Mijn paard wil niet linksom!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sheyjoen

Mijn paard wil niet linksom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 22:02

Nou duidelijker als de titel kan ik niet zijn.
Ik heb sinds eind april een paardje gekocht, deze is nog niet zadelmak maar is toen al meerdere keren gelongeerd, met (meestal)succes.
Nu sta ik helaas niet op een stal waar ze in het bezit zijn van een longeerring.
Longeren in de bak zonder het af te zetten gaat niet. Met afzetten is hij super braaf, op de rechterhand, maaaaar linksom is gewoon een drama! Bij het voorwaarts drijven op de linkerhand, wil hij alleen maar in zn achteruit, en zoekt hij het dichtsbijzijnde hoekje uit om hier zn draai naar rechts te maken en er (vaak) dan vervolgens vandoor te gaan...Ik krijg hem gewoon niet linksom, het lijkt wel of hij bang is ?! Het afzetten vind ik geen probleem daar zit ik niet mee... maar die linker hand :s

Wie kan mij helpen...

iertje2valen

Re: Mijn paard wil niet linksom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:20

Hoi Hoi..

Ik hoor het wel vaker dat een paard niet een bepaalde kant op wil. Mijn eigen paard wou dat in het begin ook niet.

Het kan zijn dat je paard het heel moeilijk vind om die andere kant op te moeten lopen. Omdat zijn spieren op de andere hand beter getraind zijn dan deze.
Ook moet je nagaan, of hij geen pijn heeft zodra hij die linkerkant op moet. Want als ze pijn hebben dan willen ze het vaak ook niet.

Wat je zou kunnen proberen is om hem met een dubbele longe te longeren op de linkerkant. Dat hij meer verplicht word om die linkerkant op te moeten gaan.
Ook moet je even goed op je houding letten hoe je longeert. Het kan ook zijn, omdat jij rechthandig bent dit voor jou makkelijker is om te longeren dan de linkerkant, dat je de linkerkant dan andere commando's geeft. Of dat je houding anders is.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:16

ik zou hulp vragen van iemand die hem dan kan begeleiden terwijl jij in het midden staat.
gaat dit goed dan laat degene hem los en elke keer een stukje meer naar het midden toe.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:54

Ik ga met paardfysio mee. En als ie dan linksom gaat moet je wel dondersgoed opletten of ie niet naar binnen valt en nog beter opletten of ie niet de neiging heeft om te draaien en als je ziet dat ie om wil draaien meteen voorwaarts houden met de zweep !

Het is heel lastig, ik weet het. Die van mij wil rechtsom nog weleens stil gaan staan of omdraaien maar dat is meestal een spelletje. Is een kwestie van goed opletten en als ze een onrustig beeld geeft moet ik haar meteen wat voorwaarts doen
anders staat ze ook zo andersom.

Ik zou niet zo snel met een groen paard aan een dubbele longe gaan werken, tenzij je een hele koele kikker hebt ofzo. Maar ik zou
bang zijn dat ze er flink van uit haar dak zou gaan en dan met de achterbene oid in de lijn terecht komt.

sheyjoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 21:54

Nou in iedergeval bedankt! Maar gelukkig ging het gister al stukken beter! Ik kreeg hem op de linkerhand! Wel na wat moeite maar het is me gelukt. Zijn grote truc, is het naar achteren lopen wanneer je m van je af wil laten lopen. Ik hoef dan alleen maar al met mn hand richting zn kont te gaan en hij loopt al in zn achteruit. Ook is hij enigzins wat bang van de longeerzweep dus hier werkte ik al vanaf dag 2 niet meer mee. Gister heb ik m er dan toch maar bij gehaald en hem kennis laten maken met de zweep, dmv over zn voorhoofd halen door naar zn hals over zn rug en langzaam zn kont. Heb me paard toen wat korter bij me gehouden en kleine constante tikjes tegen de achterkant van zn kont gegeven (zonder dat ik m echt moest slaan). Hierop wilde hij uiteindelijk naar voren! en bleef netjes zn rondje lopen, wel met een aantal pogingen tot stoppen en achteruit lopen. Maar dit ben ik blijven herhalen en uiteindelijk had hij t door! Haha! Ook begint hij uiteindelijk te begrijpen dat ik m geen pijn wil doen met die zweep...
Dus al met al gaan we de goede kant op!

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:53

Wat jij hierboven beschrijft heb ik ook zo'n beetje gedaan. Nu gebruik ik mijn (gewone lange dresuurzweep) alleen nog om haar aan te tikken waar ik zelf mijn benen heb liggen. En ze loopt keurig alle twee de kanten op. Maar ik moet nog steeds heel goed opletten bij haar zwakke kant. Als we terug gaan in stap en halthouden wil ze graag heel snel omdraaien om haar goede kant weer op te gaan. Succes