Weerstandloos verzameld rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Weerstandloos verzameld rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 23:41

Ik ben een Engelse ruiter die zich aan het verdiepen is in andere manieren van rijden, om het zo maar eens te noemen. Ik ben bekend met grondwerk, loswerken, vind dit heel fijn, maar zit op het moment redelijk tussen twee stijlen in. Ik kijk en vergelijk. Vork

Nu lees ik op het moment vrij veel, kijk naar hoe anderen werken, omgaan met hun paard. Pik van alles uit wat ik fijn vind en pony en ik hebben het naar ons zin. (Nog niet onder de man. Knipoog )

Maar vragen borrelen op, en ik ben dan ook benieuwd naar meningen.

Met mijn manier van Engelse dressuur rijden is het vaak helder waar ik op aan het trainen ben, en waar ik voor werk. Je komt dan uit bij de bekende definities, waar ieder uiteraard zijn eigen uitleg bij heeft.
Maar concreter: als iemand aan een touwhalster rijd, hoe krijg je dan een nageeflijk paard? Nageeflijkheid is niet iets dat je via je teugels erin rijd, maar ik ben gewend een voorzichtige aanleuning te hebben. Ik krijg de indruk dat er mensen zijn die bij het rijden met een touwhalster de druk laten wegvallen, wanneer het paard gehoorzaamt aan de druk. En dan kom ik door de bocht, hoe krijg je een nageeflijk paard zonder lichte aanleuning? Wanneer ze eenmaal de spieren hebben, lukt het wel, maar hoe doe je dat met een jong paard? Streeft men dit wel na, bijvoorbeeld?
Ik vind het vrij lastig uit te leggen wat ik bedoel, dus ik hoop dat iemand kan volgen, wat ik niet begrijp.
Ik kom hier kennis te kort, maar ben benieuwd, wie helpt me? Lachen

ps: ik had dan ook moeite met een goede titel hierbij, sorry...
Edit: Nageven zonder aanleuning ivm touwhalster oid? --> Weerstandloos verzameld rijden?
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 30-04-07 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Re: Nageven zonder aanleuning ivm touwhalster oid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 23:56

Ahum, ik zie mijn eigen topic en vind hem vrij kort door de bocht.
Nageven is niet het juiste woord... Maar ik vind het zó lastig uit te leggen, wat ik wel bedoel.
Sorry voor de onduidelijkheid.

Edit: weerstandloos verzameld rijden, dat is meer wat ik zoek. Knipoog

Antheman

Re: Weerstandloos verzameld rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:07

Als je bedoeld: "zakken met het hoofd", dan kan dat prima op een touwhalster. Ik heb ook met een Dr Cook gereden en daar kreeg ik dit nóg makkelijker bij.

Als we praten over verfijning, dan gebruik ik een bit. Dat krijg ik bitloos zeer moeilijk voor elkaar. Dat is voor mij meer sturen en stoppen, maar geen dressuur.

Ik streef het wél na om die vraag nog te beantwoorden. Laag over de rug rijden vind ik belangrijk. Nageven in de zin van wijken voor druk vind ik net zo belangrijk.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:53

Waarom zou je geen 'voorzichtige aanleuning' kunnen hebben met een touwhalster?

Bij Parelli bijvoorbeeld, wordt zowel freestyle (teugels helemaal los na reactie op een hulp) als finesse (continue licht contact) gereden met een touwhalster. Dat de meeste mensen freestyle rijden met een touwhalster, betekent niet dat het niet mogelijk is om met contact te rijden Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:44

Met een touwhalster kun je je paard best nagevelijk laten lopen, met losse teugels zelfs. Al gaat daar wel wat werk aan vooraf, maar als verzameling + oprichting aan de losse teugel echt je doel is, is dit boek wel wat voor je;
'Natuurlijk paardrijden' van Ferdinand Klaus Hempfling Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:43

