[AR] helemaal nieuw, aantal vragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

helemaal nieuw, aantal vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 01:49

Wij hebben een shet van 9. Mijn zoontje begint er langzaam uit te groeien en op mijn d-pony te rijden.
de shet gaat nooit weg, maar we zijn wel aan het denken wat we zullen doen. Mijn zoontje kan er nog een tijd mee rijden, maar als we willen aanspannen moet je toch als leek veel info gaan zoeken.

Ik weet dus niks van deze tak.

Tot hoe oud beleren jullie gemiddeld een pony om voor een kar te laten lopen?
Hij is heel braaf, maar erg moeilijk aan de longe en een beetje spastisch voor een zweep. Is het dan lastig om hem te beleren?
Hij loopt onder het zadel braaf en is in omgang super.
Mijn zoontje doet alles onder begeleiding, maar vanaf welke leeftijd mag je een kar zelf besturen?
Moeten we dan samen leren mennen of nu ik en later hij?
Er zijn dus stallen die hem beleren? Wat zijn daar de kosten van en hoelang duurt dat ongeveer?
Hoelang en hoevaak rij je ongeveer qua conditie?

Ik ben er nog niet uit, maar ik vind dat we nu moeten nadenken, ook vanwege de leeftijd van de pony. En omdat het nogal wat veranderingen zullen zijn misschien. Ik ben er dan ook nog niet 100% zeker van.

ifever

Re: helemaal nieuw, aantal vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:14

ik kan niet veel antwoorden geven maar wil alvast zeggen dat ik het goed vind dat je je er zo in wil verdiepen! zoek zoveel mogelijk informatie en zoek begeleiding.

ik heb zelf mijn menbewijs gehaald. (is denk ik een goede basis voor het mennen)

mijn minishetlander heb ik gekocht toen hij 7 was(in september gekocht), hij kon niks maar is nu beleerd onder het zadel en voor de wagen. (is apart verhaal maar als veulen heb ik hem verzorgd en heeft hij dus alle basis dingen wel geleerd) het beleren heb ik overigens helemaal zelf gedaan. door eerst aan langelijnen te doen, daarna er achter lopen, daarna in het tuig (droog mennen/zonder wagen) enzovoorts.
maar jou pony is er niet te oud voor.

ik zou eerst zorgen dat je zelf kan mennen, en dan pas met een onervaren pony beginnen. het beste is als je zelf weinig ervaring hebt om je pony te laten beleren. kosten weet ik niet. maar misschien is er hier ook wel iemand op bokt die je kan helpen met beleren.

begin er pas aan als je er zelf 100% achter staat! laat je zoveel mogelijk informeren.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:15

Kijk ook even bij de FAQ van AR.
En nog even een tip; als je de pony vakkundig laat beleren, dan heb je daar nog jaren plezier van.

Ik heb ook het KB gehaald en dat was erg leuk en leerzaam.
Veel succes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 13:17

Hij is moeilijk aan de longe. We hebben hem al 6 jaar en het is een brave pony, maar ik ben bang dat dat best lastig is.
Hij is nu 9 en misschien jong genoeg, zodat we er nog lang leuke ritten mee kunen maken.
Op die van mij blijven we gewoon rijden.
Ik vraag me af als iemand het hem leert of wij het dan tegelijk kunnen leren.
En vanaf hoe oud mijn zoontje zelf officieel mag mennen? Hij zou het zelf natuurlijk ook willen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:24

Er is eigenlijk geen maximum leeftijd waarop je een paard kunt beleren. Wel is het zo dat wanneer deze ouder is dat het er niet makkelijker op word. Maar deze heeft ook onder het zadel gelopen en dat is een groot voordeel.
Er zijn professionele mensen die paarden beleren maar misschien kunt u ook wel iemand in de buurt vinden die helpen kan met het beleren. Voordeel van dit laatste is dat deze ook later u en uw zoontje begeleiden kan. Gemiddeld genomen duurt het 2 - 6 weken voor een pony netjes beleerd is.
Informeer eens bij de plaatselijke menvereniging. Ik weet niet waar u woont? Deze kunnen u vaak wel aan adressen helpen.

