Paar vragen over longeren met pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal78

Paar vragen over longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 18:52

hey Doei!
ik heb een pessoa teugel over genomen van iemand en heb er van de week voor het eerst mee gelongeerd.
iemand van de manege had hem voor mij om gedaan omdat ik dus niet weet hoe die op moest dit was de eerste keer dat ik zo longeer met me pony. maar nu ben ik hier wat aan het zoeken over de pessoa maar is het idd zo dat je laag moet beginnen?(onder de voor benen langs) hun hadden hem dus hoog gezet.en hoevaak per week longeren jullie met pessoa? ik had mijn paardje voor het eerst er mee gelongeerd heel even om op te bouwen maar de volgende dag was hij heel stijf(logich)en heb ik hem dus gewoon los gelongeerd(zonder poes pas) of kon ik hem dan beter weer met pessoa longeren?

sorry voor de vele vragen maar ben nog een leek wat betreft de pessoa Bloos

Maartje_M

Re: Paar vragen over longeren met pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:56

Ik laat de pony altijd eerst even zonder pessoa aan de longe en pas als de pony los is, doe ik hem vast. Ik heb hem altijd van de singel door het bit en dan naar de longeersingel.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 19:09

hey bedankt
ja ik heb hem eerst ook nog niet vast laat hem eerst warm lopen zeg maar.
maar heb ff bij wiki gekeken en je moet idd lang en laag beginnen.

wacht nog ff op antwoord op me andere vragen Haha!

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 09:17

niemand antwoord op mijn vragen? Huilen

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:38

Nor schreef:
hey Doei!
ik heb een pessoa teugel over genomen van iemand en heb er van de week voor het eerst mee gelongeerd.
iemand van de manege had hem voor mij om gedaan omdat ik dus niet weet hoe die op moest dit was de eerste keer dat ik zo longeer met me pony. maar nu ben ik hier wat aan het zoeken over de pessoa maar is het idd zo dat je laag moet beginnen?(onder de voor benen langs) hun hadden hem dus hoog gezet.en hoevaak per week longeren jullie met pessoa? ik had mijn paardje voor het eerst er mee gelongeerd heel even om op te bouwen maar de volgende dag was hij heel stijf(logich)en heb ik hem dus gewoon los gelongeerd(zonder poes pas) of kon ik hem dan beter weer met pessoa longeren?

sorry voor de vele vragen maar ben nog een leek wat betreft de pessoa Bloos

Je moet inderdaad laag beginnen, je kan er zo vaak mee longeren als je wilt. Longeren is altijd goed voor je paard omdat ze geen ruiter mee hoeven te nemen die de balans zou kunnen verstoren. verder sta je er zelf naast en kan je goed observeren wat er verbeterd moet worden. Ik longeer ongeveer 3 keer per week om de spieren op te bouwen na zijn blessure. Als je paard stijf is kan het zijn dat je voor een langere warming up en cooling down moet zorgen. De regel is eigenlijk 10 minuten om en om lekker los laten stappen (dus niet sloffen) en voor de cooling down geldt hetzelfde. Zonder bijzet longeren heeft geen effect op de spieren en houding. Alleen de warming up en cooling down doe ik zonder bijzet. Zodra hij zelf zijn hoofd en hals lager en langer maakt en lekker op het bit begint te kauwen (betekent dat hij ontspant in zijn bovenste hals- en kaakspieren) zet ik hem lang en laag bij. Dan laat ik hem ontspannen draven en stappen en wanneer hij lekker ontspannen en los loopt ga ik schakelen in de gangen en maak ik overgangen. Daardoor activeer je de achterhand. Je hoeft de Pessoa dan niet gelijk hoger te zetten. Ik zou eerst een aantal weken/maanden op de laagste stand longeren en pas wanneer hij de galop fijn doet met de Pessoa kan je hem hoger instellen. Persoonlijk doe ik dat nooit, dat hoger instellen. De kans is groot dat ze de rug gaan wegdrukken. Wanneer hij dat doet gelijk weer naar een lager stand gaan. Het paard is er dan nog niet aan toe. Succes.

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 15:53

bedankt voor je uitleg
hier kan ik wat mee
ik heb deze week 3 agen achter elkaar glongeerd en ik zie echt al dat hij vooruit gaat Haha!