[AR] pony+wagen in trailer vervoeren? eerst goed nu problemen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ifever

pony+wagen in trailer vervoeren? eerst goed nu problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 12:13

ik plaats dit topic hier en niet bij trailers omdat het om pony en wagen vervoeren gaat.

ik heb een minishetlandpony, een klein menwagentje en een 1,5 paardstrailer.

om ergens anders te gaan mennen, hebben we alles zo gemaakt dat de zowel de pony als de wagen in de trailer kunnen.
de wagen hebben we dan voor in de trailer staan, dan een schot en dan de pony (dwars in de trailer)zie foto's.

http://img406.imageshack.us/img406/5282 ... ageip2.jpg
de wagen (de bomen kunnen eraf)

http://img248.imageshack.us/img248/1760/p3170044jq1.jpg
de wagen te zien door het voordeurtje van de trailer

http://img133.imageshack.us/img133/7056/p3170043gh2.jpg
de wagen te zien in de trailer(op de voorgrond het schot)

http://img248.imageshack.us/img248/9489/p3180070hd1.jpg
pony in de trailer (schot achter hem en daar achter de wagen)

http://img133.imageshack.us/img133/2653/p3180068aw8.jpg

de pony is eerst regelmatig los in de gehele trailer vervoerd. (dus dat hij alle ruimte had) dat ging altijd goed, liep zo de trailer op niks aan de hand.
de eerste paar keer dat we hem dwars achterin de trailer hadden vervoerd, ging ook goed en liep hij er ook nog steeds zo in.

de laatste paar keer dat hij achterin de trailer moest staan, werdt het laden steeds moeilijker. en de laaste keer hebben we zo'n 45 min staan stoeien met die kleine, toen hebben we gezegd we doen niks meer voor dat we de oorzaak weten of dat we een ander plan hebben hoe we het gaan vervoeren.

er is voor de rest niks gebeurd, hard remmen niks. dus dat kan het niet zijn. het ziet er ook niet naar uit dat hij angst heeft.

we dachten dat we het zo super voor elkaar hadden, dat we alles in een keer mee konden nemen,maar mis dus.

we zijn nu druk bezig met een ander plan om het hele boeltje te vervoeren.

wat we nu gedaan hebben is dat ik achter in de trailer mee ben gereden(dachten eerst dat de wagen bijvoorbeeld zou klapperen ofzo.) ik ben toen op de plek gaan staan waar de pony staat. Geen geklapper van de wagen, maar wat ik wel merkte is dat ik echt misselijk werd op die plaats, veel gehobbel en beweging. (ik weet niet of een pony daar ook last van kan hebben)

daarna ben ik voor in de trailer gaan staan en daar was het veel minder.

nu kwamen we eerst op het idee om het dus omgedraaid te doen pony voor in de trailer, maar dan heeft hij minder ruimte. en is gevaarlijker als er ooit wat gebeurd. wel hebben we zitten denken om bij de trailer een voorlader te maken.

achterin heeft hij trouwens de 70 cm bij 135cm. wat naar mijn idee helemaal niet te klein is. (pony heeft stokmaat van 80cm en fijngebouwd) voorin zou het dan iets kleiner zijn omdat het in een punt loopt.

weten iemand misschien een oplossing?
we moeten het met deze mogelijkheden doen, dus bijvoorbeeld andere auto is geen oplossing.
verder is er veel mogelijk met betrekking tot technische dingen.

sorry voor het lange verhaal maar dit is om een idee te geven. we hebben al veel zitten te bedenken zoals wagen boven in, de wagen zelf op z'n kont zetten enzovoorts(dus dat ie omhoog komt te staan. )
is het bijvoorbeeld mogelijk hem op de voorkant van de trailer te monteren?of?of?

het ging juist zo goed, en we konden lekker ergens anders mennen zonder alleen asvalt te zien. en hopen dat dat straks weer kan!

