hoe vaak bekappen jullie je paardje??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

hoe vaak bekappen jullie je paardje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 11:55

hallo,
ik had een vraagje,,
hoevaak bekappen jullie paardje
doen je het gewoon standaart??
of als de hoeven weer een nodig moeten
hebben je een gewone bekapper
of een natuurlijke bekapper??
ik heb namelijk nu bijn 2 weken een eigenpaardje
maar zit toch nog even te denken wat voor soort bekapper
ik zou willen hebben, en hoe vaak ik het wil doen???
groetjes

8nnemiek

Re: hoe vaak bekappen jullie je paardje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:40

Ik heb ook een hele tijd getwijfeld of ik mijn paard natuurlijk zou laten bekappen, of traditioneel. Ik heb nu een traditionele bekapper die de straal netjes laat staan en de hoef rond vijlt en de hielen niet extra hoog laat staan. Dus eigenlijk een beetje natuurlijk en een beetje traditioneel door elkaar. Zelf vijl ik elke week wat bij. Dus ik zit echt tussen de twee stromingen in. En dat bevalt me prima. Zijn hoeven doen het heel goed zo en hij loopt prima zonder te struikelen. En daar gaat het om natuurlijk. Dat je er zelf een goed gevoel bij hebt en dat je paard zich goed voelt.
Er zijn veel slechte traditionele bekappers, maar ook veel slechte natuurlijk bekappers. Dus het is even zoeken voordat je de juiste persoon vindt.

Ik laat de bekapper om de 3 tot 4 maanden komt. Ligt eraan hoe de hoeven er uit zien. Nu alweer bijna 4 maanden geleden, en ze zien er nog prima uit zonder veel eraan te vijlen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:07

Ik bekap mijn paard wanneer ik dat nodig vind, vijl hem ongeveer om de 3 dagen even bij. 1x in de 6 week komt er een smid die mijn paard natuurlijk bekapt Ja

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:52

Ik vijl als het nodig is de rand wat bij, de onderkant mag mijn bekapper doen (daar waag ik me liever niet aan). De bekapper komt om de 3 maanden ongeveer.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:21

Ik laat ze natuurlijk bekappen. Mijn fjordenmerrie hoe ik grotendeels zelf bij door de rand wat bij te veilen, daar heeft de oefsmid al bijna 2 jaar niks anders aan hoeven doen. Mijn kruising tennessee walker heeft slechtere hoeven die nog een beetje raar van vorm zijn, waarschijnlijk zijn ze vroeger erg verwaarloost geweest. Daar komt hij wel elke 2 maanden bij om het bij te houden, in de hoop dat ze uiteindelijk beter worden, maar ik heb Bailey nog te kort om vooruitgang te zien. Ook daar hou ik wel zelf de 'mustang roll' van bij.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:45

Mijn paard wordt iederen 6 weken bekapt door 'mijn' Strasser-bekapster. Zelf houd ik hem tussentijds bij en bekap hem dan om de 2 weken ongeveer, net wanneer het nodig is.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:48

Onze traditionele hoefsmid komt onze paardjes eens in de 3 maanden bekappen. Of eerder als dat nodig mocht zijn.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:22

Ik heb een beetje hetzelfde als Mystictinker.
Ik heb een traditionele smid,die de straal laat voor wat ie is,en een mooie mustangrol vijlt.
Ik laat hem om de 3 a 4 maanden komen,dus zo'n 3 á 4 keer per jaar.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:58

Mijn bekapster laat ik ook om de drie a vier maanden komen en zelf bekap ik 's winters 1x per maand en 's zomers 2x per maand.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:09

Ik doe alles zelf en doe 1 keer in de 14 dagen een snel beurtje, dus alleen de wand mooi maken. De andere keer, dus 14 dagen later, pak ik alles mee, ook de zool.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:36

ik heb sinds kort een nieuwe bekapster, Ellemieke Fransen. zij bekapt volgens de natural balance methode, en dat is mijn prima bevallen. ik heb een hoop gezeur gehad met traditionele 'smeden', en kennelijk meerdere getroffen die niet wisten wat ze deden. paard elke keer gevoelig... het afgelopen jaar is er dan ook (tot afgelopen maandag) niemand aangeweest behalve ikzelf. Ellemieke was erg tevreden over mijn werk en zei dat ik zo door moest gaan. als ik haar nodig heb bel ik, hoe vaak dat zal zijn weet ik niet, maar ik laat haar zeker regelmatig over de vloer komen voor controle.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:18