Voor u begint is het goed eerst rond te kijken voor wat u wilt qua kar en tuig. Het hoeft niet altijd het nieuwste te zijn, als het maar degelijk is. Hier op bokt staan al veel links waar u informatie kunt vinden.

Mennen is niet altijd zonder gevaar en veiligheid is een groot goed. Je moet van je materiaal op aan kunnen.
Een koetsiersbewijs is inderdaad een goed begin. Voor velen is dit echter toch een redelijke stap. Zorg er daarom toch voor dat u iemand vindt die u de eerste tijd helpen wil.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:28

Er is wettelijk gezien geen minimum leeftijd om te mogen mennen. Zo zijn er kinderen van 8 jaar die prima sturen kunnen en wat van 40 die het nooit leren.
viewtopic.php?f=181&t=753246

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 17:40

Ik heb bij de faq zitten lezen en wat adressen gezien.
Ik zou het nooit zelf gaan doen het beleren, maar wil erbij zijn om het te leren.
Ik vind het alleen tegenvallen dat er zoveel gevaren aan zijn. Daar zou ik nou nooit aan denken.
En ik zit ook te denken aan waar kan je lekker rijden en hoevaak, want hebben we die mogelijkheid wel om regelmatig te gaan rijden.
Of het een sulky of echt wagentje zou worden weet ik ook niet. Zou me laten adviseren over de voor-en nadelen. Een goed tuig lijkt me wel belangrijk, daarom gaat het ook niet meteen gebeuren.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:08

Probeer eens kontakt te zoeken met een menvereniging, ga daar eens kijken en praat eens met een aantal menners. Zo kom je al heel wat meer te weten en als ik jou was ging ik eerst eens mn koetsiersbewijs halen. Daar leer je heel veel en zo kom je er achter of je het wel leuk vindt om achter je shet te zitten i.p.v. op een pony.
En als je in het bezit bent van een koetsiersbewijs, kun je - met behulp van een ervaren menner - je eigen shet gaan betuigen. Het mennen is heel erg leuk maar er zitten ook risico's aan en bedenk dat het ook de nodige kosten meebrengt; je hebt een goed tuig nodig, een degelijke wagen. Maar als je eenmaal met het menvirus besmet bent, ben je om... Veel succes Whoosh!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 18:32

Hoi, nog een stomme vraag dan. Maar hebben menverenigingen dan ook paarden om het mee te leren?
Ik rij al mijn hele leven, maar voel me nu wel een beetje dom.
Ik blijf absoluut rijden. En mijn zoontje ook, maar omdat we de shet willen houden, lijkt het me erg leuk ook voor de shet. En voor mijn zoontje dat hij met zijn shet iets nieuws kan doen en leuk bezig blijven!
Ik kan het wel leren, maar waar je tegenaan loopt is war zet je je kar neer en waar ga je rijden? En is het echt zo gevaarlijk, dat schrikt me wel wat af.
Het is ook een toekomst plan, waar ik apart tijd en geld voor moet gaan vrijmaken.
Verder ken ik geen menners, dus spreek niemand erover verder. Maar wie weet. We hebben wel de tijd, want nu rijdt ie er nog op en de shet gaat never niet weg.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:57

Stomme vragen bestaan niet, we hebben het allemaal moeten leren Duivel . Als jij bij een menvereniging aangeeft dat jezelf geen aanspanning hebt om het koetsiersbewijs te halen, is er vaak wel een mogelijkheid om met de aanspanning van een ander te gaan lessen. Het lijkt mij logisch dat je de wagen een plekje geeft bij de stalling van de pony's en waar je gaat rijden ? Je rijdt nu toch ook, maak je nooit eens een buitenrit of rijdt je op een manege ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 19:29

