[AR] Moony voor het eerst aangespannen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Moony voor het eerst aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:32

2 weken geleden Moony voor het eerst voor de kar gezet Lachen inmiddels heeft ze er nu 4 keer voorgelopen op de wei, en ze doet het super!! in het begin steeds nog wel even wat zenuwachtig maar daarna gaat het prima. Vandaag voor het eerst een stukje in draf geweest, ging even mis aangezien ze niet reageerde op mn stem en ik dr aanraakte met de zweep en daar schrok ze van maar ze werd al snel weer rustig Lachen

het tuig zit nog niet helemaal lekker, de strengen waren veels te lang, hebben dus een hoop gaatjes bijgemaakt, ze zitten daarom nu ook gedraaid om het lamoen. ze moeten nog korter om ze gewoon recht naar de kar te laten gaan zeg maar, alleen aan de voorkant hou ik nu een mega stuk leer over, dat moet dus even ingekort worden Lachen

De eerste keer was nog een gedoe met alles op maat maken enz.. :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de 4e keer Lachen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Doei, doei

Afbeelding

Bochten maken en stilstaan vindt ze nog moeilijk maar dat oefenen we wel dus komt helemaal goed Lachen
Laatst bijgewerkt door anne_bento op 17-05-07 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellie

Re: Moony voor het eerst aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:34

Ahh, ziet er leuk uit. Mooi karretje heb je ook.
Bochten maken vond onze tinker in t begin ook moeilijk. Stilstaan heeft ze soms ook niet veel zin in maar lekker veel oefenen dan komt t vast helemaal goed.
Geniet er van!!!!

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:18

Het is een leuke combinatie, maar op welke manier heb jij je leidsels vast aan het bit?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 22:21

er zitten musketonhaken aan.. leek mij makkelijker als je bijvoorbeeld een rit aan het maken bent en ze wordt te heet, dat je gemakkelijk de leidsels op het onderste gat kunt doen.
moet alleen dus kleinere gaan halen want deze passen niet door de ogen heen bovenop het schoftje, moet dus iedere keer de leidsels helemaal los van elkaar halen, dat is ook weer niet handig!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:34

Wat een enorm ijzerwerk hangt er in haar mond of zie ik dat nou verkeert?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 22:36

dat zijn dus de musketonhaken Knipoog zoals vooral op de 1e foto wel goed te zien is hangt er gewoon een bokkebitje in

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:56

weet niet hoe je erop bent gekomen, het is dan wel een creatieve oplossing, maar joh, is in paar sec. gepiept hoor, die leidsels even vergespen... hélemaal met zo'n bokkebitje, met een liverpool moet je nog wel eens beetje 'pielen' om hem in de sleuf te krijgen, maar ook dat is gewoon makkelijk te doen.

Waarom dan die musketonhaken? die dingen zijn al zwaar zat, en dat bit ook, denk dat die leidsels stuk zwaarder aan haar bit gaan hangen, én aan je handen, lijkt me juist niet fijn voor een lange rit.

Verder hoort eigenlijk de voorpluk ónder de frontriem en de 'klepel' Knipoog Ze ziet er mooi uit, die staart zeg Lachen

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 07:07

Ziet er leuk uit hoor, fijn dat het zo goed gaat.

Maar toch zou ik nu eerst zorgen dat je tuig in orde is. Door de strengen zo om het lamoen te doen kan het borststuk gaan schuren. Ook de buitensingel zo om het lamoen is echt niet de bedoeling bij een tweewieler. Het is een stul fijner voor je pony als je dat eerst even in orde maakt.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:16

Wat ik zie is toch echt een groot bitje hoor! Ik vind em te groot/grof. Pony is ook erg klein ofnie? Hoe groot issie? Dan is een standaard 'bokkebitje' al gauw te groot.
Verder zitten idd je strengen niet goed, dit veroorzaakt irritatie op de borst en doordat je de buitensingel om het lamoen slaat, kunnen de bomen niet zweven in de lichtogen... wat juist de bedoeling is bij een tweewieler.
Allemaal dingen die het voor je pony niet leuker maken.
Verder wel een onwijs leuk ding!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 11:47

ja de musketonhaken zitten me ook nog niet lekker dus worden of hele kleintjes of ze gaan eraf. het bitje zelf past gewoon goed hoor, is niks mis mee Lachen

verder over het tuig, daarmee heeft de buurman mij geholpen, hij rijd met een draver voor een sulky al zo'n beetje zn hele leven, en heeft mij uitgelegd dat je de strengen beter eromheen kunt slaan aangezien anders het lamoen omhoog kan gaan en je kar dus achterover kunt kantelen, wat hij me ook heeft laten zien en ben het daarmee dus wel eens.

waarom zou het borststuk gaan irriteren..? doordat het zo zit ligt het juist heel stil, bij andere delen van het tuig, zoals de broek, zie je na het mennen dat dr vacht alle kanten op staat, bij dr borst juist helemaal niet..

