[AR] Wedstrijden... hoe te beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Divine

Wedstrijden... hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 09:31

Hoi,

Zo'n 5 weken geleden hebben we onze eerste onderlinge wedstrijd gereden (zie AR-ITP) en dat ging eigenlijk zo goed dat ik me ook voor de wedstrijd die onze club in september organiseert, heb ingeschreven. Dit is een samengestelde wedstrijd.
De pony is nog jong, heeft ook geen marathonervaring. Hoe kan ik met hem nou het beste beginnen met wedstrijden? Sommigen zeggen dat we gewoon aan samengestelde wedstrijden mee moeten doen, dat zou ie makkelijk kunnen, anderen zeggen dat we beter eerst een aantal dressuur en vaardigheidswedstrijden kunnen gaan rijden in de aanloop naar september.

Wat is nou wijsheid, hoe zijn jullie begonnen met wedstrijden???

Het gaat om een 4,5 jarige pony die in het begin nogal "angstig" was, maar sinds een half jaar heel stabiel is en elke les/rit met sprongen vooruit gaat. Zelf heb ik een aantal jaren als groom meegereden, maar nooit met een jong paard.

Echwel

Re: Wedstrijden... hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:59

Beste Divine, wij brengen zelf de ponys nooit voor hun 5de uit in de marathon.
Het is best zwaar 6 hindernissen te rijden, als je het doet doe dan een oefenmarathon en beslis na hind 2 of 3 om te stoppen, en bouw het zo verder op.

Ik zou idd eerst een jaar dress/vaard gaan rijden en zo het dier het wedstrijd gevoel geven.
Dan leert hij mee te gaan ,inspannen op vreemd terrein en noem maar op.

Marathon is geestelijk een vrij zware belasting voor de paarden je gaat met een kleuter ook niet naar de universiteit roep ik dan maar.

Ga thuis veel kegeltjes rijden, probeer in stap zo dicht mogelijk bij de kegel te blijven, kort draaien, als dit lukt kun je het in draf en daarna in galop gaan doen.
Maar rustig aan, beter een jaar wachten en 15 jaar plezier van je paard hebben dan overhaast aan de gang en hem kapot rijden.

(onze oude merrie van 16 heeft afgelopen weekend nog de marathon van haar leven gereden en is nog lang niet op, dus zo zie je rustig aan beginnen)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 10:07

Echwel: Bedankt voor je reactie. Ondanks wat anderen allemaal roepen had ik zelf het idee dat dressuur/vaardigheid voorlopig genoeg is voor hem. Aan de andere kant wordt me wel eens verweten dat ik "te voorzichtig" ben met hem en dat ie "het heus wel kan".
De wedstrijd in september heeft voor eigen leden een hobbyklasse, stoppen kon op elk moment werd me verzekerd.

Ik ga maar eens op zoek naar dressuur/vaardigheidswedstrijden in de buurt.

Nog meer mensen met ervaringen/tips???

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:16

Te voorzichtig vind ik onzin
Te snel vind ik geen onzin...

Hoe rustiger aan hoe meer plezier je erin krijgt en houd....

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:22

Je kan wel rustig aan mee doen maar wees wel eerlijk voor je pony en ga zeker niet voor de snelheid/ tijd in de hindernissen. Stop als je ziet dat het hem teveel wordt. Geen enorme stuurbewegingen maken dus de bochten en lijnen allemaal wat ruimer pakken. Neem voor jezelf de tijd om te leren van de wedstrijd en geef zo ook de pony de tijd te wennen.
1 wedstrijd kan geen kwaad. Wedstrijdervaring kan je wel het best opdoen op D/V wedstrijden.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:18

Ik ben het met Heleen eens.
Ik vind ook niet dat je met een jonge pony marathons moet gaan rijden.

Het is fysiek erg zwaar en paarden hebben een lange tijd nodig om te herstellen. Dit wordt erg onderschat en het is ook een van de zwaarste takken van paardensport.

Ik vind dus ook dat je niet moet starten in een marathon. Ga lekker D/V rijden en ervaring op doen.
Zo kun je alles lekker opbouwen en heb je nog lang plezier van je beestje.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:18

Ik vindt dat je al best mee kunt rijden met een marathon. Alleen let je er natuurlijk wel extra op, dat je pony niet overbelast raakt. Gewoon rustig rond sturen en heel belangrijk, lange lijnen rijden! Probeer de korte wendingen nog te vermijden. Wel belangrijk is natuurlijk de conditie, maar dat geld voor alle leeftijden. Zonder een goede conditie kan je geen marathon gaan rijden!
Dressuur/vaardigheids wedstrijden zijn erg goed voor het opbouwen van ervaringen en als je echt verder wilt in de wedstrijdsport, leg je hier toch de beste basis; dressuur!
Zelf rijdt ik met een 3 en 4 jarige en ga ik volgende maand mijn eerste d/v rijden. en in het najaar/winter gaan ze toch echt mee naar de indoors. zolang je weet waar je mee bezig bent en zker niet wekelijks/maandelijks loopt te crossen met je paardje kan er niet veel mis gaan. maar houdt wel altijd je hoofd erbij! succes!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 20:03

Kijk ik vind persoonlijk dat indoorscheuren en dressur niet samengaan.
Je rijdt in de winter alles kapot wat je er met moeite in hebt gekregen.

