hoe aandacht trekken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

hoe aandacht trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 20:58

IK verzorg sinds een paar maandjes een ex-circuspaard. Ik merk aan hem dat hij het vertrouwen een beetje kwijt is. Als ik beetje te snel de stal inloop wil hij het liefst heel snel weg zijn (krimpt ineen). Als ik na een hindernis de balk er weer op wil ligge (als die eraf is gevallen natuurlijk Tong uitsteken ) en ik stap iets te snel af dan wil hij het liefst zo snel mogelijk wegwezen (is bang dat ik hem sla). Hieroor heb ik het gevoel dat hij niet altijd even vriendelijk is behandeld. Dit weet ik natuurlijk niet zeker.
Ik wil dat hij mij gaat vertrouwen. Dit gaat eigenlijk de laatste paar weken heel goed. Ik heb de laatste tijd niet echt meer iets gehad waarbij hij zo reageerde. Ik denk ik ga een beetje de basis van VD herhalen en dat hij daardoor mij gaat vertrouwen. Maar je zou toch denken dat een ex-circuspaard de basis van VD kent (het volgen enzo), maar hij let helemaal niet op mij.. alles is interessant behalve ik. Hoe kan ik zijn aandacht bij mij houden. Het is een ruin van 14 jaar en nu anderhalf jaar gecastreerd. Hij heeft nog flink wat hengstentrekjes dus alle merrie's zijn erg interessant.
Als ik alleen in de bak ben let hij ook niet op. Dan gaat hij of de bak doorzoeken, of alleen maar hinniken om toch in contact te komen met een ander paard.
Zijn aandacht trekken gaat misschien met eten wel lukken, maar dan heb ik het gevoel dat hij dat alleen voor het eten doet en niet omdat hij het graag wil. En als ik dan een keer geen eten heb, dan heeft hij denk ik nog steeds geen aandacht voor mij.

weet iemand misschien een oplossing? Of moet ik het toch met snoepjes proberen?
alvast bedankt

groetjes margo

dolor

Re: hoe aandacht trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:47

ik doe het met snoepjes. ook om het leuk te houden voor mijn paard. later, als hij het kent doe je het soms zonder enzo. maar ik doe nu nog met.

Amable

Re: hoe aandacht trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:49

Vd is echt iets anders als opvoeden. Bij opvoeden hoort dat je paard aandacht voor je heeft. Daarvoor doe je grondwerk. Longeren, meelopen, spelen, weg sturen terug vragen, wijken voor druk enz. VD komt pas daarna. Opvoeden doe je ook zonder voer. Je kan je paard wel los in de bak gooien en verwachten dat hij zijn aandacht bij je houdt, maar als hij het niet doet sta je zonder iets. Wellicht kan je je eerst goed inlezen over grondwerk en misschien een keer iemand vragen om te komen helpen. Lachen