[AR] Zit het bit er nu goed in of niet??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Zit het bit er nu goed in of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 14:04

Ik heb een liverpoolstang met aan 1 kant van het mondstuk ribbeltjes. hoe moet het bit hangen zodat het NIET streng inwerkt?? Hij heeft namelijk een paar jaar goed aan het hoofdstel gehangen maar een paar maanden terug had ik hem nodig en heb ik hem eraf gehaald. Ik meende dat ik hem van de week ook weer goed aan het hoofdstel heb gehangen maar begin nu toch te twijfelen. ben van de week gaan rijden met de kar en tieme reageerde extreem op het bit. we moesten wachten bij een oversteek en meneer wild toch doorlopen. ik gaf een hele lichte ophouding en hij begon vervolgens achteruit te springen waardoor de kar begon te scharen en omklapte. gelukkig geen ernstige dingen gebeurd maar zoals hij nu reageerde heeft hij nog nooit gedaan.

JoyCiej007

Re: Zit het bit er nu goed in of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 14:13

ik heb precies dezelfde liverpoolstang, heb je ook lichte tongboog er in? Dat heb ik namelijk wel. Als je het bit er zó inhangt dat die geribbelde kant naar binnen wijst in zijn mond, dan werkt het iets scherper in.

Wil je een wat mindere scherpe inwerking, dan plaats je het bit zo, dat de geribbelde kant naar 'buiten' wijst Knipoog

Ikzelf heb de geribbelde kant naar binnen... Heeft ze soms nodig, daar ze nog wel eens in een hete bui het bit aan één of beide kanten wil vastpakken.

Verder neem ik aan dat je weet dat het ook aan je leidsels ligt, waar je die in hebt gegespt, wat de inwerking is? Je hebt de bril (de bovenste, da's soort 'ring') die heeft ietsje scherpere inwerking dan gewoon normale trens. Voor een shet/kleine pony heb je dan nog 2 sleufen daaronder; 1e sleuf is iets meer hefboomwerking, onderste/2e sleuf heeft nog iets meer scherpere- en hefboom inwerking Knipoog

Sjonniej

Re: Zit het bit er nu goed in of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:50

De ribbeltjes horen naar voren te wijzen, dan werken ze namelijk in als je je leidsels meer aanneemt.

Ik denk trouwens niet dat zijn reactie is veroorzaakt door deze ribbeltjes. Deze hebben maar een minimale invloed. De plaats waar je je leidsels vastmaakt, de manier waarop de kinketting vast zit én jouw handen hebben hier een veel grotere invloed op.
Als ik jou was zou ik in een weiland of bak eens gaan testen wat het is. Was jouw ophouding te sterk, zit de kinketting te strak? Tot de tijd dat jij hem normaal tegen kan houden, dus wanneer je weet wat voor hulp je moet geven als hij weg wil lopen. Zou ik even je groom bij zijn hoofd zetten bij een drukke oversteek. Zo voorkom je ongelukken, kan je op een afgesloten plek rustig testen en oefenen op het halthouden en kan je nog wel lekker buiten blijven rijden.