[AR] nieuw mentuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ladymagic

nieuw mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 12:49

Hoi Allemaal,

Toen ik me laatst op stal liet ontvallen dat ik wil gaan mennen met mijn pony kreeg ik spontaan van iemand een 2dehands mentuig aangeboden.
Ik weet nog maar weinig van mennen en wil eerst een cursus gaan volgen, goede begeleiding zoeken en mijn pony laten beleren.
Maar nu kreeg ik dus dat tuig aangeboden voor 200 Euro, het is een dubbelspan tuig wat je 'los kan koppelen' zeg maar tot enkelspan tuig, als ik zo eens rond kijk kosten de meeste enkelspan tuigen toch alleen al wel het dubbele (ideal bijvoorbeeld) dus tja, toch eens het kijken waard. Alleen weet ik niet zo goed waar ik op moet letten, het tuig is dubbel gestikt, meer weet ik niet.
Hebben jullie tips?

Divine

Re: nieuw mentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:07

Hoi,

Kijk goed naar de kwaliteit van het leer (ik neem aan dat het een vol-leren tuig is?). Het mag niet uitgedroogd zijn, en als je een stuk leer dubbel vouwt, dan mag het niet barsten. Kijk de kritieke punten goed na, zoals de lichtogen, strengen, singels, stiksels. De delen die veel belast worden mogen nagenoeg geen slijtageplekken hebben. Ook de gespen moeten nog goed zijn en soepel in gebruik zijn.
Ik las laatst ergens (in de Mensport geloof ik), dat wanneer het leer heel erg ruikt, dat het dan van een goedkope (slechtere) leersoort is gemaakt. Ook een punt dus om op te letten.

Van belang voor de pony/paard is, is dat het tuig goed past. Het schoftje mag niet te klein zijn (net als dat een zadelboom niet te smal mag zijn), en het borsttuig moet voldoende breed zijn. Een smal borsttuig hoort meestal bij een showtuigje, en is niet geschikt om wat zwaarder werk (buitenritten) mee te doen. De druk wordt dan verdeeld over een te klein oppervlak, en dit is niet goed voor het paard.

Ken je niet iemand die er meer verstand van heeft? Wellicht dat diegene ook even wil kijken naar het tuig.
200,- euro is niet duur voor een goed tweedehands tuig, maar kijk wel uit naar wat je koopt. Goedkoop is vaak duurkoop, en met een slecht (passend) tuig kun je een hoop schade aanrichten bij je paard.

Succes!

ps: Kijk ook even in het FAQ voor AR, bovenin het overzicht. Hier staat ook wat over tuigen.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 17:28

Dankjewel voor de tips!
Hier kan ik wat mee Ja.
Goed tuig vind ik heel belangrijk, als je aan het rijden bent en je zadel begeeft is het geen gigantisch drama zolang je niks breekt, maar als het tuig breekt en de kar hangt niet meer goed achter de pony gaat het ook gelijk flink fout ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:33

Divine schreef:
Ik las laatst ergens (in de Mensport geloof ik), dat wanneer het leer heel erg ruikt, dat het dan van een goedkope (slechtere) leersoort is gemaakt. Ook een punt dus om op te letten.

Dat komt doordat het leer dan goedkoop gelooid is.