JoyCiej007: is dat zo, van de voorpluk? moet zeggen dat ik dat zelf ook dacht en ook zo had, maar degene die mij geholpen heeft (met koetsiersbewijs) zei dat het eroverheen moest..

In ieder geval bedankt voor de reacties! heb dan wel hulp van 2 mensen met flink ervaring met mennen maar blijkbaar weten die dus ook niet alles zo goed.. commentaar verder mag, maar met duidelijke toelichting erbij graag dan doe ik er zeker wat mee!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:53

Dat je achterover kunt klappen is de allergrootste onzin die ik ooit gehoord heb. Je moet gewoon zorgen dat je lamoen lang genoeg is en de strengen op de juiste maat, dan blijft je lamoen gewoon in de lichtogen. Stel dat je dan bv te ver achterover leunt, duwt het lamoen alleen maar in de bovenkant van het lichtoog. Met de buitensingel in dat geval goed vast, kun je simpelweg niet achterover klappen.
Kijk maar in m'n profiel... dan zie je dat het kan. En het is trouwens ook de enige juiste manier met een tweewieler (draverijen heb ik geen verstand van... die gebruiken ook heel ander tuig als jij nu hebt).

Verder over dat borsttuig is ook onzin; als een paard loopt, dan beweegt zijn borst. Om en om links en rechts als hij zijn benen verzet. Als je het tuig dan zo vast hebt als jij nu, beweegt de borst vh tuig niet mee met de borst van het paard en gaat het gegarandeerd irriteren. Helemaal als je straks langere ritten zou gaan maken. Het zweng is niet voor niks uitgevonden!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:08

anne_bento schreef:
ja de musketonhaken zitten me ook nog niet lekker dus worden of hele kleintjes of ze gaan eraf. het bitje zelf past gewoon goed hoor, is niks mis mee Lachen

verder over het tuig, daarmee heeft de buurman mij geholpen, hij rijd met een draver voor een sulky al zo'n beetje zn hele leven, en heeft mij uitgelegd dat je de strengen beter eromheen kunt slaan aangezien anders het lamoen omhoog kan gaan en je kar dus achterover kunt kantelen, wat hij me ook heeft laten zien en ben het daarmee dus wel eens.

waarom zou het borststuk gaan irriteren..? doordat het zo zit ligt het juist heel stil, bij andere delen van het tuig, zoals de broek, zie je na het mennen dat dr vacht alle kanten op staat, bij dr borst juist helemaal niet..

JoyCiej007: is dat zo, van de voorpluk? moet zeggen dat ik dat zelf ook dacht en ook zo had, maar degene die mij geholpen heeft (met koetsiersbewijs) zei dat het eroverheen moest..
In ieder geval bedankt voor de reacties! heb dan wel hulp van 2 mensen met flink ervaring met mennen maar blijkbaar weten die dus ook niet alles zo goed.. commentaar verder mag, maar met duidelijke toelichting erbij graag dan doe ik er zeker wat mee!

- Waarom musketonhaken gebruiken als je er zelf ook niet helemaal tevreden over bent? het heeft gewoon geen enkele nut, ja, behalve voor jou 'gemak', maar het vastmaken van de leidselgespjes vergt net zo veel tijd als het vastmaken van die musketonhaken. bovendien, als je een liverpool stang hebt of er mee gaat rijden, kan je een musketonhaak helemaal niet gebruiken. De leidsels en het bit worden dan op deze manier onnodig zwaar voor de pony....
- Ik vind het bit niet goed passen, en veels te groot voor deze pony, en volgens mij zijn er nog meer mensen die het hier over eens zijn....
- Strengen om lamoen slaan moet je nóóit doen, strengen horen gewoon recht te lopen naar de zweng, anders vermoeilijk je onnodig het trekken van je pony, en zal er meer gewicht komen op het schofttuigje ipv. op het borsttuig.
- Ik ken zat mensen die al 'hun hele leven' mennen maar er nog stééds geen verstand van hebben. Dat mensen daadwerkelijk mennen, is geen garantie dat ze er ook veel vanaf weten. Diverse topics op AR bewijzen dat, en ook verder op bokt. Iemand die helpt bij een pony beleren, en dan het bit ondersteboven in de mond van de pony hangt, de sulky niet goed in evenwicht heeft, en dan gaan rijden zónder buitensingel. Dit meisje dacht ook dat deze man 'ervaren' was.... Sigaar
- Neem het van mij, en van de rest aan: de voorpluk hoort ónder de frontriem en de klepel.

