cream_1986 schreef:Weten jullie wat van Centered Riding? Een hoop dingen die ik doe in het zadel, komen daar uit vandaan en met CR rij je alleen vanuit je houding. Eigenlijk weet ik juist heel veel van hoe ik wel en niet moet zitten, en ontspannen rijden. Maar zodra ik ontspan, "boink" ik wel alle kanten op wat voor mij en mijn paard natuurlijk niet prettig is. Ook stap ik bijna elke dag wel een stuk zonder zadel (en vaak ook zonder hoofstel/halster) voor zowel mijn eigen balans als die van mijn paard, zodat hij beter voelt wat ik doe. Toevallig heb ik gisteren nog zonder zadel gereden met een geïmproviseerde voltigesingel aan de longe in alle gangen, wat eigenlijk heel goed ging.
En ik heb een tijd geleden nog een dierenarts ernaar laten kijken, maar die zei dat de bewegelijk goed was, de buigproefen op zijn keuring waren wat stram maar oke, en volgens hun zou hij er geen hinder meer aan moeten hebben na 7 jaar.
Maar ik denk dat ik gewoon een goede natural instructeur moet vinden bij mij in de buurt, die zowel naar houding en zit kijkt, als naar hoe recht mijn paard is. Das best lastig te vinden. Helemaal als je je paard betaald van wat je in het weekend verdient (en je eigenlijk geen geld voor jezelf overhoud). Toevallig iemand die iemand kan aanraden?
Als je boinkt in het zadel als je ontspant, dan geef je eigenlijk al aan dat je toch nog ergens niet ontspant. Het goed ontspannen is ook erg moeilijk, en komt stapje voor stapje. Dat heb je niet in een paar jaar geleerd.. Zoek idd een goede instucteur, die eerst naar jou kijkt, jou aanwijzingen geeft over wat jij moet veranderen, niet uitgaat van het paard (de opmerking zou bijvoorbeeld moeten zijn: laat je linker schouder meer zakken, en niet: zorg dat je paard links meer ontspant)
edit: je paard moet dus beter gaan lopen door de aanwijzingen die je instucteur geeft over je eigen houding