Mijn knollie wordt op dit moment 2 keer per week gedaan. Zijn hoeven groeien zo gigantisch snel nu dat het wel zo vaak moet gebeuren. gelukkgi zit het bij de stalprijs inbegrepen anders zouden we zo arm zijn aan kap kosten.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:24

De hoeven van mijn twenter is tot nu toe maar 1 x bekapt. Ik heb eerder een topic geplaatst, omdat ik dacht dat dat abnormaal zou zijn. Maar ik heb dus een goedkoop paardje, hihi.
Ik heb een normale smid gehad, de eerste keer, maar dat ging niet goed (ik was er helaas niet bij). Hij heeft haar ook veel te kort bekapt waardoor ze zeker een week kreupel liep. Ik heb een tel.nr van een andere smid die schijnt heel rustig en goed te zijn. Maar het is nog steeds niet nodig, dus ik wacht het wel af.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:22

Ik doe mijn paard wanneer het nodig is. Ik rij veel over het harde en mijn paard staat s'nachts op een stuk waar het overgrote deel verhard is. Veel werk heb ik er niet aan dus. Ik denk dat ik gemiddeld 1 keer in de maand weer een nieuwe mustangroll maak. Ik laat tegenwoordig de steunsels staan en de hoefwand iets langer aan de straal kom ik niet. Dit werkt het beste voor mijn paard.

joyca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:17

Hooguit 1x in het half jaar. Ze loopt veel over de verharde ondergrond, maar haar hoeven worden niet te kort ofzo... Ze zijn gewoon bikkelhard, heel prettig.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:55

Elke 7 a 8 weken, op de normale manier door de hoefsmid.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:26

hmm, wat is een mustangroll?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:13

Wickedwyvern schreef:

Flinke afronding. Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:26

JoviBan schreef:
Wickedwyvern schreef:

Flinke afronding. Knipoog
Idd.
Ik heb een Jip en Janneke tekening gemaakt om te laten zien wat het is.
(let dus niet op mijn tekenkunst,het gaat om de mustangroll):
Afbeelding

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:36

Traditionele smid elke 8 weken ongeveer. In de zomer rondom op ijzers (voor de kalkoengaten), in de winter van de ijzers af of alleen voor. Heeft prima hoeven en ik heb een fijne en geduldige smid.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:03

Bedankt Tinkerloos en Joviban!
Ja, dat doet mijn hoefsmid ook Lachen
Heb mijn paard sinds januari, hoefsmid is nu 1 keer geweest en ga binnenkort bellen voor nieuwe afspraak. Voor mij is het dus nog zoeken naar hoe vaak. Maar ik denk dat ik toch met name naar de hoef zelf blijf kijken of het nodig is of niet.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:19

Twee of drie keer per jaar. Ik rijd expres stukken op verharde wegen, ook in draf, om de hoeven natuurlijk te laten slijten. Volgens mijn NB'er gaat het goed zo. Ik kan zelf niet vijlen want ben een kluns en als hij zegt dat het vaker moet dan komt ie maar vaker Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 01:28

elke maand

chareno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:16

onze pony gaat zo'n beetje om de 6/8 weken ze wordt natuurlijk bekapt.wij zijn er tevreden over en zij ook.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:21

mijn paard gaat eens in de 6- 8 weken. Ik had een natuurlijk bekapper, maar wegens omstandigheden ben ik toch overgestapt naar een traditionele smid. (niet omdat ik de bekapper niet goed vond, maar het contact verliep nogal stroef waardoor mijn paard met flares stond en ik weer van voor af aan kon beginnen).
Mijn smid bekapt heel netjes, geen holle zool, eigenlijk zie ik bar weinig verschil met de natuurlijk bekapper. Hij vijlt zelfs uit zichzelf de "mustangroll" er al een beetje in, heb hem daar nooit om gevraagd. Daarnaast let hij goed op de beenstand, waardoor mijn paard nu iets anders wordt bekapt van achteren, opdat hij minder wijd staat/ loopt.

Beide geprobeerd, over beide positief. Als het contact gewoon goed en makkelijk was gegaan had ik ook natuurlijk blijven doen, maar nu heb ik een traditionele "surrogaat" bekapper Knipoog