Mijn paard steigert aan de longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Emma

Mijn paard steigert aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 21:14

Hee, ik heb een nieuw paard, Justin een shire.
nu is ie al zo groot ( 1.96) en hij steigert aan de longeerlijn als ie gaat stappen in draf en galop doet ie het niet,

weet iemand raad?

groetjes emma

Cassidy

Re: Mijn paard steigert aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:55

Misschien kan dit beter worden verplaatst naar longeren?
Hoe oud is je Shire? Is hij al bereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:16

OMG --> LO.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:08

Als hij steigert, dan ben jij al te laat. Zweep erbij en drijf m resoluut voorwaarts als hij ook maar aanstalten lijkt te maken. Is 'ie helemaal besodemieterd... Dat zijn rotgeintjes hoor, dat moet je er echt vlug uit hebben, zeker bij zo'n grote.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:09

Als een paard voorwaarts is, kan hij inderdaad niet steigeren. Dus dan ben je al te laat. Zweep erbij en voorwaarts houden, ook al was je iets heel anders van plan op dat moment.
Dit kan erg gevaarlijke situaties opleveren, en moet je snel de kop indrukken.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:12

Inderdaad, voorwaarts voorwaarts... dat is ook de reden wrm hij het in draf niet (zo snel) doet

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:14

Een echte rotzak kan ook vanuit een hogere versnelling abrupt afremmen en op z'n achterbenen staan, ze zijn soms zo donders vlug. Maar reken maar dat die dan klappen krijgt... Rotgeintjes zijn het.
Ga er wel even vanuit dat het dier geen lichamelijk ongemak heeft overigens, dan is het wel sneu.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:16

Ik wou net zeggen, dan kan zo'n beest toch wel een pak voor zijn broek verwachten.
Ik weet niet of het een jong paard is, maar jonge paarden stap ik het liefst in en uit aan de hand, dus niet aan de longe. Dan krijgen ze veel te veel tijd om zich te laten afleiden Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:19

hmmm, volgens mij moet het eerste probleem waarbij slaan een oplossing is nog uitgevonden worden.....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:21

Mijn hemel...1.96!!! Als dat op je afkomt ben je echt niet blij!
Van mij zou hij een flinke mep tegen zijn voorbenen krijgen, met de nodige duidelijke taal erbij. Maar als je zo'n geweldenaar omhoog ziet komen, kan ik me heel goed voorstellen dat je wel even nadenkt voor je hem een mep geeft. De oplossing is inderdaad, naar voren houden. Komt hij toch op je af...tja dan iedereen maar even ogen en oren dicht en hem zijn plaats wijzen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:27

Sim0ne schreef:
hmmm, volgens mij moet het eerste probleem waarbij slaan een oplossing is nog uitgevonden worden.....

Tja.... Aaien helpt ook niet denk ik. Wat zou jij doen dan?

De kern van het probleem is dat de persoon aan de longeerlijn zelf te laat is met een voorwaarts drijvende hulp (en dat hoeft niet gelijk een mep te zijn), daarmee kun je al een hoop voor zijn. Maar als je te laat bent (en dat is al vlug!) is het nog steeds een stout paard dat 'ie steigert. Het is puur dominant gedrag en in de natuur vraagt de leider ook niet vriendelijk of 'ie dat niet meer wil doen, maar volgen er ook minder vriendelijke maatregelen. Daarnaast moet je natuurlijk zorgen dat in de hele omgang met het dier de leiderschapsverhoudingen 100% duidelijk zijn, dan laten ze het meestal ook wel uit hun hoofd.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:28

Sim0ne schreef:

In de perfecte wereld wel ja. Dit paard heeft dit trucje nu door, en dat moet gecorrigeerd worden. Dat lukt niet met lieve woordjes.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:28

tja, daar zit nogal wat tussen he. Misschien beginnen met grondwerk, misschien snapt hij het longeren wel helemaal niet.... Hij is toch altijd sterker, dus met slaan kun je het echt niet oplossen, dan lkrijg je hooguit een vals paard... Eerst vertrouwen opbouwen en dan kun je dingen van hem gaan vragen, begin gewoon bij 0 dus...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:29

erleyne schreef:
In de perfecte wereld wel ja. Dit paard heeft dit trucje nu door, en dat moet gecorrigeerd worden. Dat lukt niet met lieve woordjes.

En ook niet met slaan

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:30

Van een terechte tik op het juiste moment kunnen ze anders toch echt goed opknappen en de eerst die er vals van wordt moet ik nog meemaken. Timing en dosering is het belangrijkste, bij alles wat je doet.
Met lomp afrossen heeft dat niks te maken en dat is ook helemaal niet nodig.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:31

Emma ik lees je profiel even door. Dat zijn veel paarden voor zo'n jong meisje! Heb je ook iemand die je hierbij kan helpen want ik neem aan dat je zo'n grote shire niet in je eentje hoeft op te voeden?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:32

Margreet schreef:
Van een terechte tik op het juiste moment kunnen ze anders toch echt goed opknappen en de eerst die er vals van wordt moet ik nog meemaken. Timing en dosering is het belangrijkste, bij alles wat je doet.
Met lomp afrossen heeft dat niks te maken en dat is ook helemaal niet nodig.

Amen!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:34

evita_ schreef:
Emma ik lees je profiel even door. Dat zijn veel paarden voor zo'n jong meisje! Heb je ook iemand die je hierbij kan helpen want ik neem aan dat je zo'n grote shire niet in je eentje hoeft op te voeden?

Hihi ik lees het nu ook Haha!

Geloof jij het? Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:34

Met een zweepje ok, maar een longeerzweep komt al snel te hard aan als je snel wilt corrigeren, en je moet echt heel snel zijn om de link duidelijk te maken..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:35

Je moet met een longeerzweep net zo gedoseert kunnen slaan als met een rijzweep. Als je dat niet kan, kan je beter gaan oefenen op een weidepaaltje Knipoog

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:37

het touwtje van een longeerlijn moet anders een aardige zwieper maken om bij het paard aan te komen, en als de correctie meer dan 1 seconde na het foute gedrag komt, is het al te laat, eenvoudige natuurkunde laat zien dat een tik met een longeerzweep uitdelen langer duurt, heeft dus niet met dosering maar met timing te maken....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:37

Dan zwiep je in de lucht, of je laat 'm knallen of... Zoals al gezegd: doseren! En wat de juiste dosis is, dat verschilt per paard en daar heb je gevoel voor nodig en dat maakt het zo leuk en tegelijk zo moeilijk... Voor de een is een gefluisterd "laat dat" voldoende, de ander is nog niet onder de indruk van een end hout bij weze van spreken.
Ik ga echt niet met een rijzweepje bij zo'n joekel op z'n achterbenen staan, ik denk om m'n gezondheid hoor

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:38

Oeps....lees meestal het profiel even door en heb dat nu niet gedaan. Lijkt me dan ook niet verstandig om een paard van 1.96 te gaan longeren met een arm en als je pas 12 jaar bent! Daar bij hebben jullie een ZZ licht paard en een in de M, dan zou je toch denken dat er ergens iemand moet rond lopen die er verstand van heeft! Misschien een HEEEEEL klein beetje penny verhaal????

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:39

Kijk nu praten we, want in de lucht laten klappen is geen tik, en daar wil ik nu juist heen Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:40

Ach ja, hoe vaak worden shires eigenlijk 1.96? Ook niet erg vaak volgens mij...