rijden met touwhalster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 19:13

ik heb een touwhalster een keer van iemand gekregen en nou heb ik er vandaag mee gereden.
ik stel mijn vraag maar hier omdat er vast wel iemand is die wat wijzer kan maken
Haha!
ging helemaal super, maar ik zat toch echt zwaar in de knoop met waar ik nou precies de teugels aan vast moest maken.
van een stalgenootje had ik een paar teugels met klipjes er aan geleend en die gewoon elk aan de lusjes aan de onderzijde van het hoofd vast gedaan,had het idee dat dat wel zo moest. Knipoog

maar nu vraag ik me af...
hoeveel contact houd je nu met het halster?

hangen de lusjes met daarin de teugels in een boogje of juist strak?
heeft iemand misschien een voorbeeld ervan wat precies de goede positie ervan is?

ik heb even een foto gekopieerd van een andere site, en is dat misschien de juiste positie?
http://www.xs4all.nl/~britsen/CRBpaarsg ... to2506.JPG

is vast wel iemand die me wat wijzer kan maken,want t ging meteen zo goed dat ik dit vaker wil gaan doen.....maar dan wel goed! Haha!

Morrie

Re: rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:11

dat halster op de foto is geen touwhalster maar een corss rope bridle, die zit heel anders in elkaar, met een touwhalster hoor je inderdaad met de teugels aan de lus onderaan te rijden.

Als het goed is heb je eerst grondwerk met je paard gedaan en hem leren wijken voor druk en hem vanaf de grond de one rein stop geleerd, zodat je met minimale hulpen kan rijden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:13

ohw Bloos
foto leek wel wat op t halster wat ik heb en t ging me puur om de bevestiging en houding van de teugels.
ik zie nu net dat ik inderdaad de verkeerde van die site heb gekopieerd Knipoog

die ik heb is wel gewoon een touwhalster
wijken voor druk doet ie gelukkig wel maar one rein stop?
wat is dat?

is dat nodig?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:19

de one rein stop is je levensverzekering...... op de site van paardnatuurlijk staat precies hoe het werkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 20:21

ik had hem net al gevonden,staat trouwens ook een hele leuke verwijzing met allemaal uitleg over alle bitloze optomingen.
dus heb mijn info al helemaal gevonden
deze kan dus eigenlijk wel op slot Knipoog

wel heel leuk om zo te rijden,had het niet verwacht,maar hij liep haast nog beter dan met bit Haha!

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:48

O lees net dat je alles al had gevonden. Haha had net een plaatje geupload van waar het touwtje aan moet dus ik plaats hem lekker toch nog maar. Tong uitsteken

Afbeelding
(wou net opstappen)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 23:03

waar haal je trouwens zo'n touw/teugel??
had er nu eentje geleend van een stalgenootje,maar die is echt te lang Knipoog

stardust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:05

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 09:13

dank je Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:56

lekker he? zonder bit rijden. dat hij er beter mee loopt kan goed, onlangs is er nog uit een onderzoek gekomen dat paarden zonder bit over het algemeen makkelijker ontspannen, en lichter op hulpen blijven. welke tak van sport er onderzocht is weet ik niet, volgens mij gewoon Engelse dressuur.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 11:54

ik was gewoon es benieuwd hoe dat ging.
rechtsom sturen ging eigenlijk heel normaal.
alleen weet ik natuurlijk niet precies hoe de teugelvoering is Knipoog
heb een beetje het principe geprobeerd met als je afwend naar rechts dan de linker teugel tegen de hals aan.
links wilde niet zo hahaha maar dat geeft met bit namelijk ook nog wel es problemen. Tong uitsteken
hij zit wat vast op links en daarom wilde ik proberen of t zonder bit beter ging..en eigenlijk was dat ook zo,dus we gaan vrolijk door Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 22:23

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 23:30

Leuk halster. Hij zit volgens mij wel best hoog?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 07:41

Leuk halster, vind hem wat dicht bij de jukbeenderen zitten. Hij hangt zo wel goed maar als je gaat rijden moet je er op letten dat hij niet tegen de jukbeenderen aanschuurt. Zou hem persoonlijk 2 centimeter lager hangen.

Vind de knoop onder ook wat lang, die kun je er gewoon uithalen en hem wat strakker maken : http://137.224.239.40/EquiPlay/files/passen.htm op deze site staat nog een uitleg over of je halster goed zit of niet.

veel plezier met bitloos rijden Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 12:23

dank je,zie inderdaad nu dat ie te hoog zit dus dat ga ik veranderen Haha!

dark_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:06

Zijn jullie niet bang de controle over jullie dier te verliezen als je alleen rijdt met een halster zonder bit ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 21:44

nee,ik niet.
kan zowiezo goed terugrijden op zit, stemcommando's gebruik ik vrij veel en reageerd mijn pony heel goed op.
buiten durf ik niet echt aan omdat er toch bepaalde situaties kunnen ontstaan waarbij je echt zeker moet weten dat je dier stopt.
alhoewel dat met bit in dus ook niet zeker is Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:16

zeker niet. sinds ik bitloos rij, is er nooit wat gebeurd, mijn ruin is goed verkeersmak (wat niet wegneemt dat hij kan schrikken natuurlijk), en stopt wanneer ik dat vraag, ook zonder teugels om het zo maar even te zeggen.