Ik sta op een western trainingsstal. We maken niet echt buitenritten. Maar ik denk dat je wel een stuk mooi door de polder kan. En dat een klein wagentje wel ergens mag staan evt. Maar dat soort dingen komt allemaal naar boven gewoon als ik eraan denk. Voel me dan echt een beginner, dus zal het vanaf het begin moeten leren.
Maar dat het gevaarlijk is, vind ik wel tegenvallen als ik het less. paardrijden is ook gevaarlijk, maar wat ik lees wordt het wel erg benadrukt. Ik snap dat wel, de gevaren in het verkeer, maar niet waarom dat gevaarlijker is dan onder het zadel eigenlijk.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:39

In theorie maakt het ook geen verschil maar als er onder het zadel wat gebeurt dan donder je er hooguit af en het paard red zich meestal ook wel. Met een kar heb je het probleem dat je paard vast zit voor die kar en het onplezierige taferelen geeft wanneer deze zonder jou het ritje voort gaat zetten.
Maar je moet je ook niet te snel bang laten maken. Angst is de grootste vijand als je met paarden omgaat. Je moet alleen de risico's wel weten en hoe te handelen. Dan komt het vast allemaal goed!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 21:39

Maar op een kar zit toch een rem? En je kan op de broek remmen ofzo? Ik wist niet dat er echt dingen konden gebeuren. Heb weleens wat gehoord of gelezen, maar dacht dat dat uitzonderingen waren.
De shet is niet snel bang en schrikt bijna nooit. Het enige probleem aan de longe is dat ie keert en gaat en dan doe je helemaal niks meer. Heeft me al eens een blaar gekost over mijn hele hand. En dan sta je er best l*llig bij, want een groter paard hou je wel. Maar dat is zijn enige ding. Halthouden of stoppen is ook niet zijn grootste hobby, maar goed, hij is braaf en mijn zoontje heeft hem alles geleerd. Beleren voor de kar gaat toch anders.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 00:30

Ik snap dat de aandacht die gevraagd wordt voor veiligheid de indruk wekt dat mennen onveilig is. Persoonlijk vind ik het omgekeerde: juist omdat menners hun dieren vertrouwd maken met het verkeer en situaties waar ze van zouden kunnen schrikken, vind ik het veilig. Onder zadel wordt dit aspect vaak vergeten, met alle gevolgen en gevaarlijke situaties vandien. Menpaarden wordt geleerd netjes stil te staan met inspannen en wachten, kom daar onder zadel maar eens om! Natuurlijk kun je met een onervaren dier eerst in de wei mennen, maar de meeste menners maken graag een buitenrit, en dan ben je verkeersdeelnemer. Als een aangespannen paard er vandoor gaat in het verkeer, is de schade vaak groter dan een gezadeld paard, gewoon omdat de koets erachter hangt, gaat slingeren en er zo meer geraakt kan worden. Maar onderschat de gevolgen van een op hol geslagen gezadeld paard niet. Je wilt hoe dan ook niet de controle verliezen, of je nu op de bok of onder zadel zit.
Hiervoor heb je een goed beleerd paard, deugdelijk materiaal en kennis/ervaring nodig. De eerste twee zijn makkelijk te realiseren, maar kennis en ervaring opdoen kost gewoon tijd. Lessen dus, koetsiersbewijs gaan halen, probeer via een menvereniging of advertentie ervaring op te doen bij een menner in de buurt, liefst voordat je met je eigen groene pony op stap gaat.

Wat me wel een beetje zorgen baart zijn de problemen aan de longe. Waar komen die vandaan? Aan de dubbele longe kun je stemcommando's trainen, en de lijnen lijken een beetje op strengen. Ik zou eerst de longeerprobleem oplossen voordat ik de pony zou laten beleren.

Mennen is super, het voordeel is dat je het heel lang kunt doen, en dat de grootte van de pony niet uitmaakt. De moeite waard dus om je goed voor te bereiden!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 00:38

Ik wilde me ook erg goed laten helpen en informeren. Ik weet er niks van en ga niet eerst rotzooien met hem. De shet is ons veel te lief!

