Nu lees ik op het moment vrij veel, kijk naar hoe anderen werken, omgaan met hun paard. Pik van alles uit wat ik fijn vind en pony en ik hebben het naar ons zin. (Nog niet onder de man.

Maar vragen borrelen op, en ik ben dan ook benieuwd naar meningen.
Met mijn manier van Engelse dressuur rijden is het vaak helder waar ik op aan het trainen ben, en waar ik voor werk. Je komt dan uit bij de bekende definities, waar ieder uiteraard zijn eigen uitleg bij heeft.
Maar concreter: als iemand aan een touwhalster rijd, hoe krijg je dan een nageeflijk paard? Nageeflijkheid is niet iets dat je via je teugels erin rijd, maar ik ben gewend een voorzichtige aanleuning te hebben. Ik krijg de indruk dat er mensen zijn die bij het rijden met een touwhalster de druk laten wegvallen, wanneer het paard gehoorzaamt aan de druk. En dan kom ik door de bocht, hoe krijg je een nageeflijk paard zonder lichte aanleuning? Wanneer ze eenmaal de spieren hebben, lukt het wel, maar hoe doe je dat met een jong paard? Streeft men dit wel na, bijvoorbeeld?
Ik vind het vrij lastig uit te leggen wat ik bedoel, dus ik hoop dat iemand kan volgen, wat ik niet begrijp.
Ik kom hier kennis te kort, maar ben benieuwd, wie helpt me?

ps: ik had dan ook moeite met een goede titel hierbij, sorry...
Edit: Nageven zonder aanleuning ivm touwhalster oid? --> Weerstandloos verzameld rijden?