Bij longeren 2 meter voor je blijven stilstaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knolle_krack

Bij longeren 2 meter voor je blijven stilstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 18:54

Hallo, bokkers

ik ben sinds kort een leuk spring gefokt paard aan het beleren, het gaat eigenlijk best wel goed
vandaag voor de 4e x gelongeerd en nu al met hoofdstel, shabrak, zadel alles om!
maar als ik aan het longeren ben en ik roep hem om naar me toe te komen, stopt hij aldoor 2 meter
voor me verzet zich ook geen stap meer verder, ik ben zelf van plan om hem gewoon te negeren, omdraaien en gewoon lang niets doen. toen kwam hij wel maar hebben jullie miss een idee??

Dromen

_Cindy

Re: Bij longeren 2 meter voor je blijven stilstaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:57

Hmm dat heeft meer wat te maken met respect, denk ik, of met jouw lichaamshouding. Je moet je wel goed voor je paard openstellen, bijv. niet naar voren buigen. Ik steek altijd mijn hand uit, als hij niet komt zet ik een stap in zijn richting en vraag hem dan nog eens te komen. Als je paard komt even belonen d.m.v. stem/een aaitje.

kusfleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:06

mischien kan je hem de eerste paar keeren een beetje lokken met een paarden snoepje of iets anders wat hij lekker vind wand mischien vind hij het nog gewoon een beetje eng als hij een maal naar je toe komt dan vertout hij je

moby934

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:23

grappig dat deed mijn jonge paardje ook.
maar bij mij ging dat over uitzich zelf.

pandour_iene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:34

Lokken met een snoepje, en als hij komt goed belonen en aaien en even kriebelen waar hij het lekker vind.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:56

Tsja dan komt een paard naar je toe omdat hij een snoepje wilt, niet omdat hij zo goed naar jou luistert.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:59

In ieder geval niet er naar toe lopen. loop eerder zelf wat achteruit, dan zal hij wel geïnteresseerd komen kijken waar je mee bezig bent. En goed belonen als hij uiteindelijk wel bij je staat ( hoeft niet met een snoepje natuurlijk ).

Veerluh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:05

@erleyne>> Achteruitlopen betekent dat je 'minder' bent dan het paard! Hij zal alleen maar geintresseerd zijn omdat iemand zich heeft 'overgegeven'..

Ik zou wel een snoepje geven. Het paard zal dan denken: Als ik kom is het leuk! Later de snoepjes gewoon afbouwen.. Gebruik ook je stem om het heel leuk te maken voor het paard.
Als je bij elke stap die hij naar je toe maakt gaat juigen en blij doet, zal hij dit leuk vinden en steeds verder proberen te gaan.

Misschien helpt het wanneer hij niet komt hem dan weer weg te jagen? Na een paar minuten weer proberen. Hij zal het vast leuker vinden om dat snoepje te verdienen dan de hele tijd maar weg te rennen!

succes!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:18

Veerluh schreef:
@erleyne>> Achteruitlopen betekent dat je 'minder' bent dan het paard! Hij zal alleen maar geintresseerd zijn omdat iemand zich heeft 'overgegeven'..

Als je paard daardoor al denkt dat je je overgeeft, dan zit er toch wel wat scheef. Als je achteruit gaat als hij zich dominant gedraagt, is het een heel ander verhaal. Maar in dit geval denk ik dat het paard gewoon niet snapt wat de bedoeling is, dat gebeurt wel vaker wanneer je dit soort zaken aan jonge paarden probeert te leren.
Ik vind jouw tips op zijn zachts gezegd tegenstrijdig Gestoord Als hij komt moet je heel blij gaan juichen, lekker met een jong beest, de schrikt zich het apezuur. En als dat niet lukt moet je hem wegjagen? Dan snapt hij er helemaal niks meer van.
Dat beestje moet gewoon nog leren wat het commando 'kom' ( of welk woord je ervoor gebruikt betekent ). En daar moet je hem even mee helpen Knipoog

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:25

k denk ook dat hij het niet helemaal snapt
wat ik deed met mijn paardje was opzij gaan staan en hem niet rechtstreeks aan kijken en hem dus in feite mijn schouder aanbieden
dus een een beetje half negeren
ik praatte wat tegen hem of in de lucht en uiteindelijk worden ze meestal wel nieuwsgierig en komen ze kijken
dan even belonen met stem of een snoepje
en blijven herhalen

weet niet of dit echt een methode is maar het heeft geholpen met meerdere paardjes die niet kwamen met longeren

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:24

Wat ze altijd zeggen. veel geduld bij paarden. Dit gebeurd ons ook weleens bij ons 3 jarig paard. Maar de laatste tijd komt ze steeds sneller. Wij blijven naar haar toe staan. Je steekt je hand uit, om te proberen of ze komt. Je blijft gewoon staan, en naar haar kijken.
Niet wat anders gaan doen. Gewoon wachten en naar haar toe staan. Dan komt zei vanzelf. en dat meen ik!

Het kan ook zo zijn dat ze andere dingen gaat doen, dan trek je haar gewoon naar je toe. Zo doen wij het altijd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:30

wsl sta je recht voor hem, dan blokkeer je hem en durft hij niet te komen. Draai je zo dat je schouders schuin staan tov je paard en beloon hem als hij bij je komt.

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 18:39

Ik heb zowiezo wat tips van jullie gekregen, ik werk namelijk graag met methodes die niet iedereen gebruikt, ook met schouderwerk enzo... gewoon vanuit me gevoel, en het liefste niet te veel belonen met biks of oa. maar de eigenaar voert alleen maar bikss Haha dus... dat gaat lastig worden, maar ze staat toch elke keer weer bij het hek als ze me ziet aankomen!bedankt voor de tips. andere zijn altijd welkom!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:39

--> LO

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:51

Je een beetje lein maken en met je lichaamshouding haar uitnodigen naar je toe te komen door inderdaad een beetje te draaien en je schouder aan te bieden. ALs je pal voor je paard staat en hem/haar aankijkt komt hij inderdaad niet dichterbij als hij/zij jou respecteert.. op zich dus goed teken Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:05

knolle_krack schreef:
Ik heb zowiezo wat tips van jullie gekregen, ik werk namelijk graag met methodes die niet iedereen gebruikt, ook met schouderwerk enzo... gewoon vanuit me gevoel, en het liefste niet te veel belonen met biks of oa. maar de eigenaar voert alleen maar bikss Haha dus... dat gaat lastig worden, maar ze staat toch elke keer weer bij het hek als ze me ziet aankomen!bedankt voor de tips. andere zijn altijd welkom!

dit verhaal snap ik niet. Waarom wil je werken met dingen die anderen niet gebruiken?

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:48

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 18:37

oo sorry ik had het allemaal even uitgelegt via pm met haar..
maar ze snapte het later wel... ik bedoelde er iets vaag mee maargoed, ik heb eenp aar dingen van jullie geprobeerd en het ging eigenlijk al veeeel beter! vooral iets kleiner maken, goed belonen, hem een beetje stop zetten om me zelf richting hem te draaien met me schouder het ging veel beter, alleen nou weer een ander probleempje hij wil aldoor niet stappen het ging eerst heeel goed maar het is ook pas de 10x dat ik hem longeer hoor en het gaat eignelijk heel goed!! maar ik vind het toch een beetje raar!?

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 20:10

Ik heb geleerd dat je paard juist op afstand moet blijven staan aan de longe en dat jij naar hem toeloopt. Dan ben jij namelijk de leider als je op hem afloopt. Mijn pony gaat perfect halthouden op het commando halt.