Bedankt voor de reacties;
@Echwel; Ik weet dat ik ten allen tijde mijn pony onder controle hoor te houden, echter kun je op zulke evenementen wel rekening met elkaar houden. We weten allemaal dat paarden vlucht- en kuddedieren zijn en dat ze met zulke dingen wat anders kunnen reageren dan normaal. Dit was voor mij totaal nieuw, 9 van de 10 keer luistert hij perfect, nu was hij zo over de zeik en blind/doof voor al mijn commando's. Naar mijn mening hoor je elkaar dan niet op zo'n manier voorbij te gaan.
Op een wedstrijdterrein vind ik anders, daar heb je meer ruimte, en kun je ook je paard/pony de ruimte geven en om elkaar heen rijden. Dit is in een straat rechttoe rechtaan, in stap/draf in colonne, je kan elkaar niet echt uit de weg gaan of een rondje rijden.
Ik rij niet altijd alleen, heb vaak met Annelies geoefend dat zij me voorbij reed op Bas, of van me vandaan reed in een snellere gang e.d, en dan was Tom netjes te houden.
Is anders dan een kar natuurlijk,maar toch wel het volggedrag vaak genoeg geoefend. Helaas heb ik hier niet de luxe dat er allemaal paardenmensen zijn die je 'even' optrommelt om samen met aanspanningen te rijden.
@Peachy, achteraf gezien baal ik ook dat ik hem heb uitgespannen. Maar op dat moment kon ik weinig anders.
Het werd te gevaarlijk en geloof me, die voorwaartse commando's heeft hij echt wel gehad, normaal spuit hij b.w.v spreken naar voren bij een kriebeltje van de zweep, hij was nu zo doorgeslagen dat hij niet meer vatbaar was voor mijn hulpen. 2 volwassen mannen hingen aan mn leidsels om hem voorwaarts te krijgen en laag te houden maar hij bleef stuiteren en klapte alleen maar verder achterover.
Als ik er nou alleen op had gezeten en de ruimte had gehad was ik wel doorgegaan, maar ik kon weinig kanten uit en droeg nu ook de verantwoordelijkheid voor mijn bijrijdstertje van 10 die doodsangsten uitstond, mn hondje, en omstanders. Op dat moment was mijn veiligste keuze om uit te spannen omdat hij compleet doordraaide. Ik wilde geen ongelukken veroorzaken.
Daarna heb ik nog getwijfeld hem nog weer in te spannen en nog even voorwaarts te laten lopen met de kar op het parkeerterrein, maar zowel Tom als ik waren teveel overstuur dat ik het maar gelaten heb voor wat het was.
@Napie: Die blote knie lag niet in de planning, die rotjurk schoof steeds weg 
Joah de 1e nare ervaring valt nog wel mee opzich, en ik heb de dagen daarna ook weer gewoon gemend hoor, was niks aan de hand dus die maakte niet zoveel impact.
Dit vond ik ff heftiger, al was ik verder niet angstig ofzo. Annelies vond het doodeng en wilde van de kar af, later zei ze tegen me : "Ik vond het heel erg eng toen Tom zo deed, vond jij het ook zo eng ?"
Nee, ik was er helemaal niet mee bezig dat het eng zou zijn, ik ben niet zo gauw bang. Het maakt me idd wel wakker, maar ik wordt er niet angstig van ofzo.
Die voorwaartse tikken heeft hij echt wel gehad, ik gebruik mn zweep misschien niet altijd super, maar het knopje voorwaarts weet ik er meestal wel op te vinden 
Ik heb hem een paar beste lellen gegeven, maar het haalde niets meer uit, hij was compleet over de zeik en luisterde nergens meer naar.
Ik wil zeker een aantal lessen nemen, en dan idd voor dit soort situaties. Nu heb ik natuurlijk steeds zoiets van : "Had ik maar dit..." " Had ik maar sus..."
Maar ja, dat is achteraf, het zijn zulke korte momenten waarin je beslissen moet wat je doen moet.
Maar lessen zijn idd niet overbodig, ik heb er nog wel vertrouwen in, in Tom, in mezelf, alleen idd zulke situaties moet ik nog even leren te overzien.
Vanaf de zijkant is het zo makkelijk, ook als ik rijles geef aan Annelies en Bas naait uit, we weten wel wat de standaard aanwijzingen zijn voor een uitnaaiende knol, maar de ene uitnaaiende knol is de andere niet en elke reageert weer anders dus vaak gaan die standaard aanwijzingen niet op en moet je op dat moment bekijken wat je doet.
Maar die lessen gaan er dus inderdaad komen hoor!
Ik laat hem eerst even bekomen en zal zaterdag het tuigje weer eens omdoen. Als hij daar verder niet vreemd van opkijkt wil ik hem aanspannen in de springtuin/mentuin ( megaveel ruimte ) en dan kijken hoe hij reageert. Ik vermoed dat hij het zo wel weer oppakt, maar je weet het natuurlijk nooit dus vandaar dat ik hier vroeg wat nou het beste was.