toen ik met mijn merrie een ongeluk kreeg met de wagen (met bit, overigens), bleef ik met mijn voet in het leidsel hangen. ze sleepte mijn 52 kilo aan het bit mee. nou daar heeft echt wel kracht op gestaan. als er echt paniek is, stopt een paard niet, of er nou een bit inhangt of niet.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:06

dark_moon schreef:
Zijn jullie niet bang de controle over jullie dier te verliezen als je alleen rijdt met een halster zonder bit ?

Mijn pony is er een keer echt heel hard vandoor gegaan achter het paard van mn zus aan toen we ongeveer 1km van huis waren. Was toen zonder zadel en cap ook dus ben er maar afgesprongen want er kwam een betonpad aan. Nagelbijten / Gniffelen Heb haar nog eventjes geprobeerd op een rondje te zetten maar dat gaat met bit toch beter. Maar verder valt het heel erg mee hoor, niet echt problemen mee gehad. Lachen Dat ervandoor gaan kan ook met bit gebeuren.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:41

dark_moon schreef:

Nee, eerder andersom. Ik heb mijn paardje ingereden op een touwhalster en maar 1x met bit gereden. Toen had ik pas het idee dat ik geen controle meer had, dus het duurt nog even voor ik MET bit durf te rijden Haha!

Het is maar net wat je je paard aangeleerd hebt. Er vandoor gaan kan altijd en het is niet de optoming waarmee je je paard kunt stoppen, maar de manier waarop je reageert op een schrikreactie (en daarvoor al...)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:14

precies calippo! zie ook mijn vorige post, als het paard écht in paniek is maakt het niet meer uit wat eraan of erin hangt qua optoming. even schrikken en een stukje weg'rennen' valt daar bij mij niet onder, en is met elke optoming weer in orde te brengen. het is meer afhankelijk van de training.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 00:10

Met bit vind ik het gevaarlijker dan zonder bit...met bit ga je bij paniek als noodrem aan dat bit zitten snokken en dat maakt het paard alleen maar banger. Druk op de neus is niet zo beangstigend en daarmee heb je dus eerder kans om op een goede manier tot het dier door te dringen.

Wel wil ik zelf een bitloze optoming met de teugelbevestiging onder het hoofd , en een duidelijk onderscheid tussen links en rechts. Omdat je daarmee ook weer de meest prettige signalen kunt geven.

Naast het hoofd je teugels geeft geen goede rustige rem , en geen onderscheid tussen links en rechts dat breekt je enorm op in een situatie dat je je paard zou kunnen stoppen door het om te trekken op de volte o.i.d. of als je ergens opzij de berm in wilt ipv onder een auto dribbelen ofzo.

In een gewone situatie reageerd het dier dan wel goed op neckreinig / been / zit dus daarvoor heb je het qua sturen niet nodig. Maar in een panieksituatie is de fijne afstelling weg en moet je het zo simpel mogelijk kunnen "afdwingen" , dat snapt het paard nog in die gesteldheid , de fijne afstelling is dan helemaal weg dus duidelijkheid is dan echt nodig.

Vandaar voor mij altijd een CRB of hackamore , die geven het meeste zekerheid voor veiligheid tijdens een hachelijke situatie.

En ook die zijn prima comfortabel als het gewoon goed is allemaal , maar je hebt dan tenminste wel een goede noodvoorziening voor handen , ook al heb je die nooit nodig als het goed is.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 00:30

Ik heb ook het idee dat ik zonder bit minder controle heb, maar jullie verhalen zijn toch wel een stuk positiever. Misschien ga ik toch eens proberen zonder bit buiten te rijden. Maar waar ik dan wel bang voor ben, is dat er enorm veel druk komt te staan op de neus als ik probeer af te remmen, dat lijkt me ook niet al te prettig voor het paard. Hoe remmen jullie in zo´n geval af? Knipoog

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:34

als je het nog niet helemaal durft, Narya, kan je altijd nog een hoofdstel om doen en daaroverheen je touwehalster. dan kan je de teugels van het hoofdstel laten hangen. en afremmen doe je op je zit, wil je in 1 keer stoppen, dan moet je de one rein stop gebruiken, maar die moet je paard wel kennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:05

Narya schreef:
Maar waar ik dan wel bang voor ben, is dat er enorm veel druk komt te staan op de neus als ik probeer af te remmen, dat lijkt me ook niet al te prettig voor het paard. Hoe remmen jullie in zo´n geval af? Knipoog

Wanneer je nu - rijdend met bit - wilt remmen, hoe doe je dat nu dan?