Hoe bijzetten als paard overspringt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cishashka

Hoe bijzetten als paard overspringt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 09:58

Als ik mijn paard rij, en longeer dan springt ze over. Nou ben ik al aan het werk om dit punt te verbeteren, en meestal springt ze alleen over in een hoek, rechte stukken doet ze wel goed. Nou heb ik al verschillende 'standen' geprobeerd aan de longe, maar weet iemand misschien wat de beste manier is hoe je je paard bij kan zetten aan de longeerlijn als ze overspring in galop?
Alvast bedankt. Lachen

Marieke_K

Re: Hoe bijzetten als paard overspringt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:02

Wat helpt is met dubbele lijnen longeren. Dan kan je de buitenteugel begrenzen waardoor ze niet naar buiten kan vallen en om kan springen.

Als je geen dubbele lijnen hebt zou ik de binnenbijzet iets korter maken dan de buitenste. Zo heeft je paard iig de goed stelling. Je hebt dan alleen wel kans dat ze alsnog omspringt omdat ze over haar buitenschouder kan weglopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:17

Dubbele lijnen moet je niet zomaar even doen, je werkt veel meer in en je bent veel sterker. Dat zou je met een ervaren iemand eerst moeten oefenen.

Als je paard overspringt, zit ze ergens vast. Gewoon blijven longeren en loswerken. Wordt op den duur beter. Als ze overspringt meteen laten draven, die overgang die ze dan maakt is juist goed voor haar en weer goed aan laten springen.

Mijn paard springt ook over als hij een tijd niet geoefend is geweest. Veel overgangen maken en veel laten galopperen. Wat heel goed voor hem is om de bak met een lijn voor de helft afzetten en longeren zonder iets. Veel laten galopperen en draven met veel overgangen, dus een paar stappen draf en een ronde of 2 galop, weer draf, galop,dus veel afwisselen. Op een gegeven moment worden de overgangen steeds vloeiender, wordt hij losser in de rug en zal hij met zijn hals gaan zakken. Doe dit een paar keer per week, kan ook voor je gaat rijden een minuut of 5 a 10. Als hij genoeg los is geworden in de rug en hals zal hij niet meer overspringen. Hij springt over omdat hij vind dat zijn andere galop prettiger aanvoelt, dus galop op zijn makkelijke kant, dus eigenlijk is hij scheef.

Ga met longeren niet vaster zetten of trekken of zo, je maakt het alleen moeilijker voor hem en je zult hem dan juist vaster gaan maken ipv losser. Hij moet het zelf doen door gewoon veel extra beweging zonder dwang. Stel je rijdt buiten gewoon veel galop doen is altijd goed en makkelijk voor hem, wordt zijn achterhand sterker van.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 10:33

@ Russel: Bedankt voor de tip, en ja indd als ik haar vast zet dan heeft het niet veel oplossingen, in draf loopt ze eigenlijk wel goed. Alleen in galop vind ze het moeilijk, maar moet ik haar dan dus helemaal niet bijzetten? En met rijden ook gewoon in de galop niet aan de teugel rijden?
Ik ga volgende week donderdag een strand rit maken met mijn vriendin, hopelijk leverd dat verbetering op, want de vorige keer toen ik ergens hard had gegalopeerd, galopeerde ze in de bak de volgende dag een stuk beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:44

Idd gewoon veel laten galopperen zodat ze spieren krijgt en haar achterhand sterker wordt. In de galop is het makkelijker voor haar om haar rug te gebruiken dan in de draf. In de draf kan ze hem wegdrukken. Je kunt wel gaan bijzetten, maar meestal doet men dat door de hals vast te zetten.

Misschien een pessoa teugel, dan de stand lang/laag en tussen de benen vastklikken. Dan wordt ze gestimuleerd haar achterhand te gebruiken. Maar regelmatig rijden en zeker buitenritten zijn eigenlijk beter en makkelijker.

Een flinke staprit is ook goed, een uur stappen onder de man wordt vaak onderschat. Het aan de teugel rijden gaat steeds makkelijker naarmate ze beter bespierd wordt en losser in haar lijf wordt. Stel je zet haar hoofd vast en ze springt toch steeds verkeerd aan, train je niks, gaat je paard in 2 delen lopen.

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 10:53

Bedankt, heb veel aan je tips. Ze heeft meestal dat ze geod aanspringt, maar dan in de hoek drukt ze haar achterhand eronder uit omdat het lastig vind. Ik ben benieuwd of er verbetering in zit nadat ik die strandrit heb gemaakt. Maar met rijden is het ook lastig, rechtsom springt ze meestal niet over. Maar linksom wel, en valt ze ook weg met haar stelling e.d. Maar zal proberen goed haar achterhand te trainen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:54

Als je les hebt, kun je vragen of je lesgever ervaring heeft met rechtrichten.