[AR] paard schrikt van ALLES

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

paard schrikt van ALLES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 21:22

we hebben twee 4 jarige al 6 maand voor de koets, tot voor kort was alles goed! Milano is van nature een zeer schrikachtig paard, maar het ging stilaan de goede kant op.
Lessen en al erbij, eigenaar is zelf een zeer rijvaardig persoon in het mennen, heeft zeker al 20 jaar mennen achter de rug.
Tot de ongelukkig dag dat beide op hol sloegen,koets om...
Niemand echt iets aan over gehouden (althans de paarden niet)

5 weken uit de strijd gelegen wegens koets hermaken.
(ondertussen verder gereden onder zadel en gelongeerd met tuig)

maar Milano blijft even schrikachtig!
Van een boom, een tak, zelfs gras! Moet je voorstellen...
en dan loopt hij op een moment heel ontspannen geen vuiltje aan de lucht, en dan krijgt hij het in z'n kop door "iets?" hetzij een boskabouter, hetzij een schroef in z'n kop... Koe
en daar gaat meneer, vollebak springen en gekdoen in de koets, we hebben geluk als Woest niet mee gaat, maar als woest ook iets ziet gaat hij mee, en hij is niet zo heel gevoelig in de mond als milano.... Zelfs de menleraar (die trouwens zeer goed is) weet eigelijk ook niet waar het aan ligt. We gaan ze binnenkort opnieuw in enkelspan zetten, maar vroeg of laat moeten ze zowiezo terug dubbelspan hopelijk is het schrikken dan voorbij.

Iemand alvast tips?
Laatst bijgewerkt door Woest op 19-05-07 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xsimone

Re: paard schrikt van ALLES

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:23

Heeft hij wel oogkleppen aan?

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 21:31

Uiteraard! Ze hebben zelfs een zacht B bitje, met tong uitsparing, naar hun mond gemaakt, gewoon zilver van buiten, maar de stang is van dat goud (smaak goud? even de naam kwijt) van het merk Sprenger, veel geld gekost. Tuigen in orde, koets in orde....ect.

Wat wel is, is dat Milano een paard is met "veel bloed" in z'n familie, hij komt van Mario uit de Polder. Hij is op 2 jaar blijkbaar als onder zadel + "voor de koets" gegaan bij vorige eigenaren, + was hengst tot z'n 3 jaar. Toen we hem kochten was hij heel kopschuw, (nu nog) hij is echt héél gevoelig. En had ook niet echt vertrouwen in mensen, als je nog naar hem wees vloog hij in galop weg....

We hebben hem voor aankoop laten castreren en hij heeft tot z'n 3 jaar en 6 maand terug op de wei mogen staan. Daarna zijn ze naar een persoon in Nederland gebracht die hun (Ondertussen woest ook al gekocht) Zadelmak + koetsmak ging maken, daar hebben ze 1.5 maand gestaan.

Ze zijn doodbrave paarden!
Woest komt van Wirbelböe en heeft helemaal niet zoveel "bloed" in zijn familie (merk je ook wel) Woest is ook opgegroeit in een paardenmelkerij en was echt een mensenpaard toen hij bij ons kwam, echt een fletskous.

Dus van onervarenheid of mishandeling is geen spraken (bij ons dan)
nu weten jullie dus de hele situatie.
Ik hoop echt dat alles terug goed uitkomt en dat hij ophoud met telkens te willen aanzetten.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:49

geen echte tip maar ik zou een rem op je mwagentje zetten voor de veiligheid

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 22:04

haha, wat denk je anders? hij heeft voor en achter remmen, (het is een marathonkoets trouwens) met dus 4wiel remming, Molenrem op, en dan bitten van de paarden + de extra inwerking van de kinketting mochten ze echt vertrekken... we zijn beveiligt Knipoog

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:09

Tja, ik denk dat het ook niet alle paarden helaas gegeven is om een goed men-paard te zijn.... Voor je het opgeeft zou ik, ondanks de ervaren eigenaar eens een goede instructeur in de arm nemen. Die kan je na een aantal lessen wel adviseren of het vertrouwd genoeg is om met dit paard te mennen want veiligheid voor alles toch??? Knipoog
Succes ermee!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:11

Het verhaal klinkt voor mij erg bekend.
Alleen niet voor de koets maar onder het zadel.
Dat neemt niet weg, dat ik toch niet even wil reageren.

Ik was met Silence ook min of meer radeloos, want hij schrok meer, dan dat hij wat anders deed.
Een jaar lang heb ik alles geprobeerd om hem rustiger te krijgen, maar ik wist het gewoon niet meer.
We hebben toen verschillende dierenarsten gevraagd en daar kwam uit, dat Silence extreem gehorig is.
Alles schrikreacties waren dus reacties van pijn.
(bijv. een keer hoesten moet bij hem als een kanonsschot geklonken hebben).

De dierenartsen raadde mij toen aan, om met een springmutsje/vliegenmutsje te gaan rijden (zie profiel onderaan voor foto`s) omdat deze het geluid voor ruim 80% dempen.
En ja hoor, sindsdien in Silence voor de volle 100% veranderd. En dat komt dus, doordat hij geen pijn meer heeft.
En schrikken......dat doet hij nog maar zelden.

