[AR] Ideal Web tech tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Ideal Web tech tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 21:34

Ik ben me aan het orienteren om een tuig te kopen. Nu is er ergens het bovenstaande tuig in de aanbieding. . . Is dit een goed tuig om mee te beginnen? Zo af en toe langs de weg, wellicht naar de club en nog minder vaak op pad om in het bos te gaan rijden? Is het handig te onderhouden en blijft het netjes? Dus wie heeft er ervaring met dit tuig?

sumic

Re: Ideal Web tech tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:14

http://www.idealequestrian.com/

Zeker een goed tuig om mee te beginnen! Heb zelf ook ideal tuigen wel een ander model, maar ze staan bekend om hun goede kwaliteit/prijs verhouding. Kijk op hun site voor meer informatie!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:23

Hoi,

Ik heb het tuig ook, we gebruiken het voor onze B-pony. Wij zijn nog in afwachting van een handgemaakt leren tuig, en dit is ter overbrugging. Het is een oersterk tuig dat volgens mij lang mee gaat. Het is van nylon, gevoerd met leer zodat het niet schuurt. Onderhoud is erg makkelijk, ik spoel het af onder de kraan, de leren stukken daarna met zadelzeep/beetje vet. We gebruiken het voor bosritten (modder, droogte, alle omstandigheden), voor de menles en tijdens (onderlinge) wedstrijden.
De pasvorm is heel goed (geloof dat Ideal hier ook om bekend staat), wat ik alleen minder vind is de nogal harde foam-vulling van het schoftje. Daar moet wel een drukverdeler onder bij onze pony.

Wij gebruiken het tuig nu 1,5 jaar intensief, en wat je dan wel ziet bij nylon is dat het wat rafelig wordt rondom de gaatjes. Maar, dat kun je met een schaar zo oplossen. Het rafelt niet helemaal los hoor Haha!. Extra gaatjes kun je met een hete spijker zo er in branden, dan rafelt het ook niet. Als je het regelmatig schoonmaakt blijft het ook netjes.
Een leren tuig is mooier, staat ook wat chiquer, maar om te beginnen is het een prima tuig.

Wij zijn er tevreden over, het is een degelijk multi-functioneel tuig. Wel hebben we er een helemaal leren hoofdstel bij, dit om schuren te voorkomen. Eerst hadden we een borsttuig met losse strengen (gespen aan de zijkant, bij de singel), maar dit zat niet echt goed. Toen heb ik een ander borsttuig besteld, met doorlopende strengen. Dat vind ik persoonlijk makkelijker werken. Ik weet niet of je het bij Divoza wilt kopen, maar daar kun je bij je bestelling je wensen (in ons geval de doorlopende strengen) zo aangeven.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:57

hoi

ik heb het tuig ook voor mijn welsh A.

Gebruik het nu een half jaar zo'n 5x per week. Het is makkelijk schoon te houden en past goed.

Een leren tuig is wel mooier maar ik vind het een prima tuig en ben er heel blij mee !! Ik heb ook de versie met doorlopende strengen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:04

Even een aanvulling omtrent het borsttuig en de strengen:
Weet niet hoe groot je paard/pony is, maar bij kleine pony's willen de gespen aan de voorkant nogal eens teveel te zijn in combinatie met de binnen- en buitensingel. Meestal doe je de strengen buiten de buitensingel om als je gespen aan de voorkant hebt, maar dan nog was het een zwaar geheel aan de voorkant. Ook zaten de gespen in de weg, of bleven haken aan de buitensingel. Vandaar de doorlopende strengen. Grotere pony's en paarden hebben daar minder tot geen last van is mijn idee.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:02

Een paar maanden geleden heb ik voor onze pony ook een tuig gekocht. Ik wilde ook voor een Ideal webtech tuig gaan, omdat iemand bij ons op stal daar zeer goede ervaring mee had. Uiteindelijk is het bij ons toch een lederen Ideal tuig geworden omdat dat maar 30 euro duurder bleek te zijn en ik voor dat prijsverschil leer mooier vond.
Het webtech tuig leek veel goedkoper maar wordt zonder hoofdstel en leidsels geleverd.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:21

Mag ik vragen waar dat dan was. Ik heb nm ook Het web tech tuig omdat de lederen 300 euro verschil was! Raar dat het bij jou maar 30 euro verschil was.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:06

Ik heb ook een webtech en ben er zeer over te spreken.
Het is makkelijk in onderhoud en heel sterk.
Het enige nadeel is, vind ik, dat het een beetje gaat pluizen op plaatsen waar wat wrijving is. B.v. bij de lichtogen, maar dat is makkelijk op te lossen door het even te verhitten.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:16

ik heb ook gekocht omdat ik in de toekomst 2span wil gaan rijden en dit tuig een combinatietuig is dus makkelijk om te zetten naar 2span.

isolde04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 23:00

Goed tuig, ben er zeer tevreden over ! Gebruik het voor de trainingen, voor de wedstrijden heb ik een leren tuig.
Maar vooral als je meerdere paarden na elkaar moet inspannen ben je zelf de pakezel met al dat zware leren tuig. Dit is ideal !
Leker licht en makkelijk in onderhoud. Aanrader !

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:02

Peachy schreef:
Mag ik vragen waar dat dan was. Ik heb nm ook Het web tech tuig omdat de lederen 300 euro verschil was! Raar dat het bij jou maar 30 euro verschil was.

Dat was bij Divoza, web techtuig kostte 305,- euro hoofdstel 63,- euro en leidsels 53,- euro samen dus 421,- euro, het marathon tuig koste 455,- compleet.

Ik heb het in maart gekocht dus zo lang geleden is dat nog niet, maar ik heb wel shetlandermaat mischien dat het prijsverschil met andere maten groter is, hoewel 10 x zoveel wel erg veel is!