Vandaar dat wij nooit indoors rijden, je gaat toch voor de winst.
Breek me de bek niet open over hoe de mensen daar met hun paarden omgaan..

Ieder moet dat natuurlijk zelf weten, maar ik weet wel dat mensen die veel indoor/wilde wedstrijden/marathons rijden geen dressuur kikkers zijn...

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:28

Echwel schreef:

Ieder moet dat natuurlijk zelf weten, maar ik weet wel dat mensen die veel indoor/wilde wedstrijden/marathons rijden geen dressuur kikkers zijn...

ja daar heb je gelijk in, maar als je goed leest, cross ik dus niet met mijn ponies! Ook niet tijdens de indoors. ik ga daar wel naar toe, omdat ze er echt een heleboel van leren en omdat ik de sfeer zelf zo tussen de menners erg gezellig vindt! En ook bij mij staat dressuur rijden absoluut voorop. Toch is het voor de afwisseling van de pony en jezelf toch goed om eens heel wat anders te doen. en uiteindelijk is mijn doel toch samengesteld rijden en dat wil nog steeds zeggen eerst dressuur, vaardigheid en dan de marathon! Knipoog
(afgelopen winter heb ik met mijn 4 jarige pony 3 indoors gereden in Geldrop, we waren een na laatste, we hebben er wel heel veel van geleerd allebei en dat was de bedoeling. Als je je hoofd er maar bij houdt en je niet laat meeslepen door wat anderen zeggen, kan het best en ik heb heel wat gehoord daar, want vorig jaar had ik deze rubriek nog gewonnen..uiteraard met een andere pony!)

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:21

Echwel schreef:

Vandaar dat wij nooit indoors rijden, je gaat toch voor de winst.
Breek me de bek niet open over hoe de mensen daar met hun paarden omgaan..

helemaal mee eens!
bij ons in de regio rijden steeds minder mensen mee op samengestelde wedstrijden omdat ze het verliezen in de dressuur.. en omdat ze beweren dat hun paarden marathonpaarden zijn en geen dressuurpaarden
ik vind dat echt ontzettende onzin omdat dressuur de basis is van alles.
wij doen soms wel een indoor marathon puur omdat mijn paard het helemaal geweldig vind, maar dat is misschien een per jaar. bij mij staat de dressuur voorop, daarmee wordt je paard ook steeds beter en leniger in de hindernissen.

ok ontopic: ik vind het rijden van een samengestelde wedstrijd ook nog teveel voor een paard onder de 5, niet alleen de wedstrijd is fysiek en mentaal ontzettend zwaar maar er komt ook nog eens een enorme training aan voor af wil je eerlijk mee doen. ik zou lekker dressuur gaan rijden, zorgen dat je paard gewend raakt aan korte bochten en zo langzaam opbouwen. dan kun je volgend jaar de kilometers en rustig inrijden. Lachen

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 22:21

Al weer heel wat wijzer geworden door jullie reacties. Bedankt!

Morgen maar eens de kunst afkijken bij Horsedriving Twente, en dan de wedstrijdagenda er maar eens bijpakken om te zien waar d/v wedstrijden zijn.

Misschien beetje off-topic, maar ik keek net in de nieuwe MenSport, bij de agenda, en daar zie ik KNHS Nationale wedstrijden, en KNHS Basiswedstrijden staan.
Wat is het verschil eigenlijk? Zijn de Nationale wedstrijden puur voor klasse 4-rijders? Dat is eigenlijk het enige verschil wat ik er namelijk uit op kan maken... Verward
Ik kan me uit de tijd dat ik achterop de wagen stond namelijk niet herinneren dat er zo'n tweedeling was.... Had toen misschien ook beter op moeten letten Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:13

Die 2deling is er altijd al geweest Ja Je had alleen de NBVAP (gelijk aan KNHS basiswedstrijden, klasse 1, 2, 3) en VSWMN (gelijk aan KNHS nationale wedstrijden, klasse 4). Dit waren 2 aparte bonden en zijn nu de KNHS er is samengevoegd tot 1.

Maar om op je eerste vraag terug te komen, ben ik het ook met Echwel eens. Al ben ik niet zo tegen de indoormarathon, mits je die rijdt als een vaardigheid. Lekker rustig in draf, eventueel een handgalopje op de lange zijde. Dan leert je paard daar alleen maar van. Er hangt daar een hele andere sfeer, die erg imponerend is voor je paard, maar waar hij ook erg veel van leert. Probeer inderdaad rechtuit door de hindernissen heen te rijden en niet de kortste weg te kiezen.
Ook een oefenmarathonnetje aan het einde van de zomer kan op deze manier niet zoveel kwaad. Lekker in draf door de hindernissen heen, rechtuit rijden. Let er vooral goed op dat je geen palen raakt en zeker niet je paard tegen het hout laat lopen, dan zal hij het spelletje al snel niet meer leuk vinden.
Bij alle dingen geldt natuurlijk, let goed op je paard, stop ermee als het niet meer verstandig is om door te gaan. Ga de eerste 2 jaar niet voor de prijzen rijden, maar voor de opleiding van je paard.