[AR] Links, rechts?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tess

Links, rechts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 21:31

Zomaar even benieuwd; leren jullie je paard/pony het commando links/rechts aan? Ik was vanmiddag even op een plaatselijke menwedstrijd en in korte tijd hoorde ik het twee keer gebruiken door verschillende menners die de marathon reden.
Doen jullie dit ook en wat is er dan zo handig aan?

Echwel

Re: Links, rechts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 21:40

Het handige is dat je pony al voorbereidt is welke kant hij op moet.
Je hoeft niet aan de leidsels te rukken.
Als je iets te laat bent met sturen en je roept links, gaan ze al.
Bij let op links gaan ze bij ons al.
Dat wordt vanaf veulen al geleerd zodra we wandelen en de hoek bv omgaan, let op rechts..

Net als ho, sta en voorwaarts.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 00:05

Otje kent het wel klein beetje, maar dat heb ik verder niet echt doorgezet, wel gebruik ik het automatisch vaak als ik bijv. aan het oefenen ben met kegeltjes oid of met wendingen.

Lucky (onze eerste hengst, inmiddels verkocht) kende dit op zijn duimpje, érg handig, ik hoefde hélemaal niets met de leidsels te doen Knipoog

bijkomend probleem (in mijn geval dan): waar ik vaak rijd, waait het nogal hard, dus moet je wat harder praten. Als ik dan met vriendin/groom aan het overleggen ben welke route we gaan nemen en het woord 'links' of 'rechts' valt, zwenkte lucky ineens plotseling naar links of rechts Clown

Daar moet je dus wel beetje mee 'oppassen' Knipoog

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 00:15

We oefenden het wel bij onze paarden, maar niet echt dat ze het door en door kenden, mede omdat ze niet alleen voor de marathon werden gebuikt, maar ook voor trouwerijen en volgkoetsen.
En aangezien er vaak overlegd werd waar we heen moesten/ zouden gaan, is dat net als wat JoyCiej007 zegt niet echt handig als ze dan meteen afslaan Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 00:24

wereldhummel schreef:
We oefenden het wel bij onze paarden, maar niet echt dat ze het door en door kenden, mede omdat ze niet alleen voor de marathon werden gebuikt, maar ook voor trouwerijen en volgkoetsen.
En aangezien er vaak overlegd werd waar we heen moesten/ zouden gaan, is dat net als wat JoyCiej007 zegt niet echt handig als ze dan meteen afslaan Knipoog

Knipoog Inderdaad ja. Ik oefen wel eens wat met kegeltjes oid, en waarschijnlijk in de toekomst ook wat meer wedstrijdjes e.d. maar we zijn ook vaak toch gewoon op rit in de natuur, en dan helemaal op voor mij redelijk 'onbekend' terrein (ik verken graag vaak nieuwe route's, heb een heeel scala aan 'vaste route's, maar bedenk iedere keer weer iets leuks) en als je dan overlegt, tsja, dan zit je maar zo tegen een boom aan Clown

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:24

Denk je nou echt dat de paarden het verschil niet
weten tussen een ritje en een wedstrijd.
Zelfs het verschil dressuur marathon weten ze.

Zodra ze op vreemd terrein zijn en ze krijgen peeskappen om
dan weten ze dat het marathondag is..

Gewoon een kwestie van ervaring

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 00:35

Echwel schreef:
Denk je nou echt dat de paarden het verschil niet
weten tussen een ritje en een wedstrijd.
Zelfs het verschil dressuur marathon weten ze.

Zodra ze op vreemd terrein zijn en ze krijgen peeskappen om
dan weten ze dat het marathondag is..

Gewoon een kwestie van ervaring

Eh, bij Lucky gebruikte ik het ook gewoon uit gewoonte in het verkeer, ging ook stuk makkelijker wanneer ik met zweep richting aangaf en met één hand mende (daar was ik toen nog niet echt zo'n ster in)....

En geloof me, we hebben toen ook al aantal keer een 'misverstandje' gehad door overleg tussen mij en mijn passagier....... Knipoog

Dat paarden het verschil weten tussen wedstrijd en buitenrit, tussen marathon en dressuur, ja tuurlijk, dat ben ik met je eens, tegengestelde beweer ik ook zeker niet Knipoog

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:07

Ik heb het mijn pony ook al aangeleerd toen we begonnen..En het werkt eigenlijk heel fijn, zoals eerder gezegd, je kunt ze voorbereiden, en het is vaak al zo als ik zeg 'Links', dat mijn pony al naar links draait, scheelt dus een hoop gestuur. Vaak is het zo dat ze het thuis niet zo aanneemt, als ik links of rechts zeg, maar ze op wedstrijd zo alert is, dat ze dan wel luistert.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:13

Ik riep dat altijd vooral voor mijn groom. Hij raakte vaak de kluts kwijt en op die manier hing hij altijd goed.
Ik merkte wel dat de pony's er iets aan hadden, ze wist dat er een wending kwam oid maar ik had niet het idee dat ze wisten waar ze naar toe moesten. Ik denk dat dat net iets te ver gaat voor de hersenen van een paard.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:49

laura2span schreef:
Ik riep dat altijd vooral voor mijn groom.

Haha, ik riep dat (als groom) vooral naar de menner Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:52

Mijn groom roept dat ook naar mij Clown wil nog wel eens de route op rit vergeten, of onze zorgvuldige, uit het hoofdgeleerde route van speel uw spel. Dan ben ik in de ring en vergeet ik de helft weer Clown

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:33

Ik gebruik het ook op advies van m'n instructrice Ja Nog geen marathon gereden, maar wel vaardigheid en speel uw spel, waarbij het erg goed van pas kwam. Idd niet dat de pony precies weet waar ie heen moet, maar hij is er meer op voorbereid en dat stuurt nog net even makkelijker dan.
Heb trouwens nog niet meegemaakt dat pony vanzelf afsloeg hoor, bij gesprek met de groom. Wel dat ik moet oppassen met 'ja' Haha! want dan denkt ze te mogen galopperen. Zo'n stom foutje van mezelf om dat te gebruiken Bloos

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:28

Om misverstanden te voorkomen zou je ervoor kunnen kiezen om de commando's in een andere taal te gebruiken, dat is vrij gebruikelijk. Hoef je niet zo op te letten met wat je zegt!