Is longeren noodzakelijk? Is het goed voor de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kejen

Is longeren noodzakelijk? Is het goed voor de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 21:55

hallo,
Ik zat ineens te denken is het goed voor de paarden? Is het noodzakelijk?Waar is het eigenlijk goed voor?
Voor de spieren oid?

Of doe je het alleen voor de variatie?
Helpt longeren ook als je een stijf paard heb?
oid.

In het algemeen: Hoezo longeer je eigenlijk?
Kan je ook een paard nemen zonder te longeren en alleen maar rijden ?

groetjes.

Abby_Snow

Re: Is longeren noodzakelijk? Is het goed voor de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:57

Longeren is wel goed voor de spieren! net zoals met rijden. je kunt leren dat ie bv bij stap gaat stappen en als je zegt draf dat ie dan gaat draven. Met longeren (bij mij dan) gaat mijn pony beter naar me luisteren

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:56

Ik ben ruim een maand geleden begonnen met longeren bij een 12 jaar oud paard (krijg hier wel vanaf de zijlijn hulp bij). Ik zie nu al meer spierontwikkeling en onder het zadel loopt hij beter. Rechtsaanspringen in galop was een ramp maar door het longeren gaat dat nu al een stuk beter.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:40

ik ben ook niet zo lang geleden begonnen met longeren omdat ik thuis geen aandacht kreeg van het paard als ik er op zat en ergens anders wel. Mijn instructeur (vorige eigenaar) had het er over om hem eens flink aan het werk te zetten aan de longe, zodat hij op stemhulp kwam en thuis niet meer te rijden.

Rijd hem nog steeds niet thuis, maar merk zelfs op vreemd terrein al heel veel verbetering. Als hij ergens anders mee bezig is en ik laat mijn stem horen, is hij meteen weer bij de les en in de overgangen (terug vooral) kan ik hem helpen met een stemhulp.

Het is zeker niet noodzakelijk, maar wel prettig.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:41

Hulpen leren kennen en beweging voor als je geen tijd/zin/mogelijkheid hebt om te rijden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:43

longeren kan wel degelijk goed helpen een paard verder te ontwikkelen mits je het op de goede manier doet en niet om een beetje rondjes te laten rennen want dat is juist niet goed voor de gewrichten. Zorg er ook voor dat je volte niet te klein wordt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:38

Wij ervaren dat het we degelijk nut heeft!

Onze merrie wordt duidelijk losser in de spieren als we haar eerst lekker longeren. Het verschil in rijden als we wel of niet vooraf gelongeerd hebben is goed te meken. Bovendien heeft ze nog wat moeite met goed galoperen en dat kan zo aan de longe goed geoefend worden. Ook kan ze zich even uitleven als dat nodig is (en dat is het toch wel 1 keer per week Haha! ).

We longeren gewoon aan het halster, ook al wordt vaak gezegd dat dat geen werken is maar rondjes laten lopen. Omdat het paard juist moet leren zelf haar balans te vinden en te houden gebruiken we (nog) geen bijzet e.d. en dat werkt prima (doe je immers bij een jong paard ook niet). Ik vind longeren dus echt een prima methode om met je paard te werken. Daarnaast kun je vanaf de grond ook goed zien hoe ie loopt.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:15

Wat leuk dat deze vraag gesteld wordt. Zelf heb ik namelijk mijn twijfels over het nut van longeren.
Er wordt hier gezegd dat je d.m.v. longeren je paard kan leren te gehoorzamen aan stemhulpen. Dit denk ik ook, maar dat kan net zo makkelijk geoefend worden tijdens het leiden (hoewel je dan moeilijk een overgang naar galop kunt maken uiteraard). In principe is het daarvoor dus niet noodzakelijk.
Longeren is continu in rondjes lopen, wat volgens mij best belastend is voor spieren/pezen/gewrichten. Het wordt ook sterk afgeraden bij jonge paarden (groeit het dan scheef?).
Waar ik zelf nog aan heb zitten denken is het volgende: ik weet niet of iedereen hier weet wat een join-up inhoudt? Het doel ervan is je leiderschapspositie laten bevestigen door je paard, door het van je weg te sturen (dus weg uit je "kudde"), zoals in de natuur ook gebeurd als het paard iets verkeerd doet. Op een gegeven moment zal het paard bepaalde tekens vertonen die aangeven dat hij zich - grof gezegd- aan je onderwerpt. Op dat moment mag het paard naar je toe komen. Bij longeren doe je eigenlijk hetzelfde, maar mag het paard hoe dan ook niet naar je toe komen. Is dit nou niet heel verwarrend voor je paard? Hij toont zich onderdanig, maar jij blijft hem als het ware straffen...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:22

Voor jonge paarden is te vaak longeren idd te zwaar. De spieren worden op iedere hand zwaarder belast dan dat je rechtuit rijdt.

