[AR] Welk menbit voor paard die steeds zijn mond opent.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wauweltje

Welk menbit voor paard die steeds zijn mond opent.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 15:24

Onze Friese merrie loopt onder zadel uitstekend met een dubbel gebroken bitje. Voor de wagen zit er een liverpool stang in haar mond, een rechte. Helaas loopt ze hier helemaal niet fijn op. Ze duwt op het bit en opent haar mond voortdurend. En niet zo'n beetje ook, maar helemaal wijd open. Wie weet de oplossing? Welk bit en waar kan je het beste menbitten kopen?

JoyCiej007

Re: Welk menbit voor paard die steeds zijn mond opent.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:36

Mijn shetmerrie deed dit ook zo'n beetje, maar had nog meer van die geintjes als tong over het bit gooien, gapen, vastpakken e.d. en dat was op een recht bokkebitje..

Wat je zóu kunnen proberen is een liverpool met lichte tongboog en tongvrijheid, het kan zijn dat de rechte stang haar toch te weinig ruimte in haar mond bied om lekker te liggen...

Bij mij werkte het in ieder geval wel goed; er zijn volgens mij zat paarden die niet optimaal lopen op een rechte stang...

Menbitten kan je overal en nergens kopen, vaak ook bij de gewone ruitersportzaken, maar ook online bij Divoza, bij Letty (de eh, wat betere kwaliteit, waar je ook wel flink voor betaald) etc...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:24

Hier zou een Myler menbit wel kunnen werken. Dan heb je toch het idee van dubbelgebroken bit zonder de schaarwerking. Vaak kan je ze ook nog eens op proef proberen.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:26

Een lichte tongboog kan idd een hoop verschil maken, ik heb dezelfde ervaring met mijn pony.
Gewoon eens uitproberen, heb je de kinketting wel goed afgesteld?

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:47

Wat ook weleens kan helpen is om zeemleer om het bit te naaien, dat maakt het net even minder heftig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:55

maakt het bit wel minder heftig, maar ik betwijfel of dat ook het probleem oplost dat de stang gewoonweg 'in de weg zit'.... soms drukt de stang gewoon te veel in de mond, niet alle paarden kunnen dacht ik een rechte stang verdragen. Mijne heeft een lichte tongboog gewoon nodig, anders drukt het bit te veel op haar tong, en gaat ze zitten klieren e.d. Knipoog

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 10:32

In ieder geval vast bedankt voor de antwoorden. Wat ik nog vergeten te melden was, dat zij ook steeds haar tong probeert terug te trekken. Dus ik denk dat zij in ieder geval last heeft van de druk op haar tong. Ik heb gezocht op internet en je hebt van die stangen met een vrij korte en grote boog, maar ook stangen met een lichte gebogen grote boog. Wat zou een oplossing kunnen zijn? Ook heb ik een kunststof happy mouth bit gevonden en een dubbel gebroken liverpool bit bij Letty.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:18

Ikzelf zou dan gewoon een ongebroken liverpool met lichte tongboog en tongvrijheid proberen, gewoon een licht boogje, dat was bij die van mij ook al genoeg om het probleem grotendeels op te lossen...

met Happy mouth en dubbel gebroken liverpool heb ik geen ervaring..

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:44

JoyCiej007 schreef:
Ikzelf zou dan gewoon een ongebroken liverpool met lichte tongboog en tongvrijheid proberen, gewoon een licht boogje, dat was bij die van mij ook al genoeg om het probleem grotendeels op te lossen...

met Happy mouth en dubbel gebroken liverpool heb ik geen ervaring..

Helemaal met je eens.
Ik heb zelf ook geen ervaring met een dubbel gebroken liverpool maar ik heb gehoord dat dit nog scherper inwerkt (of was dat nu enkelgebroken Bloos )
Ik heb ook dit probleem gehad met mijn welsh en met een liverpool met kleine tongvrijheid opgelost.
Hij loopt nu super op dit bit.
Ik heb hem 2e hands gekocht en mocht het bit eerst uitproberen. Erg handig natuurlijk. Misschien kun je ergens een bit lenen om te zien of het wat voor jouw paard is.

*edit*
Heb je al een keer zijn gebit na laten kijken. En dan niet door de DA maar door een tandarts?
Mensen vergeten soms dat een paard ook last van zijn tandjes kan hebben en dat het heel veel invloed kan hebben op het rijden.