Je kunt je paard prima leren nageeflijk lopen zonder aanleuning. De nulwerking van de hulpen las ik ergens. Geft het paard na op de 'korte' druk, dan geef jij ook na. Heel duidelijk dan, niet zoals bij dressuur. Vanaf je weer voelt dat hij erbovenuit wil komen, vraag je terug lichtjes druk op tot hij nageeft en dus weggaat van de druk. Die periodes zullen kort zijn bij een jong paard, en kunnen langer en langer worden naargelang je die training opbouwt. Velen beginnen als grondwerk al met nageven aan het halster en andere 'wijken voor druk' spelletjes.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 22:56

Antheman, ik heb het idee dat je begrijpt wat ik bedoel, en dat we qua dat wel op één lijn liggen. Lachen

Nageven en verder is voor mij niet alleen zakken met het hoofd, maar daar komt meer bij kijken, van achter naar voor enz.

Ik had juist begrepen dat je vaak bij het rijden op het touwhalster de druk laat vallen wanneer er wordt meegegaan met de druk, door het paard. Nu ben ik gewend wel 'iets' aan druk in mijn handen te hebben bij jonge paarden, omdat zij de spieren nog niet hebben om het zelf helemaal op te vangen.
Dit zal dus ook met het verschil tussen freestyle en finesse te maken hebben.
Een touwhalster of een hoofdstel met bit, zegt mij vrij weinig, maar vaak zit hier dan ook een bepaalde opvatting aan vast. Ik geloof ook zeker dat je met contact kunt rijden met een touwhalster, maar ben benieuwd hoe je dit combineert met het principe van 'wijken voor druk'.

Citaat:
Met een touwhalster kun je je paard best nagevelijk laten lopen, met losse teugels zelfs. Al gaat daar wel wat werk aan vooraf,

Ik geloof absoluut dat een paard fijn kan lopen op een touwhalster, maar ik val over dat 'werk aan vooraf'. Als een pony nog weinig bespiering heeft, wordt het volgens mij een lastiger zaak. Het begin van de opbouw is juist het lastige punt, lijkt mij dan. Dáár ben ik zo benieuwd naar, ook! Lachen

Bedankt voor jullie antwoorden hoor, want pfff, wat is het lastig uitleggen wat ik bedoel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:27

mm ik ga proberen of ik kan uitleggen hoe ik het oplos. Ik ben een echte dressuurruiter maar rij nu min of meer noodgedwongen bitloos.

Het was even puzzelen om de dressuurdingen met hackamore over te brengen op mijn knollie maar na een half jaar oefenen snappen we het allebei en komen we ook verder in aanleuning, ontspanning, achterhand eronder ed.

Hoe ik het heb geoefend met hem is door als hij ontspand, wat je ondanks dat je geen bitgevoel in je handen hebt je toch door je teugels heen voelt. De spanning valt dan weg en je voelt je paard onder je ontspannen.

Op dat moment neem ik de druk van mijn handen weg en ontspant mijn knollie nog meer en plaatst eigenlijk bijna vanzelf zijn hals/nek/hoofd ind e door mij gewenste positie.

Van achteruit nageven en "eronder" komen gaat eigenlijk op dezelfde manier. Ik spoor aan en geef voor iets druk, hierdoor schuift de achterkant vanzelf onder zijn lijf.

Het heeft even geduurt om de spanning/ontspanning te voelen in de teugels zonder bit maar na een tijdje goed geconcentreerd rijden gaat het wel.

Het enige waarmee we nog aan het worstelen zijn is de verzamelde gangen die we nu aan het oefenen zijn. ik probeer dat in combinatie met stem en handhulpen te trainen nu alleen helemaal lukken doet het nog niet. maar we oefenen door.