liesje_waal

Re: pony+wagen in trailer vervoeren? eerst goed nu problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:05

loop hij wel gewoon de trailer op zonder kar ?
zoja dan vind hij het echt niet fijn achterin
en kan goed begrijpen als jij misselijk word je pony het ook niet leuk vind
mischien dan maar een kleinere ruimte en fijner voor het beestje

hoop dat je er uit komt want is wel een super handig idee om beide te vervoeren

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 14:12

na een paar keer oefenen loopt hij nu weer zonder problemen de trailer op (als hij de hele ruimte heeft) het andere hebben we nog niet geprobeerd omdat we denken dat we dan weer met hetzelfde probleem zitten.
achterin hobbelt het een stuk meer en ik werd misselijk (wordt ik niet zo snel), maar ik weet niet in hoevere een paard er last van kan hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:43

heeft hij geen moeite met het dwars staan? Hij heeft nu geen stang natuurlijk die zijn gewicht opvangt (borst) bij het remmen. Kan me voorstellen dat ie wat onstabiel staat

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 14:51

dat is ook nog een goede! maar hij wordt ook wel eens los vervoerd(in de hele trailer) dus dan heeft hij dat ook niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:41

In principe kunnen paarden het remmen etc beter met de achterhand opvangen dan met de voorhand. Wat zou moeten betekenen dat hij op deze manier wel steviger staat dan wanneer hij in de rijrichting staat.
Maar het lijkt me inderdaad nog niet eens zo een gek idee om er een voorlader van te maken. Natuurlijk eerst even kijken of je pony er goed kan staan voordat je hem aanpast.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 17:47

dat moeten we dus eerst een keer proberen, ben bang dat er namelijk te weinig ruimte overblijft in de punt van de trailer. als dat goed zou gaan, kunnen we voor de optie voorlader gaan, (waarschijnlijk wordt het dan achterin inladen, schot ervoor dan de wagen, en voor uitladen. dat ligt er alleen aan of hij zou kunnen keren voor in.

iemand nog andere ideen? het moet wel zo blijven dat mijn paard er ook gewoon in vervoerd kan worden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:59

Al is de voorlader er alleen maar voor dat je je pony in nood eruit kan halen en dat je niet eerst je wagen moet lossen.

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:53

misschien aan allebei de kanten van de trailer een voorlader?
rechts er in, links eruit?

en zoals ik het lees vind ie het voorin iid misschien wel fijner

suc6 ermee
gr leonie

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 08:56

aan 2 kanten een voorlader gaat het niet worden, dan wordt het wel heel de trailer verbouwen. als hij voorin komt te staan komt er alleen één voorlader in. maar ik weet nog niet of dat de juiste oplossing is, denk dat hij daar niet kan staan(ruimte is denk ik te klein). hebbben mensen nog een ander idee om de wagen bijvoorbeeld op de voorkant van de trailer te monteren?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:24

Mensen hier in de regio hebben de wagen aan de binnenkant van de klep vastzitten. In de klep zitten 4 sleuven waar de wieletjes invallen, dan maken ze hem op een of andere manier vast aan de klep, klep dicht, en klaar. De wagen staat dan dus zeg maar op zijn kant in de trailer, pony (A/B-welsh) staat voorin overdwars en heeft ruimte zat. Geen idee hoe het precies allemaal zit, maar het werkt wel.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 09:37

dat is ook nog niet zo'n gek idee! daar ga ik het met mijn vader is over hebben. dan heeft de pony iig heel wat ruimte. ik ben alleen bang dat het te zwaar wordt voor ons om de klep omhoog te krijgen (wagen weegt +- 80 kg)
is even kijken hoe dat aan de klep gehangen kan worden. want mijn paard moet er ook gewoon in kunnen dus er moet niet vanalles op de klep gemonteerd zijn...

de trailerklep gaan we wel nog vervangen (is het ennige wat niet vervangen is toen de trailer op nieuw opgebouwd is) dus misschien kunnen we daar ook gelijk wat mee dan.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:45

