Hoe dit mijn paard te leren (hoofd-hals-rug horizontaal)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cream_1986

Hoe dit mijn paard te leren (hoofd-hals-rug horizontaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 11:10

Hallo hallo,

Sinds 19 november jl. heb ik een onwijs lief eigen paard, Buddy.
Hij is door zijn vorige eigenaren op de manier van Parelli getraind,
en zo probeer ik hem ook te trainen. Ik rij hem met een Barefoot
Arizona en met een touwhalster.

Afbeelding

Nou heb ik een probleem: ik wil graag dat hij zijn hoofd en hals netjes
op dezelfde lijn van zijn rug gaat dragen, meer naar beneden dus,
maar met alleen een touwhalster weet ik niet hoe ik dit voor elkaar
ga krijgen.

Dat kan hij dus niet, hij loopt altijd omhoog met zijn hoofd waardoor
hij zijn spieren niet goed gebruikt, en hij absoluut niet door te zitten
is in draf. En lichtrijden op een boomloos zadel is ook niet echt
fijn: het ziet er net uit alsof ik pas een jaar rij omdat ik zo weinig
houvast heb.

Hij kan wel als ik ernaast sta zijn neus naar de grond brengen zonder
enige moeite.

Alle suggesties zijn welkom!

Waratje

Re: Hoe dit mijn paard te leren (hoofd-hals-rug horizontaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:02

Hoe "basis" geef jij les als je niet eens zelf kunt verzinnen dat je het paard via grondwerk en loswerken kunt leren in een correcte houding te lopen en de juiste spieren te gebruiken? Goed lopen moeten ze eerst onbelast leren en daarna pas met een ruiter erop. Als die ruiter dan ook nog eens verzint om op een zadel te gaan zitten dat haar onzeker maakt, kun je toch echt niet verwachten dat een paard ontspannen gaat lopen onder de ruiter.

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 15:21

Ahh, wat een mooi paard heb je!!

Ik vind het niet helemaal duidelijk wat je precies wilt, je zegt aan de ene kant dat je wilt dat hij zijn rug goed gaat gebruiken (en hier heeft hoofdhouding niets mee te maken) en je wilt ook dat hij zijn hoofd lager gaat dragen.
Hoofd lager dragen train ik bij mijn paarden door ze eerst in een vierkante of ronde bak wat te laten lopen. Ik laat ze zelf het tempo bepalen en zorg er alleen voor dat ze op de hoefslag blijven. sommige sjesen meteen weg, andere sjokken alleen wat voort. Het maakt allemaal niets uit, als ze maar wel blijven bewegen.

Hier niet teveel aan regeltjes vast gaan houden, bij een van mijn paarden blijf ik er de hele tijd naast lopen omdat die zich nog niet prettig voelt als ik vanaf een afstandje contact probeer te maken. Dat is dus ook goed.

Je zult zien dat het paard af en toe andere houdigen aanneemt. Dan weer koppie omhoog, dan weer helemaal laag, contrastelling enz. Alle houdingen worden wel geprobeerd. Als je goed oplet wanneer je paard precies de houding aanneemt waar jij hem in wilt laten lopen en dan kijkt waardoor het komt dat hij dit doet. Kijk naar je eigen houding, dit kan de oorzaak zijn, maar het kan ook door iets komen buiten de bak. Als je weet wat er moet gebeuren om je paard de gewenste houding aan te laten nemen kan je ervoor zorgen dat dit vaker gebeurd door je paard vaker die mogelijkheid te geven.

Op deze manier leer je je paard kennen en voel je op een gegeven moment vanzelf wat je wanneer moet doen. Klinkt zweverig, ik weet het, maar zo werkt het voor mij toch echt. Als je je paard beter kent gaat het vanzelf met rijden ook wel lukken.

Bedenk dat je paard nooit ontspannen zal lopen als je niet goed zit. Als je geen goede zit hebt met je barefoot zou je een ander zadel kunnen proberen, of je paard eens laten nakijken. Hoofd omhoog kan ook een teken zijn van pijn, angst of onbegrip.