Levade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:54

Hoe loopt je paardje bij het grondwerk?
Naar mijn mening zit daar het grootste 'voorwerk'. Als ik mijn paardje lekker heb lopen aan de longe, loopt hij vaak al mooi verzameld en nageeflijk, aan een doorhangende longe! Ik doe dan veel oefeningen met hem om zijn achterbeentjes onder zijn lijf te krijgen. En dan vooral op de cirkel richten op het binnenachterbeen dat goed moet dragen.
Erop vind ik dit wel veel moeilijker maar hebben er ook al wel heerlijke momenten bij gezeten. Ik vraag weer heel veel het dragen met het (binnen)achterbeen. Dit doe ik met behulp van mijn hele zit, maar even kort uitgelegd vraag ik bijvoorbeeld op de volte ondertreden van het binnen achterbeen met mijn binnenbeen (dat hebben we ook zo op de grond gedaan maar dan zonder mijn been uiteraard Lachen ) en ik vraag door mijn losse teugels aan te leggen buiging van hoofd en hals. Zo doen we ook veel schouderbinnenwaarts, travers, etc. En als hij lekker begint te verzamelen komt die nageeflijkheid daar als kadootje bij.
Pff, ik dacht ik leg het wel even uit, maar nu ik zo bezig ben... Het is echt een beetje een wazig verhaal geworden, sorry! Het zijn ook zoveel minieme gelijktijdige signalen die je geeft.
In elk geval kun je er volgens mij vanuit gaan dat je alles wat je onder de man wil leren eerst op de grond leert.
(Overigens rij ik nu niet vaak meer op deze manier. Gewoon omdat ik weer eens een andere manier wilde proberen Bloos)

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:22

@Levade: waar heb je deze kennis vandaan wat betreft het longeren? Bij mij gaat het nl. nog redelijk knudde en als ik mijn paard daar meer op weg kan helpen, zou geweldig zijn!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:11

Ik kan je dan ten zeerste het boek 'natuurlijk paardrijden' van hempfling aanraden, hij legt het stap voor stap uit!

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:24

Laat ik dat nou net afgelopen week tweedehands gekocht hebben Knipoog Haha!
Heb tot nu toe het gevoel dat ik met loswerken meer controle heb over waar ie zn voeten neerzet en ik hem met longeren alleen maar uit zn balans haal. Voor zover hij die al heeft, want het is een enorme slungel Bloos

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 02:19

Het kan zelfs zonder optoming, google maar eens op Nevzorov

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:40

Weerstandloos verzamelen komt inderdaad vanuit het binnen achterbeen. Een engelse ruiter heeft als instrumenten been, teugel en zit als die ook worden gegeven.

Als je verzameling vraagt zonder teugel gebruik, gebruik je inplaats van de teugels je zit en de verschillende oefeningen waarbij je het binnenachterbeen van het paard meer belast en waardoor het paard zijn bovenlijn gaat bollen. Dus het maakt niet uit of je bitloos zonder iets of met bit rijd. Weerstandloos verzamelen komt uit een bewuste training van de ruiter die het paard leert zijn lichaam en spieren juist te gebruiken.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:16

Ik volg even.

Over die Nevzorov, ik heb filmpjes van hem gezien waarbij het héél anders eraan toeging om zijn paard mooi in de krul te krijgen voor de foto. Geen ontspanning..

Maar, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de vraag van de TS, daarom even een abonnementje.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:43

Citaat:
Over die Nevzorov, ik heb filmpjes van hem gezien waarbij het héél anders eraan toeging om zijn paard mooi in de krul te krijgen voor de foto. Geen ontspanning..

Link? Want ik geloof er geen snars van.. Vork

Ik rij trouwens gewoon met aanleuning. Maar niet met een touwhalster, daar vind ik een touwhalster te scherp voor en is het gevoelige neusje van mijn paard niet bestand voor. Daarom gebruik ik een bitloos hoofdstel. Ik rij met een Dr. Cook hoofdstel en daar loopt mijn paard zeer prettig op. Met touwhalster wou mijn paard geen aanleuning nemen omdat hij het niet prettig vond, ik heb er bij de overstap naar dit hoofdstel nooit echt bij nagedacht maar de aanleuning is als het ware vanzelf ontstaan.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:54

Link?
Geen idee Tong uitsteken
Ergens op Youtube..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:57

kas_flower schreef:
Ik volg even.

Maar, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de vraag van de TS, daarom even een abonnementje.

Of google anders op Klaus Hempfling

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:55

josien schreef:
Weerstandloos verzamelen komt inderdaad vanuit het binnen achterbeen. Een engelse ruiter heeft als instrumenten been, teugel en zit als die ook worden gegeven.