Is de dissel van de trailer niet lang genoeg zodat je het wagentje voorop de dissel kunt zetten, in een paar opgelaste gootjes? Dan krijg je het effect van een koetstrailer. Heeft de pony de hele trailer voor zichzelf. Maar, het moet natuurlijk wel passen, zodat als je een bocht doorgaat, niet met de auto tegen het wagentje schaart... Haha!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 09:51

zoals je op de tweede foto kan zien, is de dissel niet zo groot, het wagentje is 1,10 breed. dus dat gaat niet passen. in iedergeval niet dat de wagen er zo op kan als hoe het bij die echte mentrailers is. maar misschien wel op zijn kant. (maar dan wordt het zo'n getil enz.)

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:59

zoals ik het nu zie... lijkt het alsof de pony niet langgerekt kan staan.. Als ik jou was zou ik proberen om de pony voorin schuin te zetten. dus met de kont in de punt en zijn hoofd naar achteren.. dan rijd hij achteruit dat vinden de meeste paarden het fijnst. succes ermee

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 10:08

hij past achterin er wel helemaal in. en hij kan zelfs nog schuin staan, (is namelijk 70 cm breed).

met zijn kont in de punt van de trailer zetten is ook nog niet zo'm gek idee. op die mannier vinden de meeste het fijnst ja. ik ga van de week maar eens proberen of hij in de voorkant past als de wagen achterin staat. maar heb het idee dat hij daar niet gaat passen. maar niet proberen is niet weten. Cool

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:52

Ik heb geen idee hoe die mensen dat doen, maar ik weet wel zeker dat de klep niet zwaar is. Misschien moet je Dyonne (is ook haar boktnaam) even Pb'en, zij kent die mensen misschien beter. De mensen zijn namelijk al op leeftijd, dus de klep zal absoluut niet zwaar zijn. Pony loopt ook gewoon over de klep naar binnen voor zover ik weet.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 12:24

dankjewel, ik heb haar gelijk een pb gestuurd. ben benieuwd! klinkt namelijk wel als een goede oplossing

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:09

Pff, ik ken die mensen ook niet heel goed. Maar die hebben idd sleuven in de klep. En volgens mij is het idd heel niet zwaar. Al is het ook geen zwaar wagentje dat op de klep staat.
Eigenlijk weet ik niet eens goed hoe het vastzit.
Ik stond de eerste keer heel verbaasd te kijken, maar voor hun is het een super oplossing.
Pony heeft ruim voldoende ruimte (is een Welsh).
Maar ja, ik zie ze ook niet supervaak, zou dan eens op moeten letten als ik ze zie.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:25

kan je anders niet iets maken wat je klep vanzelf optil(kom even niet op de naam.(dissel of lier of iets)
dat je dan alleen aan een ding hoeft te drijen of op een knopje druk en je klep gaat omhoog
want mij lijk 80 kilo best zwaar om dat end omhoog te tillen

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:59

Het voor op de disselboom monteren van een wagen is wel mogelijk maar niet aan te raden, de disselboom dient dan meestal te worden verlengd wat op zich nog niet zo'n probleem is maar vaak wordt dan de kogeldruk te hoog. Er zijn wel dergelijke men-trailers in de handel en zelfs daar dient men bij het vervoeren van een koets achter in de trailer gewicht te hebben vanwege de kogeldruk.
Ik ben op dit moment onze trailer aan het restaureren en maak daarop een voorziening aan de achterklep waar ik mijn shet gig aan vast kan hangen met behulp van een ophangbeugel. (gig weegt maar een kilo of 50). Een zware koets zou ik niet aan je klep hangen, zo te zien heb je een Henra trailer waar de scharnieren door middel van slotbouten door het hout zijn gemonteerd. Als je het hout gaat belasten bestaat de kans dat de bouten door het hout worden getrokken. In dit geval dus er voor zorgen dat de ophangconstructie aan de scharnierpoten wordt gemonteerd.

Roy