[AR] waarvoor dient de ketting aan de stang

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_mbvd_

waarvoor dient de ketting aan de stang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 19:54

waarvoor dient de ketting aan de stang?
is dit voor de zier of heeft het een functie,
ik neem aan dat het een functie heeft,
maar welke?

Sentido

Re: waarvoor dient de ketting aan de stang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:56

natuurlijk heeft het een functie!
het dient ervoor dat je de hefboomfunctie wat begrenst, zodat je het bit dus niet horizontaal kunt trekken.
ook blijft het bit als ik het goed hebt wat beter in de mond liggen.. is mij in ieder geval een paar keer verteld Lachen
de kinketting, want zo heet ie, dient zo strak of los te zitten dat het bit een draaiing van 45 graden kan maken.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 19:57

okejj dank je

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:01

Een stang zónder kinketting heeft eigenlijk totaal geen inwerking, of in ieder geval niet de belangrijke hefboomwerking waarvoor een stang bedoeld is. stang heeft, anders dus als een trens, wél hefboomwerking, maar daarvoor moet je er wel de kinketting aan hebben, anders kun je er net zo goed een trensje in hangen.

Als je de leidsels licht aanneemt, moeten de scharen van de stang normaal gesproken een hoek van 45 graden maken met de mondspleet, is die hoek groter, dan zal de stang eerder inwerken als rem, in plaats van echt bit, en zal het paard niet echt de aanleuning op zoeken. Is de hoek kleiner dan 45 graden, dan zal het eerder pijn in de paardenmond veroorzaken.

voor meer tuigkennis kun je ook eens kijken op http://www.mencursus.net

De dingen die jij hier vraagt, worden daar allemaal heel precies uitgelegd Knipoog

Edit: sentido was me even voor, maar wat ik er van heb gehoord, is dat als je dus bijv. er een liverpool in hangt zonder kinketting, het bit dus eigenlijk helemaal géén hefboomwerking heeft, en dus niet werkt zoals een stang behoort te werken (dus met hefboomwerking)...

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:11

JoyCiej007 schreef:
Een stang zónder kinketting heeft eigenlijk totaal geen inwerking, of in ieder geval niet de belangrijke hefboomwerking waarvoor een stang bedoeld is. stang heeft, anders dus als een trens, wél hefboomwerking, maar daarvoor moet je er wel de kinketting aan hebben, anders kun je er net zo goed een trensje in hangen.

Als je de leidsels licht aanneemt, moeten de scharen van de stang normaal gesproken een hoek van 45 graden maken met de mondspleet, is die hoek groter, dan zal de stang eerder inwerken als rem, in plaats van echt bit, en zal het paard niet echt de aanleuning op zoeken. Is de hoek kleiner dan 45 graden, dan zal het eerder pijn in de paardenmond veroorzaken.

voor meer tuigkennis kun je ook eens kijken op http://www.mencursus.net

De dingen die jij hier vraagt, worden daar allemaal heel precies uitgelegd Knipoog

Edit: sentido was me even voor, maar wat ik er van heb gehoord, is dat als je dus bijv. er een liverpool in hangt zonder kinketting, het bit dus eigenlijk helemaal géén hefboomwerking heeft, en dus niet werkt zoals een stang behoort te werken (dus met hefboomwerking)...

dat zou ook nog wel eens kunnen ja, eigenlijk klinkt dat logischer
maar ik had laatst ergens gelezen dat een kinketting de hefboomwerking begrenst
maar als je logisch nadenkt zet je er juist hefboom werking op.. Pling

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:14

inderdaad, lijkt mij ook, als je logisch nadenkt Knipoog volgens mij begrenst het het ook wel, maargoed ik heb ook op de 4e dag dat het veulen was geboren mijn bijrijdstertje onze merrie weer laten rijden, alleen heb ik eventjes maar 1 trensje voor ohz, en die had ik ondertussen even nodig voor een andere pony, dus heb ik maar aan het gewone hoofdstel even het oude bokkebitje ingehangen, gewoon zonder, later toen ze drukker werd wel mét kinketting...en dan gewoon teugels in bovenste leidselgat..

Je zag wel dat, vooral als je de teugels in het bovenste gat hebt, die hefboomwerking toch niet echt er is, terwijl ik even later zag dat het mét kinketting er wel wat meer was...

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 20:49

okejj dankjii;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:24

als je dan óók nog eens intensief al de info op www.mencursus.net gaat lezen, dan is je tuigkennis ook weer helemaal up-to -date Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 05:47

Een stang zonder kinketting werkt juist heel scherp in door een grote druk achter de oren en de kantelwerking in de mond.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:49

dus tóch begrenzende werking van hefboomwerking door kinketting gebruik napie?

Oké..... ik vind dat beide wel logisch klinken eigenlijk, stom he, terwijl het precies het tegenovergestelde van elkaar is Knipoog

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:49

eigenlijk klinkt het inderdaad beide logisch!
als je de ketting te los hebt heb je dus geen begrenzing van de hefboomwerking en ruk je de stang als ware de mond heen..
als je even lekker zit te trekken Clown
en als je de ketting te strak hebt zet je er juist extra hefboomwerking op omdat als je er dan een beetje aan zit deze al scherp is..
dus gewoon op 45 graden zetten, dan is het gewoon goed Knipoog

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 09:59

en gelijk een vraagje erbij is het erg als de ketting best lang is en dan een stuk los hangt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:19

Het is niet erg als een een paar schakels los hangen (dus als je hem op de 5eof 6e schakel heb) Voor het mooie kan je de overtollige schakels eraf knippen/ slijpen. Ik heb over het algemeen 3 schakels over maar die haal ik er niet af omdat ik in sommige omstandigheden de kinketting verstel en dan heb ik hem wel eens op de vierde of de tweede schakel. Het is maar net hoeveel inwerking ik wil hebben.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 18:59

okejjj en bij mijn stang die is lang genoeg voor zn mond maar het het bakstuk eraan zit het tegen zijn hoofd aan zou ik dan tog een nieuwe grotere moeten kopen? (het schurt niet maar zit wel tegen zijn hoofd aan!) het zit aan de zijkant tegen zijn hoofd ik hoop at jullie het snappen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 19:30

kan je dat niet wat uitbuigen?

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 19:34

goed idee ga ik proberen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:43

maar ik vind het een beetje raar, waarom bestaan er dan ook gewone stangen die je zonder kinketting gebruikt? Wat voor inwerking heeft dit dan?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:03

Henrieke schreef:
maar ik vind het een beetje raar, waarom bestaan er dan ook gewone stangen die je zonder kinketting gebruikt? Wat voor inwerking heeft dit dan?

Jij bedoelt waarschijnlijk een gewone ongebroken trens voor onder het rijden. die hebben inderdaad geen kinketting maar ook geen hefboomwerking. dus ook bijna tot geen inwerking doordat ze ook geen knik in het midden hebben zoals een gewone trens. ongebroken trens zou ook vriendelijker zijn dan een gewone trens.

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:58

@JoyCiej007: bedankt voor de tip zeg over die mencursus site, ga gelijk kijken, leuk!

gr leonie