Als je verzameling vraagt zonder teugel gebruik, gebruik je inplaats van de teugels je zit en de verschillende oefeningen waarbij je het binnenachterbeen van het paard meer belast en waardoor het paard zijn bovenlijn gaat bollen. Dus het maakt niet uit of je bitloos zonder iets of met bit rijd. Weerstandloos verzamelen komt uit een bewuste training van de ruiter die het paard leert zijn lichaam en spieren juist te gebruiken.

En zo heb ik het moment dus mijn fjord aan het lopen en ben dus beretrots op mijn fjord (en mezelf Bloos ). Heb dan ook de neiging om met te lange teugels te rijden en daar krijgen dan ook vaak genoeg commentaar op van de jury.

Als ik ooit op Z-niveau kom wil ik gewoon op een trensje doorrijden en niet zoals dat ik bijna iedereen met een fjord op stang en trens zie rijden in het Z. Clown

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 23:54

Loopt een paard niet op zijn mooist als het vrij is en het rijden in de wei naar zijn vriendjes draaft?
Een paard loopt vrolijk en blij, staart de lucht in en oortjes naar voren.
Heel kort door de bocht uitgelegd is het leuk om dat te proberen te bereiken. Zelf denk ik dat een touwhalster werkt als een heet mes in zachte boter, dus ik zou er niet voor kiezen.
Eerlijke middelen bestaan er genoeg, en de wil is er voor velen om het paard blij te maken in plaats van dwingen.
Bij velen lukt het, want sinds vrouwen zich zijn gaan bemoeien met paarden is het leven van het paard verbeterd.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:23

Er zijn maar weinig paarden die een natuurlijke verzameling hebben die onder het zadel noodzakelijk is. Wat doet een paard als hij vrolijk naar zijn vriendjes rent. Hoofd in de lucht rug hol, staart omhoog en zo hard mogelijk stuwen en zeker niet dragen. Er zijn enkele uitzonderingen, maar het doorgaanse paard heeft geen mooie gebogen bovenlijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:00

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:29

'Weerstandloos verzameld' is een bewoording die ik een aantal jaren terug ben begonnen te gebruiken (uiteraard beïnvloed door anderen en ongetwijfeld zal het eerder gebruikt zijn) omdat het aansloot bij wat ik wílde.
Inmiddels al weer bijna twee jaar geleden ben ik op suggestie van Nancy Nicholson steeds vaker 'relatieve elevatie' gaan gebruiken (en ook zij zal dit etc...) omdat 'verzameld' bij de meeste ruiters een associatie geeft naar iets wat ik níet voor ogen heb en inderdaad is het daarom duidelijker.
'Het', dat wat ík voor ogen heb, is echter ook meer dan relatieve elevatie.

Je kunt er over discussieëren of en zo ja hoe de speekselklieren in verbinding staan met het spronggewricht doch dat is niet wat ík als de crux zie.
Omdat ik in complex, soms zelfs gewoon gevaarlijk, terrein rij ga ik er vanuit dat het paard goed moet kunnen kijken om te kunnen bepalen waar het de klompvoetjes neer moet zetten, zich te kunnen oriënteren en voor zelfvertrouwen. Hoe het de kop daarvoor wenst te houden is niet aan mij. Je kan eigenlijk beter stellen dat het cruciaal is dat ik me daar níet mee bemoei.

1.
Bij 'het' wat ík voor ogen heb is de crux (voor gewichtsdragen en voor bepaalde rijomstandigheden)
- het aanspannen van de buikspieren waardoor de ruggenwervels het ruitergewicht beter op elkaar en de voor- en achterhand kunnen doorgeven
- het 'inveren' van de gewrichten van de achterhand waardoor onder meer relatieve elevatie ontstaat
- het verder naar voren zetten van de binnenste achterhoef waardoor effectief kegelbesturing ontstaat
Waarbij ik me er op richt dat mijn paard(en) ervaren, begríjpen wat het effect van het bovenstaande is.

