longeren in stap moeilijk en pijn in mijn handen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

longeren in stap moeilijk en pijn in mijn handen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 20:36

Ik heb twee vraagjes.

Ben sinds kort bezig met longeren. Gebruik een enkele longe met een bitstukje en twee touwtjes om bij te zetten (touwtje onder de benen door, door de bitring en dan aan de longeersingel vast).
Dubbele longe is (nog) geen oplossing, omdat ik hier 0,0 ervaring mee heb en dit niet zomaar even wil gaan proberen: eerst eventjes een keer met mijn instructrice afspreken voor een les hierin, paard kent dit volgens mij ook niet!

In merk al een tijdje (ook zonder het bijzetten al) dat ik heel veel last van mijn hand heb waar ik de longeerlijn in heb, vooral op de linkerhand (rechts gaat allemaal wat moeilijker, omdat dan links de longeerzweep zit en dat toch mijn passieve hand is) merk ik het heel goed.
In het begin hield ik het touw in mijn linkerhand en de zweep in de rechterhand en dan had ik heel veel last van mijn linkerhand. Dacht dat het toen kwam omdat er druk op die hand staat met behoorlijk wat touw erbij... Heb toen op bokt ergesn de tip gelezen om rechts zowel de zweep als de longeerlijn te pakken en links alleen het laatste stuk touw. De pijn is dan weg uit mijn linkerhand, maar komt dan in mijn rechterhand. Hier heb ik dus geen druk op, behalve de kracht die nodig is om de zweep in de hand te houden (deze kracht is overigens te vergelijken met de kracht die ik nodig heb om het paard aan de longe vast te houden).
Weet iemand waar dit van kan komen, en vooral wat ik er aan kan doen?

Verder merk ik dat mijn paard erg veel moeite heeft met de stap aan de longe. Hij stapt heel lui en gaat met zijn hoofd constant klooien met de touwtjes en dan er aan trekken (doet hij ook regelmatig onder het zadel overigens) om er onder uit te komen. Onder de man geef ik dan wat been en dan is hij weer bij de les. Echter, als ik bij de longe met mijn tong klik of de zweep iets ophef (of er maar aan denk zo'n beetje...) dan zit hij in draf, actiever stappen lukt niet, die stand kan ik niet vinden aan de longe.. Overigens is het terug komen vanuit de draf naar de stap ook erg moeilijk en dit kan (zeker in het begin van het longeren of als ik veel overgangen rijd) gemakkelijk 1 of 2 rondjes duren...

Tips zijn welkom Knipoog

Margreet

Re: longeren in stap moeilijk en pijn in mijn handen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:57

Een zweep omhooghouden is best zwaar. Ik laat 'm zelf nog wel eens naar achteren wijzen ipv naar voren, dat scheelt een stuk. Je zwiept 'm indien nodig makkelijk naar voren richting je paard, zeker als je zorgt dat de slag lekker lang is.

SharonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:14

Margreet schreef:
Een zweep omhooghouden is best zwaar. Ik laat 'm zelf nog wel eens naar achteren wijzen ipv naar voren, dat scheelt een stuk. Je zwiept 'm indien nodig makkelijk naar voren richting je paard, zeker als je zorgt dat de slag lekker lang is.

Wat Margreet zegt, doe ik ook. Het helpt een beetje.
Maar dat slome stappen deed mijn paard eerst ook, maar zwaai je zweep naar links en rechts en mijn paard liep al door. Ik raak haar nooit met de longeerzweep!
Maar dat sneller terug komen naar stap, dat is gewoon het doen. Hoe vaker je longeert, hoe sneller je paard het straks begrijpt. Als het echt meer dan 1 rondje duurt, zou ik zeggen; Laat hem/haar maar halthouden. Gewoon luisteren!

Veel succes met longeren!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:17

Ik heb er ook last van, mijn linkerhand is minder getraind dan mijn rechterhand Knipoog Wat Margreet zegt helpt inderdaad, en ik wissel nog wel eens de richting van de zweep zodat het zwaartepunt veranderd en je net wat andere spieren in je pols/hand gebruikt.

Stappen aan de longe is ook voor mijn verzorghaf moeilijk, hij blijft net niet actief genoeg. Ik heb hem gelukkig inmiddels zover dat ie op mijn stem ook wat door kan stappen ipv in te zakken en te gaan lopen slingeren. Oefening baart kunst!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 13:30

Ja, maar ik heb niet het idee dat het alleen door die zweep komt, want als ik de longe in mijn linkerhand houdt (zonder de zweep dus), heb ik ook onwijze pijn in mijn hand na een tijdje, van het kracht houden op de longe.
Zou het kunnen dat de longe te lang is ofzo, en dat ik daar last van krijg, doordat ik teveel in mijn hand moet houden?

Stappen is duidelijk Knipoog Gewoon blijven oefenen.
@SharonB: dat gaat dus niet, want zodra ik iets doe om hem actiever te krijgen, gaat hij meteen draven. Het blijven oefenen om hem in stap te krijgen helpt wel inderdaad, het gaat steeds beter Knipoog