Moeilijk vooruit te krijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Moeilijk vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 13:10

Mijn merrie is nu sinds 2 weken onder het zadel. Ze doet het al heel goed en deze week heeft ze geleerd hoe het sturen werkt en wat ze dan moet doen. Mijn enige probleem is na ongeveer 15 minuten rijden gaat ze stil staan. En dan is ze niet vooruit te branden. Al zou ik bij wijze van spreken op het zadel gaan staan dan nog staat ze stil. Vandaag heb ik dan ook maar een stuk touw gepakt en naast haar lichaam heen en weer gezwaaid totdat ze liep. (ik heb haar er ook mee aangetikt maar dat was meer per ongeluk en het werkte ook niet). Heeft iemand nog tips wat ik hieraan kan doen. Ze staat alleen stil bij de uitgang van de bak ik heb ervoor al een draad gespannen zodat ze niet rechtstreeks naar de uitgang kan.

Groetjes van Ineke

Waratje

Re: Moeilijk vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:31

Hoe jong is ze?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:34

nooit meer afstappen bij het hek maar in het midden of ergens in de bak!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 15:01

ik stap al nooit af bij het hek misschien heb ik dat een enkele keer gedaan, maar voor de rest doe ik dat eigenlijk nooit. Ook het opstijgen doe ik daar niet.

Ze is 3 jaar oud, 14 maart is ze 3 geworden

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:51

Het kan gewoon teveel voor haar zijn. Een driejarige krijgt al gauw teveel indrukken en dat is vreselijk vermoeiend voor ze. Ideaal gezien moet je eigenlijk net voor dit punt gestopt zijn.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 16:37

maar krijg je dan niet een paard wat je eraf probeert te gooien e.d.? Ik breng al best veel afwisseling aan in het werk en aan het werk gaan betekent vaak ook maar 15 tot 20 minuten rijden en daarna iets anders (longeren, vrij springen, freestyle)
Moet ik dan nog korter rijden of helemaal niet rijden en wanneer kan ik dan wel weer beginnen met rijden. Niet dat het rijden nou zo superbelangrijk is maar ik vind het zelf erg leuk om te doen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:33

2 weken onder het zadel zeg je.
Persoonlijk zou ik dan 2 keer in de week hóóguit 10 minuten rijden. Eerder stoppen dus. Met stoppen geeft je paard ook iets aan. Mijn paard doet het ook wel. Dan hebben we bijv. uitgebreid gegalopeerd en wil ik doordraven. Hij vindt het dan echt genoeg. Ik moet dan een stapje terug doen. Luister naar je paard, heet dat.
Na het rijden moet je niet nog eens iets anders gaan doen. Misschien is hij fysiek nog niet moe, maar wel emotioneel.
Na 10 minuten lekker de wei in.

Als rijden zo belangrijk is, zoek een bijrijdpaard.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 21:05

ik merk dat als ik niet een half uur tot 3 kwartier met haar op een dag bezig ben, denk dan aan longeren freestyle rijden etc. dat ze dan erg vervelend wordt. Ze wil ook altijd graag werken en heeft er plezier in. Daarom vind ik dit ook zo vreemd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:32

Hoe bedoel je dat, dat ze dan vervelend wordt? Deze volg ik namelijk even niet....

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:58

Ik ga er van uit datje haar niet dagelijks rijdt.
2 weken onder het zadel, dus dan heb je er zo ongeveer 5 of 6 maal opgezeten denk ik?
Ze is nog jong, overvraag haar maar niet.
Misschien begrijpt ze het niet, en moet er even iemand naast haar meelopen om haar wat bevestiging te geven?
3 kwartier werken (niet onder het zadel) is misschien ook nog teveel voor haar.
Het vervelend worden heeft een oorzak, een betekenis.
Wat zou ze je duidelijk willen maken denk je?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:13

InekeH87 schreef:
maar krijg je dan niet een paard wat je eraf probeert te gooien e.d.?

Hoeft helemaal niet, elk paard is anders en veel paarden beginnen met dit soort "subtiele" signalen. Veel mensen zullen daar doorheen duwen en krijgen dan alsnog het minder subtiele bokken. Het is mooi dat je het signaal dat je paard geeft dus wel hebt opgemerkt, dat kan je een hoop weerstand schelen bij het vervolg.
Wat wij deden met ons jonge paard is eerst wat loswerken, dan zadel erop, dan weer loswerken of lange lijnen en als hij goed reageerde er even op. Je begint met misschien 5 minuutjes erop, het gaat niet om hoeveelheid, maar om kwaliteit. Dit zijn heel veel indrukken voor zo'n jong paard, dat moeten ze kunnen verwerken.
Het voordeel van eerst loswerken en/of lange lijnen is dat de spieren al wel wat losser zijn, dus als je toe bent aan een drafje, dan kan dat ook al na een minuut of 5. Na het rijden moet je in ieder geval niets nieuws of moeilijks meer doen, het rijden moet goed verwerkt worden.
Een driejarige is sowieso niet toe aan uitgebreid rijden, wat rechtuit lopen een enkele wending, netjes stoppen en weer aanstappen is eigenlijk voldoende. Nog liever een jaartje er af blijven en verder laten uitgroeien. De basis zit er tenslotte al in.

Succes met je paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:31

Waratje schreef:
Een driejarige is sowieso niet toe aan uitgebreid rijden, wat rechtuit lopen een enkele wending, netjes stoppen en weer aanstappen is eigenlijk voldoende. Nog liever een jaartje er af blijven en verder laten uitgroeien. De basis zit er tenslotte al in.

Hier sluit ik me bij aan.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 15:08

ja dat is ook zo. Wat ik wel met haar wil gaan doen is af en toe een buitenrit samen met een ouder ervaren paard. Deze hoeft natuurlijk ook geen uur te duren ofzo maar gewoon lekker stappen en kijken met zijn 2en. Het rijden gebeurt ook maar 2 keer per week ik heb er in totaal 5 keer op gezeten. Ik werk haar voordat ik ga rijden altijd los door vrij te longeren of aan de longeerlijnen. Ik denk dat het inderdaad verstandig is om het wat rustiger aan te doen. We gaan de komende dagen even lekker alleen wandelen, poetsen en wat freestyle. Daarna weer een keertje rijden.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:23

Een wijs besluit!
OK dan!
De valkuil is er naturlijk altijd, dat je wanneer het lekker gaat snel te ver doorvraagt.
Fijn te lezen dat je een "stapje terug" doet.
Jullie hebben nog zoveel jaren voor je!
Komt wel goed allemaal.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 17:35

eventjes een update. Ik heb het een tijdje rustig aan gedaan en inmiddels weer 2 keer gereden. Ze was super niet 1 keer gestopt. Ik heb wel het zweepje er bij gehouden maar dat is mee omdat ik haar als ze naast me loopt op het zweepje heb leren luistern. Zweepje omhoog is iets harder lopen zweepje naar de grond laten wijzen is langzamer en halthouden. Ik ga nu door met 1 keer per week rijden en voor de rest om de dag wat werken freestyle of longeren. Ook vrijspringen vind ze erg leuk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 08:58

ik denk dat je er goed aan gedaan hebt rustiger aan te gaan doen. 3 jaar is erg jong nog...