Ik longeer regelmatig met dubbele lijnen omdat het mijn verzorghaf losser maakt, ik kan hem makkelijker corrigeren dan als ik erop zit omdat ik goed kan zien wat zijn reactie is.

Ik denk dat paarden redelijk goed een join-up en werk uit elkaar kunnen houden. Je bent toch iets anders met je paard bezig als je grondwerk doet dan als je staat te longeren, die van mij heeft er iig geen problemen mee.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:02

De mijne maken dat onderscheid ook duidelijk. Aan de longe is werken en loswerken heeft ook vaak een speelelement in zich. Dat begint vaak met een beetje spelen en dollen, daarna laat ik ze lopen met uiteindelijk vrijwillig een join up. Aan de longe blijven ze altijd aan het eind keurig op de cirkel staan en wachten ze op mijn commando om naar me toe te komen. Zal ook wel aan mijn houding liggen neem ik aan, die is met longeren anders, al is de positie tijdens het laten lopen wel voor een groot deel gelijk. Ook het van hand veranderen gebeurt aan de longe uiteraard anders (netjes halthouden, naar me toe komen en dan de andere kant op).

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:19

Ok, dat klinkt ook wel logisch ja (vooral dat gedeelte over je eigen lichaamshouding)...

Ariannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:09

wij longeren onze paarden met name voor de keuringen. Het nuttige van longeren is dat je je paard zelf kunt zien lopen onafhankelijk van de zit van een ruiter. Je kunt zien hoe hij zijn been plaatst en je kunt direct correcties geven. Mijn voorkeur is longeren aan de dubbele longe op een ovaal. soms zet ik een paard in de touwtjes en laat hem dan los lopen.

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:12

Ik longeer mijn haffie 1x per week en dan zet ik een stuk van de bak af en laat hem los lopen, dit gaat heel goed en ik zet hem vaak wat bij met touwtjes..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:16

Ariannne schreef:
wij longeren onze paarden met name voor de keuringen. Het nuttige van longeren is dat je je paard zelf kunt zien lopen onafhankelijk van de zit van een ruiter. Je kunt zien hoe hij zijn been plaatst en je kunt direct correcties geven. Mijn voorkeur is longeren aan de dubbele longe op een ovaal. soms zet ik een paard in de touwtjes en laat hem dan los lopen.

een paard inde touwtjes? wat moet ik me daar bij voorstellen?

Ariannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:58

je paard met longeersingel en hoofdstel en dan de touwtjes volgens de lammert haanstra methode via singel en bit tussen de benen door aan de singel vast maken. Je paard zoekt dan zelf een rustige halspositie waarbij hij zijn rug mooi kan rekken en daardoor het achterbeen actiever kan zetten.

Brando12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 15:06

Longeren is volgens mij toch wel een belangrijk onderdeel van de africhting van een (jong) paard... Ik kan echter wel begrijpen wat Tuffi en Kaat zeggen over de belasting van pezen en spieren maar longeren is iets dat je zoiezo niet elke dag moet doen maar ik denk dat af en toe is longeren zeker niet slecht is, al is het maar om je paard eens afwisseling te geven, net zoals we af en toe een buitenrit maken. Longeren is echter ook wel goed voor de spierontwikkeling van de rug omdat paard zijn rug kan onstappen zonder het gewicht van de ruiter op zijn rug. Bij longeren let ik er steeds op dat het paard in kwestie goed voorwaarts blijft, de rug goed gebruikt en liefst een beetje de hals laat zakken en de neus iets voor de loodlijn gaat brengen... longeren is voor mij belangrijk, maar al even belangrijk is de ondergrond waar je op gaat longeren...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:22

Ariannne schreef:
je paard met longeersingel en hoofdstel en dan de touwtjes volgens de lammert haanstra methode via singel en bit tussen de benen door aan de singel vast maken. Je paard zoekt dan zelf een rustige halspositie waarbij hij zijn rug mooi kan rekken en daardoor het achterbeen actiever kan zetten.

