Rechterstelling voor de kar gaat prima; soms zelfs loopt ze gewoon over haar schouder weg, of pakt het bit rechts vast (ook erg irritant, ik maak dan korte ophoudingen, maar paar minuten later begint ze gewoon weer)...
Vanmiddag bezig geweest met linkerstelling vragen, man, dat wás me een dráma... rechterleidsels erbij, zweep aan de linkerkant als 'beenhulp', en dan rustig met links vragen. linkerstelling ho maar, óf ze gaat gewoon naar links stappen, óf ze gaat gewoon stilstaan en weigert vervolgens verder te lopen. Terwijl het rechts zo goed gaat, dat doet ze zelfs heel vaak uit zich zelf, ook rechtrichten en rechtstellen vormt soms een probleem, omdat ze dus weer rechts het bit vast pakt af en toe.
Ze is een super brave pony, maar als ze iets moeilijk vind (en dat is toch vaak het meer dressuurmatige werk) dan kan ze super irritant, zeikerig en klierig gaan doen.
Hoe moet ik dit oplossen, en hoe kan ik haar aanleren dat linkerstelling, net als rechterstelling, gewoon hoofd/hals naar links is, maar wel rechtuit lopen? Als ze stilstaat, kan ik haar zo naar beide kanten 'inbuigen'... Waarom dan niet rustig in stap?
Heeft iemand goede tips? ohz zit ze daar namelijk ook erg te klieren, en probeert allerlei uitwegen te bedenken, op de zweephulpen voor de kar als 'beenhulp' reageert ze ook niet echt goed op dat moment...