Longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R0Xy

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 22:04

Ik heb een vraagje.

Ik heb een verzorgpony waarmee ik graag een keer wil longeren.
Ik mag dat doen van de eigenaar, dus ik wil het graag een keer proberen!

Kunnen jullie mij wat tips en uitleg hierover geven?

Abby_Snow

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:55

Wat weet je al van longeren?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:09

Kan de eigenaar je niet een keertje helpen?

COKI12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:38

je moet zorgen dat hij door blijft draven of galoperen oof stappen met de zweep of mond aan later galop of draf!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:43

eerst handig te weten hoe je de lijn moet bevestigen. in ieder geval niet aan 1 bitring...
verder 1 hand om te lijden en andere hand om te drijven. pfff ja, hoe leg je dat uit? er zijn wel zat boeken over en als je googled zijn er vast ook wel sites over...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:48

wat tips:

Zet (zeker als het paard het nog niet kan) een stukje weiland/bak af tenzij er een longeerbak ofzo is.

Als je niet weet hoe je de lijn aan het bit moet vastzetten, doe dan een halster aan of een tussentstukje (met aan elke kant 1 klipje) aan de longeerlijn

Gebruik altijd een zweep

Als je paard naar binnen valt (dus meer naar jou toe komt lopen) wijs met de zweep naar de buik

je zweep is om te Drijven (hand die het meest bij de kont is) andere hand is om te Lijden (hand die dichtst bij hoofd is) daarin houd je de longeerlijn.

Zorg dat je een driehoek bent: Het paard als 1 lijn je zweep als 1 lijn en het touw als 1 lijn.

Duidelijke commandos dus niet de ene keer Draf en de andere keer Prrrt

Doe op elke kant evenlang ongeveer anders gaat je paard na een tijd een beetje scheef staan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:52

Lijden? Dat vind ik zielig... Doe maar leiden Knipoog

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:55

Doe igg nooit de longeerlijn om je hand etc. als je een wilt paard heb kun je er in verstrikt raken en kunnen er nare ongelukken gebeuren. Verder als je met hoofdstel gaat longeren, teugels eraf of onder die riem (kom er even niet op Clown ) Zodat ze er niet in stappen. Zorg ook dat het paard doet wat je wil dus als jij hem linksom wilt hebben moet ik die kant op blijven.
Blijf ook stil staan op een plek, als het ware om een been draaien.
Zo kun je je paard ook leren op commando stap draf galop aan de longeer! igg ook veel je stem gebruiken.
Veel succes vertel ook even hoe het is gegaan. Knipoog

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:51

Ik heb zelf veel gehad aan het boek longeren met Lammert Haanstra. Maar de theorie is nog niet de praktijk. Je kunt als het even niet zo gaat als het zou moeten, moeilijk het boek er bij pakken.
En het ene paard of het andere paard dat scheelt ook.
Ik heb er op dit moment veel baat bij longeerles. Duidelijke instructie vanaf de kant maar ik moet het zelf doen. En natuurlijk veel (frequent en niet te lang)oefenen en niet te veel tegelijk willen. Iedere keer met longeren maken mijn paard en ik vorderingen (Paard vertikte het rechtom te gaan). Ik zie veel meer van het paard nu ik het wat langer doen en kan daarom veel sneller reageren.
Wat bij ons heel goed geholpen heeft is een stuk af te zetten. Het trekken aan de lijn was ook meteen over. Ik kan op een plek blijven staan. En wat voor mij een heel groot pluspunt is dat het paard onder het zadel veel beter is gaat lopen.
Succes en geef niet op!!!

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:56

Goed advies van Winnetou. Ik heb haar zien werken met haar paard en het gaat nu inderdaad veel beter. Zelf doe ik het nu ook op die manier. Iemand die goed kan longeren heeft mij (met mijn paard) goed geholpen. Ze heeft me verteld waar ik op moet letten en wat je doen moet.
Dus een tip: zoek iemand die er verstand van heeft en laat je helpen. Longeren is heel leuk om te doen. Succes.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:59

Het heeft mij de eerste keren veel kracht en inspanning gekost. Nu longeer ik alleen in een afgezet stuk en sinds een week in een longeercirkel. Mijn paard trekt niet meer aan de lijn. Ik kan nu op een plek blijven staan. Vandaag ging mijn paard voor het eerst zonder problemen rechts om, heeft ca. 2 maanden geduurd. Heb daarna ook zonder lijn geprobeerd en dit was een hele leuke ervaring, zowel voor mijn paard als voor mij, zelfs rechtsom zonder lijn ging goed. Er blijven punten om aan te werken maar iedere keer een klein stapje verder. (en af en toe een longeerles en regelmatig doen)