Ik snap dat de aandacht die gevraagd wordt voor veiligheid de indruk wekt dat mennen onveilig is. Persoonlijk vind ik het omgekeerde: juist omdat menners hun dieren vertrouwd maken met het verkeer en situaties waar ze van zouden kunnen schrikken, vind ik het veilig. Onder zadel wordt dit aspect vaak vergeten, met alle gevolgen en gevaarlijke situaties vandien. Menpaarden wordt geleerd netjes stil te staan met inspannen en wachten, kom daar onder zadel maar eens om! Natuurlijk kun je met een onervaren dier eerst in de wei mennen, maar de meeste menners maken graag een buitenrit, en dan ben je verkeersdeelnemer. Als een aangespannen paard er vandoor gaat in het verkeer, is de schade vaak groter dan een gezadeld paard, gewoon omdat de koets erachter hangt, gaat slingeren en er zo meer geraakt kan worden. Maar onderschat de gevolgen van een op hol geslagen gezadeld paard niet. Je wilt hoe dan ook niet de controle verliezen, of je nu op de bok of onder zadel zit.
Hiervoor heb je een goed beleerd paard, deugdelijk materiaal en kennis/ervaring nodig. De eerste twee zijn makkelijk te realiseren, maar kennis en ervaring opdoen kost gewoon tijd. Lessen dus, koetsiersbewijs gaan halen, probeer via een menvereniging of advertentie ervaring op te doen bij een menner in de buurt, liefst voordat je met je eigen groene pony op stap gaat.
Wat me wel een beetje zorgen baart zijn de problemen aan de longe. Waar komen die vandaan? Aan de dubbele longe kun je stemcommando's trainen, en de lijnen lijken een beetje op strengen. Ik zou eerst de longeerprobleem oplossen voordat ik de pony zou laten beleren.
Mennen is super, het voordeel is dat je het heel lang kunt doen, en dat de grootte van de pony niet uitmaakt. De moeite waard dus om je goed voor te bereiden!