2.
'Weerstandloos' is volgens mij vooral van belang voor
- optimale leeromstandigheden
- optimale reactiesnelheid op cue

3.
'Weerstandsloos' is een grootte bepalende factor m.b.t. hoeveel -reactie er bij een actie nodig is.
Als een paard niet hoeft 'na te geven' omdat het 'naarwijkt' vallen actie en -reactie weg.

Voor mij spelen jury-beoordeling, wedstrijdresultaat of dogma geen rol. Ik ben bezig met wat Caprilli in zijn documenten heel treffend omschrijft met 'op een voor ruiter en paard zo min mogelijk belastende manier snel en efficiënt door elke terrein rijden', waarbij snelheid voor mij minder belangrijk is dan dit voor hem was.
Dat het hem hierbij vooral om het sparen van 'materieel' ging en mij vooral om de ethiek is irrelevant en een gevolg van het simpele gegeven dat we in een andere tijd leven, zíjn gebruiksdoel oorlogvoering was en het mijne egoïstisch rijplezier is.

Jullie allen ook vooral veel rijplezíer toegwenst.

HC

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 23:58

Als het dan toch egoistisch rijplezier is, laat het dan inderdaad maar plezier voor beiden zijn. Knipoog

Ik wil hier graag nog eens op terugkomen.
Ik heb nu weer internet, dus kan weer forummen, maar ben nu niet uitgerust genoeg om hier eens goed over na te denken. Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:46

TurdusMerula schreef:
Als het dan toch egoistisch rijplezier is, laat het dan inderdaad maar plezier voor beiden zijn. Knipoog

Ik wil hier graag nog eens op terugkomen.
Ik heb nu weer internet, dus kan weer forummen, maar ben nu niet uitgerust genoeg om hier eens goed over na te denken. Lachen

Gisterenmorgen met Capricho op pad (ga zó weer) en die geniet zeker zoveel van rondkijken als ik OK dan! Dat is op zich al leuk voor mij, een paard dat zichtbaar plezier heeft van de route en wat er onderweg te zien is.
Soms wel éven 'wennen'hoor, een vrij paard. We draafden ontspannen een boshelling af. Overal keien en ongeveer 30-40%, dus wel steil maar voor ons niet extreem, een meter of 50 hoogteverschil naar beneden. Hij is een zálig terreinmonster dat zich nooit verstapt ook al stapt hij op een wegrollende kei of in een gat, dus we gingen in een voor mij ronduit comfortabele cadans naar beneden. INÉÉNS duikt hij met zijn kop omlaag. Zat een prikvlieg op zijn onderbeen....
Onafhankelijke zit, dus niets aan de hand maar je moet wel even snel de los op de manenkam hangende halsring grijpen Haha! Het is niet de eerste keer dat ik die van een helling af zie stuiterrollen ergens een greppel vol bramen in en ook al zíe je waar die heen gaat, vinden is dan nog wat anders..... Bloos
Dit keer was ik snel genoeg Pling

Gisterenavond met Arabella was gelijk een ander voorbeeld van een genietend paard. Op zich wil die het liefste door het terrein rácen en des-te-ruigt-ie,-des-te-racet-ie Knipoog , doch als er geshowed kan worden vindt ze dat beslist speciaal.
Door de campo crossend kwam ik twee herders tegen waarvan de ene blijkbaar tegen de ander stond op te scheppen over mijn rijden. Ik werd gewenkt en na hele verhalen kwam het verzoek of ik wat wilde laten zien aan zijn vriend. We hebben een soort van rejoneo-demo rond wat obstakels gedaan. Arabella doet alles dan 'mooi' en komt zonder dat ik dat hoef te vragen na elke actie bij het publiek om waardering 'vragen'. Echt heel schattig.
Werd verderop nog twee keer aangeroepen en daar moet je dan gewoon ruim de tijd voor nemen. Op zich heb ik daar niets mee en rij ik liever lekker door, dat beppen onderweg ís de reputatie van de paardvriendelijke manier van rijden en jezelf.
Was trouwens een zelfs voor hier zeldzaam mooie rit zonder een zuchtje wind met práchtig licht van de ondergaande zon. Ik denk dat ook een paard daarvan geniet.

Ok, even klussen en dan rijden....

HC