gekregen van iemand. Het is idd een erg smalle en daarom gebruik ik het ook haast nooit. Ik koop er waarschijnlijk een sulky bij en daarvoor ga ik deze denk ik gebruiken Knipoog

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:55

Napie, dat dacht ik ook al meteen Knipoog Dit idealtuig ziet er niet echt idealachtig uit zeg maar.
Vind het erg smal inderdaad.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 22:06

Kan ook nog wel Imperial Riding zijn hoor, haal die 2 altijd door elkaar Knipoog

Geen idee, het was wel een duur tuig is het enige dat ik weet, het is wel erg luxe en heel netjes afgewerkt, veel netter dan mn landauerding. Maar idd wel wat ieletjes en daarom gebruik ik ook meestal mn grove tuig. Echter vroeg ik me vanmiddag dus af of dat niet te warm zou worden op een lange rit met dit weer.
Maar ik wacht met deze gebruiken tot ik een sulky erbij heb

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 00:08

Ga met de rest mee, vind het borsttuig inderdaad wel erg smal, is minder fijn trekken ook voor je pony Knipoog

Verder heb ik dus (ook vanwege wondjes/drukkingen bij 'overgevoelige ponyhuid') onder mijn borsttuig en schofttuig van die onderleggers, weet niet precies wat voor materiaal, maar in iedergeval ademend en drukverdelend, geen bont, meer soort van kunstofachtig iets (wie o wie helpt me even??)

maargoed, ik merk ook dat ze veel 'fijner' trekt, omdat het de druk beter verdeeld over haar borsttuig, nadeel is dus wel, ookal is het spul 'ademend' dat het wat grotere en bredere zweetplekken veroorzaakt, maar dat neem ik maar op de koop toe; ze zweet toch bijna nooit, maar vaak alleen onder het borst- en schofttuig.

Voordeel hieraan is dus ook nog het behoud van je leren tuig Lachen het leer op de meest 'intensief gebruikte plekken' zoals borsttuig en schoftje, word nu niet meer zo vies door huidvet, zweet, zand e.d. de onderleggers zijn ook zeer makkelijk en handig met wat lauw water schoon te maken Lachen

Misschien een idee voor onder je 'ideal' tuig? Lachen moet zeggen dat ik dit tuig wel érg mooi vind, het staat hem ook supermooi Lachen je borsttuig word dan toch een stukje breder, met betere drukverdeling.

Deze onderleggers zijn gewoon bij de betere ruiterspeciaalzaken etc. te koop, of via Letty, alleen zijn ze daar nogal 'prijzig', maargoed, da's algemeen bekend van Letty; goede kwaliteit, maar daar is de prijs ook naar Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 13:24

Ja zo'n borstbeschermer heb ik al eens naar zitten koekeloeren. Moet binnenkort toch weer naar Bakker (wagenmaker) toe en zal dan eens kijken of hij wat geschikts heeft liggen.

Tom zweet dus wel aardig wat, op een gegeven moment gaat hem dat kriebelen en irriteren, vandaar dat ik eigenlijk zo min mogelijk zweetgedoe wil...

Ik denk dat jij Neopreen bedoelt als materiaal...