Nee, dat kan niet hoor. Als je bit stuk is moet je toch echt een nieuwe kopen.
Geintje natuurlijk. Alles kan. Als je pony er goed op loopt waarom niet. Hou er alleen rekening mee dat je hulpen altijd anders aankomen voor de wagen als onder het zadel. De afstand tussen mond en hand is namelijk een stuk groter. Het kan dus zijn dat een bit die onder het zadel wel goed werkt, voor de wagen om die rede niet goed werkt.
hmmm, zou ik persoonlijk toch niet doen. je hebt een hefboomwerking, die voornamelijk zal inwerken op de lagen en de mondhoeken (stangen werken in op de tong ook, dus beter verdeelde druk) plus det het gebroken stuk lekker in het verhemelte zal geen prikken.
ik denk dat het dan beter zou zijn om deze variant te nemen in dubbelgebroken (als dat bestaat) of in stangvariant (eventueel met tongboog)
Dit is wel een hele scherpe hoor. En een gebroken bit met scharenwerkt heel erg klemmend in de mond. Misschien is het beter om een dubbelgebroken te nemen, die is iets vriendelijker.
Noujah, wij hebben slechte ervaring met trens. Overigens nog niet op deze pony gebruikt, maar tog..
een trens is trouwens een gebroken bit dat men gebruikt onder het zadel. Voor de kar gebruikt men over het algemeen een stang. Als je slechte ervaring hebt met een trens, waarom zou je dan een voor de kar gebruiken? (in mijn ogen is je getoonde bit een trens met hefboomwerking)
Zoiets heb ik ook bij mn haflinger ingehangen voor een paar weken terug maar dat beviel niet; als je de leidsels aanneemt gaat het gebroken gedeelte in zn gehemelte prikken.
Jongens, eerst even dit: Trens: Geen hefboomwerking, 1 ring waar je je teugels doorheen kan doen, honderd soort mondstukken (ongebroken, gebroken, tongboog) Stang: Wel hefboomwerking, teugels kunnen op verschillende plaatsen vastgemaakt worden (verschillende sterkte in hefboom), honderd soort mondstukken (ongebroken, gebroken, tongboog). Dus het bit op de afbeelding is een stang!
Of je een gebroken bit in kan doen, natuurlijk, waarom niet. Mijn pony heeft een dubbelgebroken liverpool in voor de wagen, loopt hij heerlijk op. Ik heb ook een enkelgebroken stang geprobeerd, maar hier liep hij erg vervelend op. Je hebt dan inderdaad het effect dat hij naar boven prikt en je trekt hem in elkaar (notenkraker-idee). Maar misschien loopt jouw pony hier wel goed op, kwestie van proberen. Waar loopt je pony onder het zadel op? Dit mondstuk kan je ook in stangvorm eens testen. Ik raad je trouwens wel aan om aangespannen met een stang te blijven rijden, je hebt immers toch wat meer te vertellen hiermee.
Ik kwam trouwens in de Bit of Mensport een advertentie tegen van een bedrijfje waar je bitten een week kon lenen tegen een vriendelijk bedrag. Gezien het zonde is om allerlei bitten te kopen, want die dingen zijn veel te duur om 'even' te proberen.
De pony loopt onder zadel met een enkel gebroken bit en loopt aan de lange lijnen ook met een gebroken. Hier reageert ze opzich wel fijn op, maar ik zal eens "proberen" of ze met een dubbelgebroken anders reageerd.
En sorry ik zei het verkeerd met trens, ik bedoelde stang.
Ja, mijn jonge merrie loopt op een enkel gebroken 4rings trens. De rest gewoon op een ongebroken liverpool, maar mijn jonkie raakte daarvan (ook na veel oefenen) vlink in paniek.
Ja er zijn mensen die met een gebroken bit rijden en waarbij het goed gaat. Ook ik heb met een vierringstrens gereden en heb zelfs wel eens een dubbelgebroken trensje geprobeerd. Dit is wel heel erg afhankelijk per paard. Ik zou het bij mijn andere pony niet eens durven te proberen.
Nou, deze pony heb ik nog geen stang ingehad, maar bij een andere pony wel en daarmee slechte ervaring. Ik ga binnenkort een stang proberen van de overburen.