Dat je paard zijn spieren niet goed gebruikt heeft hier helemaal niks mee te maken. Als je hier wat aan wilt doen (wat ik je aanraad, het is belangrijk dat je paard leert hoe hij je goed en pijnloos kan dragen) kun je in de topics over verzameling krijgen (hoewel ik daar hier op bokt ook vaak nog mijn twijfels over heb) of les nemen. Spieren op de juiste manier begruiken heeft niks met de hoofdhouding van je paard te maken.

Ik heb geprobeerd het heel globaal uit te leggen maar zie dat het nog best iutgebreid is geworden... anyway: ik hoop dat je me begrijp en dat je er wat mee kan!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:22

Hoofd lager dragen, kan alleen als hij zijn rug ontspant en zijn benen onderbrengt. Laat hem dus niet in een traag tempo voortjakkeren eerst en vooral. Kent hij al 'het wijken voor druk' op de grond? Probeer het eerst te integreren in het grondwerk, dan lukt het vast beter in het zadel. Geef je lichte druk, moet hij nageven, dan geef jij onmiddelijk ook na. Laat hem zelf ontspannen, dan strekt hij zijn hals vanzelf uit. Maar dan moet ook jij perfect ontspannen zitten. Anders lukt het niet. Focus je niet op de hals, maar op de totale 'eenheid' die jullie zijn. Dan komt de spanning er ook al een stuk af. Succes!

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 16:40

Wijken voor druk gaat super met hem, ook hoofd naar beneden met grondwerk ed, alle 7 games beheerst hij super goed. Als ik rij geeft hij ook na op druk (hoofd netjes naar links en rechts, one-rein stop), maar als ik erop zit kan ik hem natuurlijk niet via het touwhalster naar beneden laten komen. En als hij zelf loopt, lijkt het wel of hij "vast" zit in de houding die te zien is op de foto, zo schuin omhoog. Ook als ik hem voorwaarst rij en hij meer moet dragen van achteren.

Afbeelding
Alle andere paarden die ik ken gaan inderdaad ontspannen en omlaag lopen (met grondwerk en onder het zadel) maar hij niet.

Mijn vraag was dus gewoon of dit op een Natural Horsemanship goed te leren is (zonder enge dwangmethodes), en als ik bijv. naar Klaus Hempfling kijk moet dat ook kunnen. Maar hoe?

In ieder geval bedankt voor de inbreng, andere suggesties zijn ook van harte welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:15

Er kunnen diverse oorzaken zijn voor dat 'vastzitten'.
Bijv. het zadel dat niet goed past, het gebit, blokkade(s) in het lichaam etc..

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:03

Je mag een paard enkel naar beneden vragen als hij in evenwicht is en dus geen blokkades heeft. Is het paard niet in evenwicht en ga je hem dan naar beneden vragen, dan ontstaat er scheve overbelasting op de voorhand.

Doormiddel van buigingen kan je je paard los maken, rechter op zijn benen zetten en hem direct de juiste spieren laten gebruiken. Hierdoor zal het paard zijn rugspieren ontspannen en dus zakken.

Hoe dit precies is een heel verhaal. Wil je meer info mail me dan even.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:17

Ik ben geen NH-er en zeker niet met Parelli bezig.... Maar ik heb in je profiel gelezen dat jou paard een flink ongeluk heeft gehad waardoor hij een zwak achterbeen en heup heeft..... Ik zou eens nagaan of dit paard hier geen hinder van ondervindt..

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:49

Ja, dan kan het goed zijn dat hij andere spieren gaat compenseren om een zwakke of pijnlijke spier niet te hoeven belasten. En vanaf het lichaam niet meer in balans is, gebruiken paarden meestal hun hals om dat op te vangen. Dus misschien ligt het niet aan jou, maar aan dat ongeluk?

