Ramp! longeren én losgooien!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Riss

Ramp! longeren én losgooien!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 17:18

Nouja, een ramp is misschien een beetje overdreven Clown

Maar als ik met mijn vzfjord wil longeren, gaat ie een beetje naar me staan kijken, en als hij dan wél rent, is het maar een rondje, en gaat ie daarna weer naar me staan kijken.
Ook als ik hem losgooi, dan rent ie eerst even rond, naar de vrijheid, zeg maar.
Maar als je hem daarna wilt opjagen, omdat ie bijvoorbeeld sprietjes gras uit de grond probeert te plukken,
draait ie razend snel zn hoofd naar mij toe, met zn oren plat in de nek.
Dan loop ik naar hem toe, en dan blijf ik gewoon heel rustig.

Als ik dan ga lopen, loopt ie me achterna. Dat is dan wel weer grappig maar dat hoort niet Clown
Nou is het zo, dat dat met een join-up ook zo is. Maar mijn paard beslist zelf wanneer hij niet meer wil rennen, en dat moet niet.

Oke dit is een beetje ingewikkeld uitgelegd dus ik zal het even makkelijker uitleggen. Tong uitsteken

Mijn paard laat zich niet opjagen en gaat daarom agressieve pietje uithangen. Dan doet ie zn oren plat in zn nek, en laat hij zich niet opjagen, omdat ie als je dat wel doet op je afstormt. Maar hij volgt me dan wel, als ik dan wegloop. Maar ik wil niet dat hij na 1 rondje al gelijk mij achterna loopt, en zich niet oplaat jagen.

En longeren wil dus ook niet, hij is veel te kijkerig, en hij gaat dan weer met zn oren plat in de nek neigingen tot steigeren laten zien.

Wat kan ik doen? En zouden bijzetjes misschien ook helpen, dat hij minder kijkerig is?

katel

Re: Ramp! longeren én losgooien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:13

Ik heb met mijn verzorgpaard ook problemen gehad, en ze warem wel wat anders dan de jouwe, dus ik weet niet of het helpt, maargoed wie weet. De mijne was wss telaat gecastreerd en had nogal wat hengstemanieren en was erg dominant. Dus toen ik begon met hem te verzorgen en dus longeren, begon hij me uit te proberen. Dat kwam er vooral op neer dat bij het longeren hij steigerend op me af kwam en ook niet van plan was rondjes te rennen als ik dat zei. Ik had geen bak maar wel een afgezette ruimte ter grootte van een grote longeercirkel. Dus ik ben begonnen zonder longeerlijn, aangezien ik mijn handen vrij wou hebben en dan ook niet bang hoefde te zijn dat zijn benen erin verstrikt zouden komen. En heb een goede longeerzweep genomen. En heb toen zo gauw ie naar binnen kwam echt met de longeerzweep van me af geslagen, niet hem rakend hoor, maar wel duidelijk zijn richting op. Dit is vast niet zoals het hoort, maar het was de enige manier om nog iets van respect van hem te krijgen. Op stal ook heel streng geweest en uiteindelijk begon ie te accepteren dat ie naar mij moest luisteren en dat het dan leuker was en vanaf toen ging het veel beter. Succes ermee.

Riss

Re: Ramp! longeren én losgooien!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 17:57

Ja zoiets denk ik ook altijd. Ik denk dan, als ik gewoon met de zweep wild op en neer sla, is die gek als die daar door heen zou lopen. Maar ik denk dat ik het misschien een keer met zijn tweeen moet proberen, dat een van schuinachter opjaagt, en als hij dan naar mij gaat dreigen, dat die gene daar achter dan kan aandrijven met de zweep ofzo.