[AR] Leidsels vergespen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roxatte

Leidsels vergespen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 09:46

Van de week zijn we begonnen met tweespanrijden met onze haflingers en dan loop je meteen al tegen nieuwe probleempjes aan zoals het vergespen. Het rechterpaard is sterk in de mond en kan veel druk hebben maar het linkerpaard is veel gevoeliger en loopt (overdreven gezegd) met zn kin op de borst.
Los ik dit op met het vergespen van de leidsels of op een andere manier, wie kan mij helpen ???

Albert

Re: Leidsels vergespen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:00

Vergespen:
Staat de pony met het zachte mondje rechts: linkerkruisleidsel gesp naar voren, rechterkruisleidsel gesp naar achteren. Wel altijd het zelfde aantal gaten vergespen.

Bit:
Pony met de hardere mond iets scherper op de kinketting zetten. Bitje iets hoger of lager in de mondspleet hangen.
Pony met de zachte mond op een trensje rijden.

Strengen:
Pony met de harde mond een gaatje korter in de strengen zetten.

Je zal hier mee wat moeten experimenteren. Belangrijk is dat je steeds een ding tegelijk verandert en dat je de uitgangspositie onthoudt.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 11:41

Houdt de som der gaten wel in je achterhoofd, maar mijn meninstructeur heeft mij geleerd dat het nog veel belangrijker is om te kijken hoe je paarden lopen en zo te vergespen.
je kunt je ook afvragen waarom je rechterpaard zo sterk is..misschien werkt je linkerpaard niet goed mee? dat was bij mij het geval en zodra het 'luie' paard mee ging werken, was bij mij het probleem opgelost.
je gevoelige pony kun je wat langer in de leidsels zetten, dan durft ze meer te trekken anders wordt ze misschien al snel tegen gehouden door de leidsels. (als daar het probleem ligt tenminste!let er maar eens op.) Zo wordt je andere pony al snel rustiger. Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. (is niet mijn sterkste punt..)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:36

Citaat:
Houdt de som der gaten wel in je achterhoofd

Som van de gaten is bij achenbachleidsels tien. Normaal zit de gesp bij beide spanleidsels in het zesde gat van de elf. Bij brede paarden minder, bij smalle paarden meer (tellen vanaf het paard).

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 19:25

sumic schreef:
je kunt je ook afvragen waarom je rechterpaard zo sterk is..misschien werkt je linkerpaard niet goed mee? dat was bij mij het geval en zodra het 'luie' paard mee ging werken, was bij mij het probleem opgelost.

Ze werken allebei als een tierelier dus daar ligt het niet aan en mn rechterpaard is altijd al een beetje een opgewonden trutje.
De kinketting had ik al iets strakker bij het paard met de hardere mond, nu zal ik de leidsels nog wat vergespen.
Bedankt voor jullie heldere uitleg OK dan!