[AR] hulpteugels voor de wagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viola

hulpteugels voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 10:10

Onder het zadel is het vij gebruikelijk snel naar hulpteugels te grijpen bij problemen.
Nu heb ik voor de wagen een probleem en ben alle tips die ik heb gekregen aan het proberen. Nu heb ik gisteren een keer gereden met een touwtje zodat mijn pony zijn hoofd niet helemaal omhoog kan gooien. Dit was wel een succes en hij heeft het na een keer de rest van de training zelfs niet meer geprobeert.
Maar hiermee bestrijd je dus alleen de symptomen en niet het eigenlijke probleem dus of ik hier verder mee ga werken weet ik nog niet.

Maar waar ik dus eigenlijk op doel is het gebruik van hulpteugels voor de wagen. Dat is toch een stuk minder gebruikelijk. Wie gebruikt er weleens een hulpteugel? en wat vinden jullie er verder van?

Ik ben zelf eigenlijk tegen hulpteugels in het algemeen omdat je dus niet het eigenlijke probleem oplost. Maar je moet alles eens (binnen bepaalde grenzen dan he) een keer proberen voordat je echt een mening vormt en ik was verbaast door het enorme verschil.

JoyCiej007

Re: hulpteugels voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 12:52

Tsja, ik had/heb soms nog hetzelfde probleem als jou; pony gooit hoofd in de lucht.

Heb ik ook met verschillende methode's proberen aan te werken, en ben toen ook begonnen met af en toe een kwartiertje met touwtjes longeren. knoop in het midden, touwtje door leidselring van schofttuig, dan door de bril van liverpool, dan weer terug vastgemaakt aan de buitensingel. aan andere kant precies hetzelfde.

Hier ben ik ook wel eens mee gaan rijden, maar dan puur het eerste halfuurtje, waarin ze dit dus deed. Niet altijd, maar af en toe. Ze probeerde het dan wel, maar kreeg al snel in de gaten dat het niet verstandig was om op zo'n moment haar hoofd omhoog te gooien Knipoog

Andere hulpteugels heb ik nooit voor de kar gebruikt. Ik ben ook niet zo'n hulpteugel fan, maar met dubbele longe kun je met goed gebruikte en correct bevestigde hulpteugels toch wel wat meer 'dressuurmatig' trainen en dingen die niet helemaal goed gaan een beetje corrigeren. Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:25

Wij trainen wel eens met bijzet of met slof voor de kar. Ik zie er verder geen problemen mee, anders zou ik ze ook niet gebruiken. Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:38

Ja hoor, ik gebruik het ook wel eens.
Het werkt het beste als ze niets doen... Knipoog

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:23

Ik heb een tijdje ze ook gebruikt maar dan met dubbele teugels als het ware. De "normale" teugels in het eerste leidselgat van de liverpool en de 2e teugels in het 2e gat. Dit werkte zeer goed, omdat die 2e teugel alleen werkt als je er ook wat mee doet en anders niet. Je moet er alleen wel mee om kunnen gaan (om met 2 teugels te werken). Je houdt ze als het ware net zo vast als dat je met stang en trens rijd.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:56

Waarom gooit je pony het hoofd omhoog? Doet hij dat ook onder zadel of aan de longe?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 07:05

Marmot schreef:
Waarom gooit je pony het hoofd omhoog?

Als ik dat wist was het probleem al opgelost he. Haha!
Aan de longe doet hij het vrijwel niet. Aan de lange teugel soms wel een beetje, maar dan kan ik het wel goed opvangen. Het probleem is voornamelijk op de weg omdat je dan niet altijd de tijd en ruimte heb op het op te lossen en je meer risico loopt. En voordat jullie het vragen, gebit is nagekeken, tuig en wagen zitten goed, hij deed dit eerder niet, maar is begonnen nu ik dressuurmatig wat dingen aan hem vraag.

Maar goed ik heb na die test rit niet meer voor de wagen gereden, maar denk dat ik dit met het touwtje eens een paar keer op de wei ga uitproberen. Dan kan ik me wat beter een idee vormen van de werking.