Liggen/rollen en dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nelleke_H

Liggen/rollen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 18:27

Hallo,

Ik moet eerst even kwijt dat ik erg blij ben. Zins vandaag gaat Nanna (Shet) op commando liggen. Dit heb ik haar bij toeval geleerd. Ik had haar gewassen en zou vervolgens weer een beetje aan VD doen. Maar met liggen hield ik mij nog lang niet bezig. Want ben vooral nog bezig met dat ze de aandacht bij mij houd en de basis commando’s goed kent. Hier bedoel ik dan mee gewoon meelopen ten alle tijden stil staan en blijven staan als ik dat wil achterwaarts enzo. Wel kent ze kleine oefeningen als hoofd schudden en niet eten en voetje.

Maar ik had haar vandaag dus gewassen en meestal is ze niet zo van et rollen maar vandaag wel. Dus iedere keer dat ze ging liggen heb ik geklikt en het commando eraan gehangen. Dit snapte ze na twee keer. De keer daarna dat ik het commando zei ging ze liggen en rol ze op de rug en gaat weer staan. Dit deed ze alle drie keer. Na deze drie keer heb ik het verder met rust gelaten en ben ik weer met de basis bezig gegaan. Maar mijn vraag is nu ze gaat dus liggen en rol net als bij rollen op de rug en dan gaat ze weer staan. Maar hoe kan ik haar nu leren stil te liggen. Van uit wat ik nu heb. Of kan ik dit gewoon beter met rust laten en het over een lange tijd pas via het knielen aanleren?

Heeft iemand een idee?

fuego3

Re: Liggen/rollen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:25

net zo als je het nu ook gedaan hebt met rollen.Op het moment als je haar eens ziet liggen klikken en er weer een comando aanhangen en dit oefenen, nou zal de toeval wel niet iedere keer toeslaan en zal alles niet zo makkelijk als het rollen gaan maar je ben toch nog bezig met de basis dus moet je er tijd genoeg voor hebben groeten fuego

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 08:49

Oke dankje wel voor de tip. Haha! Daar ga ik meebezig. Ja

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:00

een paard bij mij op de manege heeft dat ook geleerd vroeger en krijgen ze niet meer afgeleerd Tong uitsteken

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 10:44

Haha ja das niet zo handig.

Nanna weet wel heel duidelijk dat ze het alleen mag doen wanneer ik het vraag en ze weet ook heel duidelijk dat we alleen "kunstje" doen als ik mijn klikker tevoorschijn haal.

Nanna heeft het wel eens geprobeerd te gaan liggen terwijl het niet gevraagd werd. Toen heb ik haar gewoon overeind gekregen en heeft ze geen beloning gekregen en verder genegeerd.

Vivianne___x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 15:47

Inderdaad, als ze ligt, een commando geven. Bedenk dat commando wel van te voren, dat je niet eerst lang staat te denken wat je zult zeggen, en je pony inmiddels al is opgestaan. Verder zou ik als ik jou was verder gaan met de basis, maar houdt dit "kunstje" er wel in, doe het nog af en toe, anders verleert ze het misschien, en als je haar later dan wilt laten liggen, doet ze het niet meer, en dat zou jammer zijn Tong uitsteken

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 20:10

Ja ik ga uiterraad gewoon verder met die basis dit kwam eigenlijk meer op het pad. Ben nu bezig met voetje das een stuk moeilijker als het liggen/rollen. Tong uitsteken

Nash11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:33

Leuk ! heb geen idee..

binkytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:24

ik zou eerst de bassis afmaken!

mijn pony kan ook de spaanse pas,
schrapen
steigeren
voorvoeten op emmer
dus ik ben ook wat aant heen en weer gaan met de kunstjes

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 22:25

Ja Ik ben ook met de basis bezig. Zoals eerder al gezegd kwam dit op mijn pad.

Nanna kan:
Halt
Terug
Draaien
Volgen
Blijven
Op het blok
Schudden
Uuuhm ik geloof dat dat het was.

Ooh ja en natuurlijk Liggen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:27

Ja is lastig als ze gaan rollen, maar je kan het ze niet kwalijk nemen ze vinden het gewoon lekker en eigenlijk heb je ze met liggen ook een beetje op het idee gebracht.
En het is idd lastig als ze er een gewoonte van gaan maken!
Probeer het liggen niet te lang te doen in het begin, eventjes liggen, belonen, en dan weer zelf laten opstaan. Dat er niet de tijd is om te gaan rollen. Daarna weer uitbundig prijzen!

Gaat ze wel rollen, negeer het en loop weg oid.

Succes!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 22:21

Ik neem het haar ook echt niet kwalijk dat ze haat rollen. Ik snap et wel. Ik dacht dat ik dit wat ze nu doet liggen een keer rollen en weer opstaan. Maar op dit commando hou en dat ik later als we wat verder zijn het liggen aanleer. Dat leek mij verstandiger. In de VD training zeg maar neem ik het rollen een of twee keer mee. Ja

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 22:52

Werk je met een clicker of beloningssignaal? Zo ja, op het moment dat ze door de achterhand heen zakt direct het beloningssignaal geven. Als ze dit goed kennen zullen ze zeker het hoofd heffen waardoor ze niet direct door gaan in de rol beweging. Dit is het moment om er snoep in te duwen en je paard direct weer omhoog te vragen.

Werk je zonder beloningssignaal? Ga een beloningssignaal introduceren!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 22:55

Ik werk met een clicker en daar reageer ze heel duidelijk op. Ze weet echt dat een klik goed is zeg maar.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:10

Mijn pony had het ook door het liggen en die doet het alleen in de bak en als ze dan gaat rollen zeg ik blijf.. en dan blijft ze liggen en als ze dan wilt opstaan dan zeg ik weer blijf en dan kan ze zitten..Lachen dat is ook met toeval gebeurt en ik doe het nu eigenlijk niet meer..

manonii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:43

me shetlander heb ik pas leren beugen Haha!
zozo je shetlander kan veel Haha! Haha!