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 10:56

Klopt dat hij vaak nog hinder ondervind: zijn linker achterbeen en flank blijven een zwak plek. In het begin sprong hij alleen maar overkruist aan in galop (5 maanden geleden) maar sinds 2 maanden gaat het al een stuk beter. Nou zit hij linksom vaker goed dan niet goed. Ik probeer zijn spieren daar sterker te maken door allerlei oefeningen in grondwerk, en onder het zadel verlang ik niet zo heel veel van hem om het niet te zwaar te maken. Maar dat hij dat juist zou kunnen opvangen met zijn hoofd, daar had ik nog nooit van gehoord. Weer wat geleerd!
Dus eerst gaan werken aan het trainen van zijn zwakke spieren, en werken aan een balans in zijn zelfhouding. Zodra dit bereikt is, is de kans groot dat hij vanzelf uit deze halshouding los komt, en deze kan gaan ontspannen waardoor deze omlaag komt. Zo iets? Tong uitsteken

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:21

Iets over die overcompensatie. Dat kan hij doen met alle manieren die hij daarop kan vinden. Dat kan de hoofd-hals-rug zijn, maar ook andere lichaamsdelen. Vast staat, dat alle spieren invloed hebben op elkaar. Je mag het niets los zien van elkaar.
Via grondwerk kun je idd werken aan balans, dat is heel belangrijk. Ook balkjes kunnen goed daarbij helpen. Bij het rijden kan je idd meer gaan werken aan sterker worden. Niet gaan overdrijven met zijn zwakke kant, dat moet je gaan opbouwen. En je zal zien, vanaf hij weer beter in zijn lichaam zit, zal die hals vanzelf ook zakken. Maar ik denk dat een fysiotherapeut of een osteopaat hier ook veel kan bij helpen, die kunnen precies die zwakke plekken opsporen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:47

Ik denk: ga zitlessen nemen. Een paard ontspant pas als jij dat doet. Zoek het antwoord dus niet in je paard, maar in jezelf. Als jij op een boomlooszadel niet kunt lichtrijden doordat je te weinig steun hebt, dan heb je gewoon weg geen onafhankelijke balans. En als je die tijdens het lichtrijden niet hebt, dan heb je dat waarschijnlijk ook niet tijdens het doorzitten, of in stap, of in galop....

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:00

Ik ga mee met het bovenstaande. Ik rijd zelf geen parelli of nh, maar ik vind het heerlijk om met touwhalster (nu zelfs ook met alleen halstertouw om zijn nek) in de bak te rijden. Voor hem is het gelukkig niet moeilijk om voorwaarts neerwaarts te lopen, hij is dressuurmatig zo getrained.

Een deel van de loophouding van jouw paardje kan veroorzaakt worden door pijn, scheve belasting of een niet rechtgerichte houding. Daar kun je alleen rijkundig wat aan doen. Het andere deel veroorzaak je waarschijnlijk zelf. Als je geen stabiele houding hebt, kan je paard niet ontspannen. Ontspannen doe je samen en niet alleen. Om hem recht te richten moet je zijn houding kunnen ondersteunen, ga eerst nog maar eens oefenen met een ander zadel.

Het heeft mij maandenlang zonder zadel rijden gekost om een onafhankelijke zit te krijgen (en ik leer nog dagelijks bij), nu zou ik de overgang durven maken naar een barefoot zadel. Anders zou ik het niet verantwoordelijk vinden richting mijn paard.

Kijk eerst bij jezelf, en pas als je voor jezelf zeker weet dat jij geen fouten maakt, kun je bij je paard gaan kijken. Daarna moet je het samen gaan oplossen.
Succes! Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:01

Zitlessen kunnen inderdaad helpen, maar het kan best zijn dat het paard zelf ook lichamelijk iets mankeert, vooral omdat hij een ongeval heeft gehad. Misschien een combinatie van beide?

