Ik ben geen NH-er, nooit geweest en weet er eigenlijk niet heel veel van. Basisprincipes enzo wél, over join-up en grondwerk heb ik wel iets gelezen maar voor de rest

Het gaat om mijn paard Matador. Een dominante, moeilijke ruin van 1.76m die enorm sterk is en dit ook van zichzelf wéét. Vanaf het moment dat ik met hem bezig ben gegaan, is hij moeilijk geweest in de omgang en met rijden, hij pikt weinig en kan soms enorm lomp uit de hoek komen.
Toch heb ik na een aantal jaren een hele fijne band met hem gekregen en kon ik op wat kleine strubbelingen na, aardig met hem lezen en schrijven.
In augustus 2006 ben ik geopereerd aan mijn linkerschouder, een hele zware operatie met veel pijn en een lang herstel. Sind die tijd heb ik hem niet veel gereden, hooguit 5 keer in totaal.
In die tijd stond hij in training bij mijn instructrice, die hem zelf dresuurmatig reed, een staljongen sprong met hem en dat ging altijd heel erg goed.
Het punt is dat ik sinds die periode het respect waar ik zo hard voor heb moeten knokken, kwijt van vanuit de kant van Matador. Hij loopt over mij heen, duwt mij op zij en laat eigenlijk merken dat hij zich duidelijk als de alfa-hengst van ons tweetjes ziet.
Ik ben voorzichtiger geworden sinds mijn operatie,het was een beetje een trauma geworden voor mij - de pijn, de ellende die er bij kwam kijken... heel naar. Met rijden werd ik ook voorzichtiger en had ik duidelijk minder lef dan voorheen (voorheen was ik ook geen über-held hoor, maar beduidend meer dan nu)
In korte tijd ben ik twee keer heel hard van Matador afgevallen - één keer was ik door een val op mijn hoofd een hele dag "kwijt" en vorige week viel ik hard met als gevolg gescheurde enkelbanden. Kortom geen leuke dingen.
Mijn eerste reactie - hij gaat er UIT, die knol wil ik niet meer, hij is te gevaarlijk.
Nu kom ik daar wat van terug, ik ben hoe dan ook enorm gek op hem en ga al janken als ik er aan denk dat hij weg gaat.
Maar wat nu? vroeg ik mij af. Respect moet je verdienen, kun je niet afdwingen, maar hallo, hoe doe ik dat? Slaan is geen optie, en lef heb ik ook niet erg meer...
Ik ging nadenken en vroeg mij af of NH voor mij, de über-dressuurprikker, een optie zou zijn. Grondwerk? Join-up? iets anders?
Ik sta er voor open in ieder geval

Ik vind dat Matador en ik zelf beiden méér verdienen dan we elkaar nu geven. Met mijn ruim 26 jaar paardenervaring kan ik paarden aardig doorgronden, communiceer ook met dieren, maar niets is zo moeilijk als je eigen dier... Mede-communicators zullen dat met mij eens zijn.
wie oh wie wil mij op weg helpen? Ik heb diverse sticky's gelezen over join-up e.d. maar zou het liefste een visie willen hebben van iemand die er meer verstand van heeft dan ik zelf!
Bedankt alvast voor de hulp!