Hoeft een 11-jarig paard niet gelongeerd ...???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joker1

Hoeft een 11-jarig paard niet gelongeerd ...???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 11:40

Er wordt mij het verwijt gemaakt dat je een 11-jarig paard ; geschikt is voor een beginner met enige rijervaring of ambitie ; niet hoeft te longeren als het lange tijd op stal staat . Het zou muisstil moeten zijn zoals een robot ...???

Wat vinden jullie hier van ...???

Marieke_K

Re: Hoeft een 11-jarig paard niet gelongeerd ...???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:43

Paarden zijn dieren en geen robots, dus muisstil als een robot zal hij zeker niet staan als je hem uit stal haalt na een lange tijd op stal.

Maar wat versta je onder lange tijd op stal? Een dag? Of langer?

Er zijn inderdaad paarden die minder fel reageren als ze lager in het werk worden gezet, andere stuiteren nog vrolijk met je mee zelfs als ze de hele dag buiten staan.

Verschilt dus per paard.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:44

vind ik niet. Beter even de frisheid eraf dan een beginner op de grond gelanceerd.( niet vrijwillig) Een paard blijft een paard hoe oud of jong hij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:44

Ik zou eerder aandacht besteden aan het waarom de paarden zoveel op stal staan.

Het ene paard kun je bij wijze van een week stil zetten zonder dat je dat merkt (ook al is het lichamelijk en geestelijke slecht)
De ander stuitert na een halve dag al door de stal.
En dat is niet leeftijd gebonden Lachen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:45

Mijn paard is 11 en zou exploderen als ik hem een paar dagen op stal zou laten staan zonder werk.

Verschilt inderdaad per paard.

joker1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 11:56

Het paard in kwestie is al een gans jaar niet meer in het werk . Werd amper 3-4 keer bereden in dit jaar . Ze stond op een weide . Ze moest uitgeprobeert worden en werd hiervoor een aantal weken op stal gezet . Op stal was ze zeer rustig en braaf maar eens ze opgezadeld en buiten kwam ; verhief ze het hoofd en werd zenuwachtiger ... . Er stapte een ruiter op maar zodra ze in draf werd gezet ; begon ze te bokken .. . Ik vermoedt dat ze bokte op de singel ; omdat het ook al zolang geleden was ; dat ze bereden is geweest en niet eerst gelongeerd werd ...

Wat denken jullie ...???

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:03

Bokken kan meerdere redenen hebben, past het zadel bijvoorbeeld wel?

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:16

joker1 schreef:
Het paard in kwestie is al een gans jaar niet meer in het werk . Werd amper 3-4 keer bereden in dit jaar . Ze stond op een weide . Ze moest uitgeprobeert worden en werd hiervoor een aantal weken op stal gezet . Op stal was ze zeer rustig en braaf maar eens ze opgezadeld en buiten kwam ; verhief ze het hoofd en werd zenuwachtiger ... . Er stapte een ruiter op maar zodra ze in draf werd gezet ; begon ze te bokken .. . Ik vermoedt dat ze bokte op de singel ; omdat het ook al zolang geleden was ; dat ze bereden is geweest en niet eerst gelongeerd werd ...

Wat denken jullie ...???

het kan meerdere oorzaken hebben maar als het paard zo lang stil heeft gestaan is het heel normaal dat hij weer naar de ruiter/zadel bokt helemaal als hij een paar dagen binnen heeft gestaan.
longeren is dan zeker geen slecht idee...zo zie je ook hoe het paard weer reageert op het zadel
en waarom binnen staan met dit heerlijke weer?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:47

Ook het meest brave paard kan weleens onverwachts uit de hoek komen en een vreugdebok is altijd mogelijk. Dus voor je eigen veiligheid zou ik gewoon longeren.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:51

Zelfs mijn onderhand 17 jarige pony moet ik eerst een half uur flink aan het werk zetten wil ik er een beginner op laten rijden...

Voor mezelf kan ik haar rustig 2 weken laten stilstaan en er weer opspringen, maar voor iemand die haar niet zo goed kent en wat minder lang rijd... Ach gut

Ariane120

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:49

Ieder paard is anders, dus ik zou gewoon even longeren, kijken hoe het paard reageerd en dan gaan rijden!

Veel succes!

SharonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 23:34

Dat verschilt per paard, zelfs onze haflinger van 12, kan beter even gelongeerd worden, voordat mijn zusje erop gaat.
Als jij er geen goed gevoel bij hebt, longeer je paard dan!
Het kan geen kwaad, het is voor je eigen veiligheid en gevoel!

*Als mijn paard 'zo lang' op stal staan, zou ik haar even longeren!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 23:40

longeren kun je niet alleen doen om de gekte eruit te krijgen ook om je paard warm te laten lopen, zonder ruiter is voor paarden wat makkelijker en kan zeker voor een ouder stijver paard ook fijn zijn en om je paard wat te leren kan je longeren, ook oudere paarden, zeker met het oog op spierpijn als je paard stil heeft gestaan, succes Haha!

pat11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:03

iedereen moet uitmaken of zijn paard moet gelongeerd worden
mijn paard is 12 en hoeft niet gelongeerd te worden
ook al staat ze bij wijze van spreken 2 weken op stal

alexriderfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:45

Dat ligt aan het paard zelf
Longeren is een optie
en dat kun je zo natuurlijk niet zeggen

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:43

Mijn paard is ook 11 en komt de hele dag zijn stal uit en 6 dagen in de week doe ik wat met haar dit omdat ze volgens de mensen op stal heel sip gaat kijken als ik een dag niet ben geweest.
Ook longeer ik haar 2 maal per week dit om haar rug sterker te maken (heb een fries met wat holle rug) en om aan haar conditite te werken en aan de galop die mag namelijk nog wel wat mooier en compacter.
Wat doe je met een 25 jarig paard waar niet meer op gereden kan worden... die ga je toch ook longeren om zijn conditie op pijl te houden..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:55

ik geloof dat dit echt relatief is.
ik rij een paard die zelfs na 6 maand niet gewerkt te hebben, je zo kunt opstappen en mee wegrijden.
een ander paard dat ik rij longeer ik altijd voor het rijden effe om de grootste vreugdigheid uit te laten Haha!
beide paarden zijn jaren onder het zadel en volwassen en wijs genoeg ...