Afbeelding

De Laufferteugel
De Laufferteugel bestaat net als de bijzetteugel uit twee leren riemen, maar deze zijn wat langer. Ook de Laufferteugel heeft aan de ene kant een haak en aan de andere kant een mogelijkheid om langer en korter te maken. De riem wordt vastgemaakt aan de zijkant van de longeersingel, door de bitringen gehaald en dan weer vastgemaakt aan de zijkant van de longeersingel. Het lijkt veel op de slofteugel alleen de bevestiging is anders. Doordat je de teugel aan de zijkant bevestigt i.p.v. tussen de voorbenen door, heb je dezelfde zijdelingse begrenzing als bij de bijzetteugel. Als je een longeersingel met ringen op verschillende hoogtes hebt, kun je de teugel op verschillende manieren bevestigen. Hier kun je een beetje mee experimenteren, maar de hoek mag nooit te groot zijn. Met de Laufferteugel kan het paard voorwaarts-neerwaarts lopen zonder dat de neus achter de loodlijn komt.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:59

Longeren is toch ook goed om ze vooruit te krijgen als je een sloom paard hebt? (heb ik ergens gelezen)

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:08

Longeren is zeker heel nuttig, ik heb bv. een paard die het liefst haar buik laat hangen en haar onderhals eruit drukt, nu rijden we haar voorwaarts neerwaarts, hierdoor moet ze haar bovenlijn bol maken, met mijn gewicht is dat voor haar nog moeilijker (ze is 12) dus longeren we haar 2 x per week met een pessoa teugel (onder begeleiding), dan hoeft ze het ruitergewicht niet mee omhoog te drukken en kan ze toch sterker worden in haar bovenlijn.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:00

Brando12 schreef:
Longeren is volgens mij toch wel een belangrijk onderdeel van de africhting van een (jong) paard... Ik kan echter wel begrijpen wat Tuffi en Kaat zeggen over de belasting van pezen en spieren maar longeren is iets dat je zoiezo niet elke dag moet doen maar ik denk dat af en toe is longeren zeker niet slecht is, al is het maar om je paard eens afwisseling te geven, net zoals we af en toe een buitenrit maken. Longeren is echter ook wel goed voor de spierontwikkeling van de rug omdat paard zijn rug kan onstappen zonder het gewicht van de ruiter op zijn rug. Bij longeren let ik er steeds op dat het paard in kwestie goed voorwaarts blijft, de rug goed gebruikt en liefst een beetje de hals laat zakken en de neus iets voor de loodlijn gaat brengen... longeren is voor mij belangrijk, maar al even belangrijk is de ondergrond waar je op gaat longeren...

Niet dagelijks longeren? Wij doen dat eigenlijk wel, omdat ons paard dan een heel stuk losser is met rijden (niet om het losrijden niet te hoeven doen hoor, we beginnen dan alsnog met een tijdje stappen onder het zadel), maar dat ze zonder belasting lekker kan opwarmen. Ik heb eens gelezen dat springruiter Albert Voorn altijd al zijn paarden eerst longeert/laat longeren voor hij er op stapt, ook om ze onbelast op te warmen en dat ze eventuel "overtollige' energie kwijt kunnen. Dus mits op een goede bodem (wij hebben een agterberg longeerbak) en niet op heel kleine rondjes lijkt t mij niet zo'n probleem om veel te doen. En dan ook maar zo'n minuut of 20, niet langer lijkt me.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:28

voor onze paarden is het vooral een aangename afwisseling van het rijden. balkjes lopen aan de longe, aan de lange lijnen naar buiten. Dat is weer eens wat anders dan altijd maar die zeurmuts op je rug te hebben Lachen

joyca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:42

Het is verder ook goed voor de cominucatie tussen degene die longeerd en het paard. Je moet op je lichaamshouding letten, op de plek waar je staat, of je niet in de persoonlijke ruimte van het paard komt. Daardoor leer je veel meer op jezelf te letten.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:34

joyca23 schreef:
Het is verder ook goed voor de cominucatie tussen degene die longeerd en het paard. Je moet op je lichaamshouding letten, op de plek waar je staat, of je niet in de persoonlijke ruimte van het paard komt. Daardoor leer je veel meer op jezelf te letten.

Dat vind ik wel een hele goede. Je leert zo inderdaad je heel bewust te worden van wat jouw lichaamshouding voor effect heeft op je paard. Helemaal mee eens dus Knipoog

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 17:40

Ik longeer altijd voor het rijden, dan is ze stukken rustiger Lachen

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 00:16

Het is sowieso goed voor je paard.
Een keertje goed bewegen zonder ruiter op de rug kan heel goed zijn Lachen
Mijn bijrijdpaardje moet ook erg vaak gelongeerd om haar rugspieren sterker te maken, dat schijnt met longeren toch beter te gaan.. volgens de VA..