Oude foto van mijn aanspanning, maar zó hoort de voorpluk officieel. Als jij of je pony last hebt van de dikke, lange voorpluk, kun je er ook heel gemakkelijk een vlechtje in maken. voorpluk onder een hoofdstel, bedoeld voor het ohz rijden, moet er óver inderdaad, voorpluk onder hoofdstel voor mennen moet er ónder... :
Afbeelding

Zo te horen heb jij zelf nog niet echt verstand van het mennen, je hebt er dan wel 'ervaren mensen' bij, voor jóuw idee dan, maar als ik dit zo lees, dat een 'ervaren iemand met koetsiersbewijs' jou verteld dat voorpluk er óver moet, sorry maar dan mag die persoon heeeel gauw eens terug komen voor een opfriscurcus..... Koe

Denk dat je er zelf ook verstandig aan doet om eerst eens een mencursus te volgen en evt. je koetsiersbewijs te halen....

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 01:31

Ik heb mijn voorpluk ook altijd over de frontriem. Niks mis mee, kan geen kwaad. Anders gaat de voorpluk steeds tussen de oogkleppen zitten (vlecht ook)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 10:15

het lijkt mij inderdaad ook niet veel uitmaken maar goed..

strengen gaan zo naar de zadelmaker om een heel stuk in te korten, dat zal wel een week duren dus tot die tijd staat ze er niet meer voor, musketonhaken zijn er inmiddels ook vanaf.

het bit zit prima zo, misschien steekt het voor zo'n ukkie een stuk uit onderaan, de onderste ringen, maar ik heb mn leidsels op het bovenste gaat dus daar heeft ze geen last van, het stuk wat in dr mond ligt is erg smal, met Moon is het altijd wat lastig geweest met bitje, met een bustrens is ze ook ontzettend onrustig met dr hoofd dus het was even afwachten hoe het met een stang zou gaan maar ze loopt er erg ontspannen mee dus ik weet zeker dat dat goed zit.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:12

Ik wordt hier toch wel een beetje droevig van. Net zoals je met een slecht passend zadel niet kan gaan rijden, kan je met een slecht passend tuig niet gaan mennen.
Doordat je je strengen om het lamoen hebt gedraaid schuurt dit ontzettend op de borst. Je bit hangt te laag en het nut van de gespen zie ik ook niet. Behalve extra gewicht en klapperwerk bij zijn mondje.
Je hebt wel een erg leuke en brave pony Ja

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 15:27

het tuig past prima de strengen zijn te lang, maar aangezien de buurman mij wijs heeft kunnen maken dat ze beter om het lamoen heen konden worden gedraaid heb ik dat zo gedaan, het is mij inmiddels ook duidelijk dat dat niet goed is en de strengen zijn dus al weg om ingekort te worden.
het bit hangt inderdaad op de 1e fotos nog te laag maar is daarna nog hoger gezet dus dat zit ook goed nu, en de musketonhaken zijn er al vanaf..

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:43

Je buitensingel is toch ook echt te lang. Die moet je (zeker bij een tweewieler) echt niet om het lamoen heen slaan. Zo kan het lamoen niet zweven in de lichtogen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 17:05

nee die is niet te lang.. hij zit zo aan beide kanten op het grootste gaatje vanwege dat hij dus om het lamoen heen zat.
nu gaat hij niet meer om het lamoen heen en past alsnog goed Lachen

MineBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:35

leuk karretje.

en een leuke pony

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:41

volgens mij is het je allemaal duidelijk toch

ik vind het een leuke pony schattig beestje. Ik hoop foto`s te zien als alles op orde is met jullie 2 Knipoog

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:36

Ik vind het er leuk uitzien, ben benieuwd naar de foto's als alles op maat zit en het loopt...
Veel plezier das het belangrijkst

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 13:28

dank jullie wel Lachen het zal wel even duren voordat de strengen op maat zijn gemaakt, dus voorlopig staat ze er niet voor maar zodra dat in orde is zullen er wel weer fotos komen Lachen