De problemen aan de longe zijn idd erg vervelend. Hij was vroeger onder het zadel ook wel stout, maar dat heeft mijn zoontje er helemaal uit. Met longeren hou je hem gewoon soms niet. Het klinkt erg stom, maar ze kunnen opeens zo sterk zijn. dat doen grotere pony's en paarden niet op die manier. heb er iig nog nooit moeite mee gehad, behalve met deze kleine smurf.
Misschien kan ik dat laten meenemen in de training. Zowiezo handschoenen aan.

Het andere waar ik tegenop zie is waar ik kan gaan rijden en hoe vaak.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 00:44

Hoe bedoel je waar? En hoe vaak maakt toch niet uit? Zolang je maar rekening houdt met de conditie van je pony. Wij mennen in de winter vrij weinig, en trainen dan ohz en aan de longe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 00:55

Ik moet leren waar je kan rijden en wel of niet mag komen natuurlijk. Ik sta behoorlijk ver van huis en ken de omgeving niet, dus het is gewoon allemaal orienteren en leren!

Hoevaak maak ik me wel druk over als mijn zoontje niet meer veel erop kan rijden, vanwege zijn conditie. Maar hem helemaal inspannen lijkt me ook een groot karwei om elke dag te doen. En ik ga hem niet de ene dag km's laten lopen en dan dagen niks. buiten staat ie alleen maar stil, dus beweegt ie niet veel.

Het longeerwerk goed erin krijgen is dan wel belangrijk voor het mennen en handig voor de conditie.

Overigens doet mijn zoontje wel veel met hem in de roundpen zonder longe en dan is ie braaf, keert, stopt etc.

Ik zit wat dingen te lezen bij aangespannen en zie wat foto's. het ziet er wel ontzettend leuk uit. Maar ik moet gewoon nog veel info hebben.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:06

Longewerk is inderdaad heel belangrijk, zoals Marmot al zegt. Zeker dat omdraaien moet je er echt proberen uit te krijgen, misschien een keer een lesje nemen om erachter te komen hoe je hem voor kan zijn? Die shetten zijn dondersslim en vliegensvlug, voordat jij met je ogen geknipperd hebt zijn hun al omgedraaid. En je zal moeten leren om hem voor te zijn, dus zodra hij ook maar iets wiebelt met zijn linkeroor, meteen een ophouding op je teugel om hem recht te houden.
Je hebt voor de wagen namelijk net zo weinig te vertellen als aan de longe, maar de gevolgen zijn alleen wat groter als je net te laat bent. Voor de wagen is het nog niet echt een leuke grap als hij zich ineens omdraait.

Dus ik denk dat het verstandig is om eerst zelf te leren hoe je die pony voor kan blijven, want hoe kleiner de pony hoe gemener ze zijn met dat soort dingen. Als hij dan aan de longe 100% luisterd en je kan hem goed en op tijd corrigeren als hij een grap uithaald, dan kan je weer verder kijken naar het beleren.
(verder heb ik niet zoveel aan te vullen op de vorige informatie)

En die rondes over de onbekende wegen komt vanzelf goed Lachen Eventueel neem je een kaart mee of bekijk je van tevoren alvast welke kant je het beste op kan rijden. Je leert de omgeving vanzelf kennen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 12:23

Ik heb altijd mijn grotere pony's gelongeerd en die kan je idd voor zijn. Maar die kleine gooit zijn gewicht erin. Misschien moet ik hem op de dubbele longe pakken, omdat ie onder het zadel ook al erg goed loopt. En handschoenen aan.
Ik heb het al heel lang niet meer geprobeerd, omdat mijn zoontje hem goed rijdt zelf en hij soms los in de roundpen werkt.
Als we eraan beginnen, denk ik zeker dat we dat meenemen in de training ook allemaal.

Ik weet wel mooie routes, maar dan zou hij met de tijd op een andere stal moeten staan en dat vind ik wel jammer, maar we zien wel. We zijn nog niet zo ver.

Ik weet nu al veel meer met het lezen en de antwoorden.