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 13:50

Weten jullie wat van Centered Riding? Een hoop dingen die ik doe in het zadel, komen daar uit vandaan en met CR rij je alleen vanuit je houding. Eigenlijk weet ik juist heel veel van hoe ik wel en niet moet zitten, en ontspannen rijden. Maar zodra ik ontspan, "boink" ik wel alle kanten op wat voor mij en mijn paard natuurlijk niet prettig is. Ook stap ik bijna elke dag wel een stuk zonder zadel (en vaak ook zonder hoofstel/halster) voor zowel mijn eigen balans als die van mijn paard, zodat hij beter voelt wat ik doe. Toevallig heb ik gisteren nog zonder zadel gereden met een geïmproviseerde voltigesingel aan de longe in alle gangen, wat eigenlijk heel goed ging.
En ik heb een tijd geleden nog een dierenarts ernaar laten kijken, maar die zei dat de bewegelijk goed was, de buigproefen op zijn keuring waren wat stram maar oke, en volgens hun zou hij er geen hinder meer aan moeten hebben na 7 jaar.
Maar ik denk dat ik gewoon een goede natural instructeur moet vinden bij mij in de buurt, die zowel naar houding en zit kijkt, als naar hoe recht mijn paard is. Das best lastig te vinden. Helemaal als je je paard betaald van wat je in het weekend verdient (en je eigenlijk geen geld voor jezelf overhoud). Toevallig iemand die iemand kan aanraden?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:36

cream_1986 schreef:
Toevallig iemand die iemand kan aanraden?

Toevallig kan ik je Bianca Koevoets aanraden. Zij komt in jouw regio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:11

Antheman schreef:
cream_1986 schreef:
Toevallig iemand die iemand kan aanraden?

Toevallig kan ik je Bianca Koevoets aanraden. Zij komt in jouw regio.

De website van Bianca: http://www.thenaturalhorse.nl

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:32

cream_1986 schreef:
Weten jullie wat van Centered Riding? Een hoop dingen die ik doe in het zadel, komen daar uit vandaan en met CR rij je alleen vanuit je houding. Eigenlijk weet ik juist heel veel van hoe ik wel en niet moet zitten, en ontspannen rijden. Maar zodra ik ontspan, "boink" ik wel alle kanten op wat voor mij en mijn paard natuurlijk niet prettig is. Ook stap ik bijna elke dag wel een stuk zonder zadel (en vaak ook zonder hoofstel/halster) voor zowel mijn eigen balans als die van mijn paard, zodat hij beter voelt wat ik doe. Toevallig heb ik gisteren nog zonder zadel gereden met een geïmproviseerde voltigesingel aan de longe in alle gangen, wat eigenlijk heel goed ging.
En ik heb een tijd geleden nog een dierenarts ernaar laten kijken, maar die zei dat de bewegelijk goed was, de buigproefen op zijn keuring waren wat stram maar oke, en volgens hun zou hij er geen hinder meer aan moeten hebben na 7 jaar.
Maar ik denk dat ik gewoon een goede natural instructeur moet vinden bij mij in de buurt, die zowel naar houding en zit kijkt, als naar hoe recht mijn paard is. Das best lastig te vinden. Helemaal als je je paard betaald van wat je in het weekend verdient (en je eigenlijk geen geld voor jezelf overhoud). Toevallig iemand die iemand kan aanraden?

Als je boinkt in het zadel als je ontspant, dan geef je eigenlijk al aan dat je toch nog ergens niet ontspant. Het goed ontspannen is ook erg moeilijk, en komt stapje voor stapje. Dat heb je niet in een paar jaar geleerd.. Zoek idd een goede instucteur, die eerst naar jou kijkt, jou aanwijzingen geeft over wat jij moet veranderen, niet uitgaat van het paard (de opmerking zou bijvoorbeeld moeten zijn: laat je linker schouder meer zakken, en niet: zorg dat je paard links meer ontspant)

edit: je paard moet dus beter gaan lopen door de aanwijzingen die je instucteur geeft over je eigen houding Lachen