Ik weet natuurlijk niet, of dat bij jou hetzelfde geval is, maar misschien kun je het eens proberen.
Mij heeft het ontzettend geholpen en het lijkt alsof Silence het ook prettig vind.
Als ik het mutsje op wil doen, doet hij namelijk zijn hoofd al omlaag zodat ik er goed bij kan Knipoog

Misschien kun je het dus eens proberen. Ik had namelijk ook al ruim een jaar alles geprobeerd en ook intensief lessen gevolg.
Daar steekt bij iedereen het namelijk altijd maar meteen op, maar bij ons bleek het dus wel anders te zijn.
Ik had nog wel 10 jaar dagelijks kunnen lessen, maar dat had zijn pijn nooit weggenomen en was hij na die 10 jaar nog even schrikachtig geweest.
Nu was het met 5 minuten opgelost.
Maar bij zoiets denk je niet na (dat die reacties dus uit pijn komen)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:16

Ik herken hier onze haf in op die leeftijd, die zag ook spoken, en was kopschuw en veel te vroeg aan het werk gezet. Wij hebben haar toen opnieuw opgebouwd alsof het een jong paard betrof, wandelen, grondwerk, rustig stappen onder de man, desnoods met iemand ernaast. Na een tijd werd het steeds beter, maar daar heb je veel geduld bij nodig. Het andere paard zou ik eerst in enkelspan vertrouwen op laten bouwen, zodat hij nergens meer van schrikt en tot steun kan zijn voor hem. Wat wij nu nog steeds doen is eerder te snel de groom van de bok of tijdens het rijden even ernaast, dan te laat. Het schrikken is er ver uit, maar ik zoek geen panieksituaties op. Drie keer iemand ernaast langs dat zeil en de vierde keer loopt ze er zo langs, zo leren ze steeds meer vertrouwen te hebben in de ruiter/koetsier. Nog een laatste tip, proberen niet zelf gespannen te gaan zitten of de teugels op te nemen als er iets engs komt, dan waarschuw je namelijk je paard. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan bij zo'n schrikker, maar het loont de moeite.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 08:44

Ik zou voor beide paarden werken aan de paniektraining. Gewoon 1 x in de week kennis laten maken met nieuwe dingen. Open paraplu in de bak leggen, stuk landbouwzeil, vlaggen, etc. etc. Laten onderzoeken, erbij zitten en wachten tot hij komt. In het begin duurt het heel lang, maar je zal zien dat ze steeds sneller komen en een beetje voer erbij (het blijft tenslotte een Haflinger) en hij komt snel en wordt beloond voor zijn dappere gedrag. Zo wordt Milano een stuk dapperder.

Na jullie ongeluk kan ik me voorstellen dat hij geschrokken is en het beetje zelfvertrouwen wat hij had, verloren is. Dus rustig opbouwen en even de druk eraf. Neem de tijd. Jullie zijn zelf ook geschrokken en reageren waarschijnlijk ook veel heftiger op zijn acties, waardoor je hem bevestigt in zijn gedrag. Dus een flinke stap terug en weer opbouwen.

Succes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:01

Geduld, geduld, geduld en hopen dat hij deze nare ervaring vergeet. Het ongeluk heeft veel indruk op dit, toch al nerveuze, paardje gemaakt. Dus ik ga mee met Janouk; weer helemaal vanaf 0 opbouwen.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 16:07

Hoi, bedankt voor de reacties.

Silence: het kan goed zijn en ik kan in je verhaal inkomen, maar dan zou dit onder zadel zowel in de bak als in de bos ook zo moeten zijn, en hij is redelijk rustig in de bak en schrikt niet zo fel (zelfs als je boven op hem een proef zit af te schreewen voor de ander blijft hij doodkalm wat te dromen)

Verder hebben we een goede meninstructeur! Een van de beste zelfs. Ik weet enkel dat z'n voornaam Marc is.

Vandaag hebben we een boswandeling gemaakt onder de man en dat ging heel goed.
Eerlijk gezegt denk ik ook dat Milano niet echt een koetspaardje is Verdrietig

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:30

Ze zijn natuurlijk allebei nog heel erg jong, dat moet je niet vergeten. Om de rust er weer in te brengen zou ik Janouk haar aanwijzingen volgen en eerst heel veel enkelspan met ze gaan rijden; ze moeten allebei nog heel veel ervaring opdoen voor de wagen. En bouw het allemaal heel rustig op, ze zijn nog lang geen 30 jaar Haha! .

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 19:04

Lachen haha uiteraard, jaja een tweede koetspaard zoals onze fanny krijg je van z'n leven niet terug, jammer dat ze op een welverdiende pensioen is, helaas blijven ze niet eeuwig jong Lachen

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:42

weet je zeker dat het paard fysiek wel helemaal in orde is? Kan ook een gevoelige rug of andere delen van het lijf zijn

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 08:58

Wat denk je ervan ze allebei eerst eens naast een oud
zeer braaf doorgereden paard te zetten.
zodat ze daarin hun rust vinden, en daarna pas weer 2 jonkies voor
de wagen te zetten.